Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Hej igen
Maken, jag och dotter (som har astma), har tagit vaccinet och alla mår vi bra.
Våra barn & barnbarn ska alla ta vaccinet, inte enbart för att själv slippa smittan
utan också för att skydda alla som tillhör riskgrupper.

Numera får ju alla våra barn vaccin mot diverse sjukdomar redan vid mycket låg ålder ..
ni som är emot H1N1-vaccinet ... har ni också vägrat vaccinering som barn får via BVC?
Anma
CITAT (Hej igen @ 05-11-2009, 23:16) *
Våra barn & barnbarn ska alla ta vaccinet, inte enbart för att själv slippa smittan

Numera får ju alla våra barn vaccin mot diverse sjukdomar redan vid mycket låg ålder ..
ni som är emot H1N1-vaccinet ... har ni också vägrat vaccinering som barn får via BVC?

Nej, var alldeles för liten för att bestämma själv och har inga barn att bestämma över. Jag är inte emot vaccinet, jag är bara emot att ta det själv.
(oj, skulle lämna tråden ju... glömde...)
Rose
Jag tycker det är hälsosamt att man ifrågasätter och inte bara köper rakt av vad man blir tillsagd att göra. Själv svänger jag mellan att ta sprutan och inte ta den. Det lutar nu mer åt att ta den, men jag får ju inte ta den förrän tidigast vecka 52 ändå så det är ju tid än att ändra sig. Men nog tusan ska man ifrågasätta och diskutera för- och nackdelar och inte bara ta den för att alla säger man ska.
*Stintan*
CITAT (Anki V @ 05-11-2009, 20:04) *
Jag tror inte jag förstod det där riktigt……

Innan vi hade vacciner så dog väldigt väldigt, många i t.ex polio, spanska sjukan och smittkoppor. Det var väl för att rädda liv vi utvecklat vaccinerna…eller?

Det är inte vaccinet som startat "farsoterna"!

/Anki

Jag pratar inte om kolera, polio, spanska sjukan och smittkoppor.

Jag frågade vad som händer med människans eget immunförsvar om vi ska vaccinera oss mot allt för att överleva. Kroppen får ju aldrig bilda ett immunförsvar om man vaccinerar mot allt. Bara en fråga och inget påstående om att vaccinet skulle starta "farsoterna". Anma ställer sig ju ungefär samma fråga.

CITAT (Magdis @ 05-11-2009, 20:44) *
Precis, vaccin räddar massor av liv och besparar folk onödigt lidande. Jag är helt oförstående inför den vaccinskräck som finns bland människor, det låter som värsta konspirationsteorierna.

Vem har visat vaccinationsskräck? Magdis man måste väl kunna få ställa frågor?
Hej igen
CITAT (Rose @ 05-11-2009, 23:22) *
Jag tycker det är hälsosamt att man ifrågasätter och inte bara köper rakt av vad man blir tillsagd att göra. Själv svänger jag mellan att ta sprutan och inte ta den. Det lutar nu mer åt att ta den, men jag får ju inte ta den förrän tidigast vecka 52 ändå så det är ju tid än att ändra sig. Men nog tusan ska man ifrågasätta och diskutera för- och nackdelar och inte bara ta den för att alla säger man ska.

Så klart man ska göra ... men samtidigt så tycker jag att man också ska tänka lite bakåt och se facit
vad tidigare massvaccinationer gjort nytta.

Inte många skänker idag en tanke åt smittkoppsvaccinationen ... eller polio t.ex

*Stintan*

Ja faktiskt så avstod jag att låta tjejerna få mässlingvaccin. Det var mycket snack för och emot diverse vaccinationer på den tiden det begav sig. Fast som sagt jag har ännu inte bestämt hur jag ska göra med influensavaccineringen och det är iallafall inte aktuellt förrän om några veckor isåfall.
herkules
/..../

jag är INTE emot vaccinet till att börja med.

jag är inte smittkoppsvaccinerad, har fått poliovaccin som barn och stelkrampsvaccin som vuxen.
mina barn fick polio, difteri och stelkrampsvaccin när de var små och i skolåldern.
som vuxen har min yngsta dotter (som reser väldigt mkt) vaccinerat sig mot hepatit a och b och kolera.
seriös
ångrat inlägg
Berith
CITAT (KRT @ 05-11-2009, 16:37) *
Tja, om du kallar mig hysterisk hade det varit intressant att veta hur en person är som du kallar lugn och sansad.... Jag har aldrig varit annat än lugn och sansad, varför inte läsa vad jag skriver i stälelt för att försöka tolka det hur som helst. Personligen skiter jag högeligen i om du vaccinerar dig eller ej, det är ditt eget beslut. Jag tänker vaccinera mig, vilket jag anser vara rätt beslut för mig, du gör vad du anser vara bäst för dig.

Däremot har jag så pass goda kunskaper i immunologi, virologi, fysiologi etc för att inse HUR farligt viruset kan bli. Och eftersom de flesta som uttalar sig (med vissa undantag) INTE har kunskap i dessa ämnen -känner jag ett visst ansvar att förmedla fakta. Speciellt eftersom vissa faktiskt läser vad jag skriver och tycker det har ett visst värde.

Men om det upplevs som "hysteriskt" att förmedla kunskap och visa på möjliga scenarior - tja sluta läsa vad jag skriver i så fall. Det är klart att fakta ibland kan upplevas som "obekvämt", eller att man inte vill läsa om vad som KAN hända, men läs i så fall inte. Jag kommer i fortsättningen inte läsa vad du skriver - tycker inte det har något värde för mig, så gör du likadant.....

Ett tips är dock att läsa inlägget igen, ordentligt, för du har nog fått en del saker om bakfoten....

Det låter bra, att du kan förmedla fakta. Då har jag några frågor till jag undrar över:

Vilka biverkningar av vaccinet kommer att visa sej om några år?

Hur många fler kommer att bli sjuka av vaccinet mot att bli sjuka eller dö av själva influensan? Där förstår jag ju såklart att du inte kan säga några direkta siffror men kanske nån jämförelseprocent?

Kommer vaccineringen ta död på influensan eller kommer den att cirkulera i många år än?

Om jag ställer dom här frågorna till "min" läkare, kommer då svaren vara annorlunda än dina eller har ni samma vetskap?

Nu kommer du ju iofs inte att läsa detta men det hade ändå varit intressant att se vilka svar jag hade fått.

PS.... !!!!! uppfattar jag som hysteriskt, andra tydligen inte.
KRT
CITAT (*Stintan* @ 05-11-2009, 19:45) *
En annan sak jag funderat på är vad som händer med människans eget immunförsvar när vi måste förlita oss på en massa olika vaccinationer för att överleva.

Det är faktiskt en väldigt intressant frågeställning, speciellt om man börjar grubbla lite närmare på den.... Och man kan diskutera den i det oändliga, speciellt om man börjar se det ur ett etiskt perspektiv också.

Om jag förstår dig rätt menar du att hur kommer mänsklighetens framtid att påverkas av att vi numera kan bota eller förhindra sådana sjukdomar som tidigare inte kunde botas/behandlas (då de svagare dog och de starkare överlevde)??? Om man nu kan vaccinera så folk inte blir sjuka, överlever du folk med dåligt immunförsvar och för dessa gener vidare, vilket skulle leda till dåligt immunförsvar i allt fler människor.

Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att på många håll i världen är det fortfarande så, bara de starkaste överlever, spädbarnsdödligheten och dödligheten bland gamla är hög osv, pga att det inte finns tillgång till vacciner (antingen av logistiska skäl eller ekonomiska). Alltså är inte det naturliga urvalet satt ur spel i hela välden, bara de industrialiserade länderna med god ekonomi..... Människor överlever även utan vacciner, läkemedel och sjukhus, MEN man får en dödlighet som förmodligen skulle anses oacceptabel av de flesta i vårt samhälle. Jag tror de flesta anser att man ska behandla, vaccinera och medicinera sjuka, för att öka överlevnaden och livskvalitén, men vill man se det ur ett strikt gentiskt immunologiskt perspektiv är det kanske inte det mest effektiva för att skapa en art med så starkt immunförsvar som möjligt.

Värt att komma ihåg i sammanhanget är att det är en oerhört liten del av alla infektiösa sjukdomar man kan vaccinera emot. De allra flesta får man rida ut så gott det går, förhoppningsvis med hjälp av sjukvården om det går illa. Tänk på förkylningar - finns inte ett smack att göra åt dem utom att vila, dricka mycket och behandla symptomen. En del av sjukdomarna är allvarligare, mängder med, för oss exotiska, sjukdomar där dödligheten är uppemot 90%, där man inte kan göra något alls. Så troligen har effekten av vacciner en ganska liten effekt på mänsklighetens totala immunförsvar, men det kan ha en livsavgörande effekt för individer.

Vad gäller influensa är det ett mycket intressant virus eftersom det inte bara finns i människor, utan även finns i fåglar och svin. Just detta, att det finns i olika arter gör det svårbekämpat. Att man lyckades utrota smittkoppor berodde på att det var ett virus som BARA fanns i människor - vaccinera tillräckligt många så kan inte viruset cirkulera mer och det dör ut (eller rättare sagt, det finns fortfarande virus kvar i frysar i USA och Ryssland, men inte cirkulerandes mbland människor mer). Influensaviruset muterar hela tiden, det plockar upp litegener här och lite där och ändrar sig hela tiden, därför kommer vi aldrig kunna utrota influensa, det är en sådan sjukdom som kommer fortsätta finnas så länge det finns människor, fjäderfä och/eller grisar, och dessa tre arter har kontakt med varandra. Vanligen förändras viruset endast lite grann från år till år, det innebär att en person som hade influensa 2006, har ett visst skydd mot influensan som kom 2007 och kanske också 2008, det finns alltså alltid en viss "immuntet" i samhället mot influensan. Det farliga är att då och då bildas något helt nytt, något som en majoritet av befolkningen INTE har stött på innan. Det betyder inte att det är mycket farligare än det virus som muterar lite från år till år, men eftersom så måna inte har något skydd - kommer många fler bli smittade än vanligt..... I fallet med h1n1 har ca 33 % av personer över 60 år viss preexisterande immunitet, vilket gör att den åldersgrupp som vanligen blir sjukast (äldre individer) i detta fallet är bäst skyddade. Men begreppet "viss preexisterande immunitet" innbär 1) Immuniteten är inte 100%, 2) man vet inte vilka som tillhör tredjedelen som har visst skydd och vilka som tilhör överiga 2/3......
Kartläggning visar dock att de flesta som drabbas, drabbas ungefär lika illa som om man fått vanlig influensa. Ett fåtal blir så sjuka att de behöver sjukhusvård, skillnaden är att det drabbar yngre snarare än äldre, förutom riskgrupper. Det riktigt stora problememet blir om stora mängder personer blir sjuka samtidigt....
KRT
CITAT (Maggan H @ 05-11-2009, 17:10) *
Vi vet ju att det är ytterst smittosamt mellan människor -fear-.gif - i våras sen läste jag om en svinbesättning som hade blivit smittad av en människa. Det har varit knäpptyst om det sen. Länk till Aftonbladet 3 maj
Vem vet om det smittar våra husdjur också? crying.gif Så det kan vara läge att vaccinera sig även för denna sakens skull. Vet någon mer om detta?

Jag hittade faktiskt något intressant i denna frågan (Länk; http://www.fao.org/AG/AGAInfo/programmes/e...Background.html - den är dock på engelska)

Översatt kortare version av 4) ; Personer med influensa har enl rapporter smittat grisar. Även om detta är möjligt, är händelsena inte väl dokumenterade. Personer som arbetar med grisar ska följa samma råd som ges till almänheten, och stanna hemma om de uppvisar influensa-liknande symptom.

Länk till lättläst info (engelska) om uppkomst av viruset; http://www.usnews.com/science/articles/200...-flu-virus.html
Intressant nog verkar det som att viruset, eller ett snarlikt virus rättare sagt, har cirkulerat i grisar under 10 år, utan att någon visste det. Dock verkar ingen eller ytterst få människor ha blivit smittade av viruset uner denna tid. Men sedan hände något och viruset plockade upp gener från fågelinfluensa och människoinfluensa och blev virulet även för oss..... Verkligen ett skolboksexempel på virusevolution, och av det skälet mycket intressant!
Rose
KRT, jag skulle vilja veta vilken bakgrund du har?
*Stintan*
Tack Krt!

Men då funderar jag vidare. Människorna kommer alltså att få sämre och sämre eget immunförsvar i takt med att fler och fler vacinerar sig mot fler och fler nya sjukdomar. Man kan ju aldrig veta hur virusarna kommer att se ut i framtiden eftersom dom hela tiden verkar finna nya vägar att överleva. Kanske influensorna blir värre och värre för varje år och hur länge kan man då hitta vaccin som motverkar? Jag hyser en viss oro över att vi kanske binder ris åt egen rygg genom att vaccinera oss mot allt som går.

Numera pratar vi om de vanliga årliga influensorna som många uppmanas vaccinera sig mot varje år men hur länge har vi haft årliga återkommande influensor? Jag kan inte påminna mig om att man pratade om årliga influensor när jag var yngre. Jo asiaten då och någon till men dessa var ju inte återkommande.

Sen frågar jag mig också hur många som vaccinerar sig trots att dom redan haft influensan. Är det bra eller inte? Det är ju uppenbart så att symptomen många gånger är så små eller vaga att man inte ens tänker att det kan vara influensa. Kollar man upp genom något test innan man vaccinerar? Ungefär som man gjorde vid calmettevaccinering (TBC).

KRT
Nej, jag tror inte man kan säga generellt att människan komer få sämre och sämre immunförsvar pga vaccinationer, snarare så att ju fler sjukdomar vi kan bekämpa (via vaccin, mediciner, operationer osv) destom mer sätter vi naturens hårda selektionsprinciper ur spel för just DESSA tillstånd. Men eftersom det hela tiden upptäcks nya sjukdomar, och befintliga patogener muterar så kommer männsikan aldrig "vinna" kapprustningen. Naturen vinner alltid - så är det bara. Tänker t.ex. på HIV, det är ett virus som man kännt till i mer än 25 år, och ÄNDÅ vet vi alldeles för lite om det och hur det fungerar för att hitta ett vaccin. Och det stämmer med många sjukdomar - även om vi vet vad det är för patogen kan vi inte förebygga eller bota, och så kommer det alltid vara. Så jag tror inte att de årliga influensavaccinationerna har SÅ stor betydelse i det stora hela, men det är självklart att personer, som utan vaccin och behandling, skulle avlidit nu överlever. Detta gör naturligtvis att personer som "skulle" dött unga nu kan skaffa egna barn och på så vis sprida den egenskapen som gjorde att de egentligen inte borde överlevt, vidare.
Komplicerat det här - för om man diskuterar detta måste man också titta på det etiska. Är det etiskt att INTE göra allt för att så många som möjligt ska överleva? Eller är det etiskt (mot mänskligheten i stort) att LÅTA personer som inte är "starkast/bäst anpassade" överleva?

Min personliga uppfattning är att vi alltid måste sträva efter att försöka hindra/behandla/bota insjuknanden, eftersom det för individen kan vara av livsavgörande betydelse. Det finns sjukdomar där man inte kan bota och då måste man försöka förhindra, och tvärt om. Därför anser jag att vaccinationer är av godo och generellt ska ges till så många som möjligt så ofta som möjligt. Däremot kan man diskutera vilka vaccinationer som är nödvändiga för en specifik individ, och vilka som inte är det. Man kan diskutera vilka som har störst nytta av en vaccination, och för vem den är bortkastad.

Jag tror nog att det gick årliga ifluensor förr också, men eftersom man inte kunde göra vaccin mot dem så var det inte så mycket att göra åt dem - de som fick den och dog fick göra det. Numera kan man framställa vaccin tillräckligt snabbt och därför uppmanas folk att ta del av detta. Sedan ska vi inte glömma, pandemier ÄR ganska sällsynta. Vi är väl på den 4:e på 100 år. Och eftersom fågelinfluensorna skrämde upp folk ganska rejält, för att inte tala om SARS så är nog folk mer "medvetna" om risker och vad som kan hända. Sedan får vi inte glömma att iom det ökande resandet så kan smittor färdas på ett helt annat sätt än förr.... Det ger andra risker och spridningsmönster än man såg för bara 20 år sedan.

Tror inte man kollar något, orsaken är att det tar för mycket resurser i anspråk, och kostar för mycket.... Vi pratar om måna miljoner personer som "ska" vaccineras, tänk om alla först skulle testas, det finns inte tillräckligt med laboratorier och personal för detta i Sverige, och det går itne att skicka utomlands eftersom alla länders sjukvård är belastad.

Motti
I går var jag och tog vaccinationen mot Svininfluensan !det var massor av folk som var där och väntetiden var en timma,vecka 44-45 var det för riskgrupper,eftersom jag har Infektionsastma tyckte jag det var viktigt att vaccinera mig efter som en sådan influensa skulle sänka mig totalt och kanske ta livet av mig plus att jag ville det för mina barnbarns skull.Enda biverkningen jag känner i dag är att armen ömmar och är lite svullen runt sticket plus att jag är trött men det hör till de vanliga biverkningarna.Hellre en öm arm än att bli dödsjuk i Svininfluensan.De jag har träffat som har vaccinerat sig har inte haft några biverkningar alls och flera av dom hör till riskgruppen.
Att djur skulle föra svininfluensan vidare till människor har jag inte hört talas om ! det vill nog till att man vet vad man talar om i det fallet,vet att massor av husdjur blev avlivade när det började talas om Fågelinfluensan och det fanns ingen grund för det alls,hemskt när folk blir desperata av ett rykte och avlivar sina katter och hundar för inget nytta alls.
KRT
CITAT (Motti @ 06-11-2009, 13:20) *
Att djur skulle föra svininfluensan vidare till människor har jag inte hört talas om ! det vill nog till att man vet vad man talar om i det fallet,vet att massor av husdjur blev avlivade när det började talas om Fågelinfluensan och det fanns ingen grund för det alls,hemskt när folk blir desperata av ett rykte och avlivar sina katter och hundar för inget nytta alls.

Det handlar om grisar - och grisar som smittats av människor smile.gif
Finns ingen som helst orsak att avliva katter och hundar, men om man har en sällskapsgris ska man kanske vara lite försiktig så man inte smittar grisen (alltså inte tvärt om smile.gif). Eller om grisen brukar träffa andra grisar - då kanske man ska begränsa kontakterna med utomstående grisar för att inte riskera att ens egen gris smittas av någon annan gris som smittats av sin ägare....
Motti
Finns det belägg för att det smittar från människa till gris KRT ?Ja någonstans kommer väl namnet av kan jag tro flirting.gif
KRT
CITAT (Motti @ 06-11-2009, 13:33) *
Finns det belägg för att det smittar från människa till gris KRT ?Ja någonstans kommer väl namnet av kan jag tro flirting.gif

Se inlägget längst upp på sidan - där finns info samt länk.... Det har tydligen rapporterats smitta från människa till gris, men eftersom det är ett fåtal människor som arbetar så nära grisar att de riskerar att smitta djuren - så är det nog ett ytterligt litet antal fall det kan handla om smile.gif
Berith
CITAT (Berith @ 06-11-2009, 06:54) *
Vilka biverkningar av vaccinet kommer att visa sej om några år?

Hur många fler kommer att bli sjuka av vaccinet mot att bli sjuka eller dö av själva influensan? Där förstår jag ju såklart att ni inte kan säga några direkta siffror men kanske nån jämförelseprocent?

Kommer vaccineringen ta död på influensan eller kommer den att cirkulera i många år än?

Om jag ställer dom här frågorna till "min" läkare, kommer då svaren vara annorlunda än era eller har ni samma vetskap?

Ingen som vill svara på mina frågor sen tidigare? unsure.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 06-11-2009, 14:34) *
Ingen som vill svara på mina frågor sen tidigare? unsure.gif

Hur ska någon kunna svara på dom menar du? Tror du att det finns ett facit eller att man kan se in i framtiden?
Berith
CITAT (*Stintan* @ 06-11-2009, 14:59) *
Hur ska någon kunna svara på dom menar du? Tror du att det finns ett facit eller att man kan se in i framtiden?

Ja men KRT har ju varit så bensäker i sina inlägg så jag inbillade mej att hon också hade svar på mina frågor. Frågorna ställde jag till henne från början, men ni andra får såklart också säga vad ni tror. Nu sa iofs KRT att hon inte skulle bemöta mina inlägg mer så därför frågade jag alltmänt till er andra.
ängsvädd
Jag har inte läst alla inlägg, men senaste nytt för idag är att en dos räcker för de allra flesta människor. WHO har ju tidigare slagit fast detta, men nu har Sverige kommit med en rekommendation:
CITAT
En vaccindos räcker
06 nov 2009

För de allra flesta människor räcker det med en dos av vaccinet mot den nya influensan A(H1N1), allmänt kallad svininfluensan. Det slår Läkemedelsverket fast.

Barn under 13 år och personer med nedsatt immunförsvar rekommenderas fortfarande att ta två doser för att få ett fullgott skydd mot svininfluensan.

För friska vuxna, inklusive friska gravida kvinnor, ger en dos vaccin fullgott skydd. Även för personer som ingår i en riskgrupp men har fullgott immunförsvar räcker det med en vaccindos.

Läkemedelsverket utreder just nu om barn i åldersgruppen 6 månader till 3 år som inte ingår i någon riskgrupp också bör vaccineras. Besked väntas inom kort.
http://www.vardguiden.se
Hej igen
CITAT (Berith @ 06-11-2009, 16:40) *
Ja men KRT har ju varit så bensäker i sina inlägg så jag inbillade mej att hon också hade svar på mina frågor. Frågorna ställde jag till henne från början, men ni andra får såklart också säga vad ni tror. Nu sa iofs KRT att hon inte skulle bemöta mina inlägg mer så därför frågade jag alltmänt till er andra.

Ibland funderar jag faktiskt om det inte är så att du driver med övriga ...
om inte ... ja då kan jag inte förstå. no.gif
Berith
CITAT (Hej igen @ 06-11-2009, 22:47) *
Ibland funderar jag faktiskt om det inte är så att du driver med övriga ...
om inte ... ja då kan jag inte förstå. no.gif

Jag driver inte med nån! mad.gif

Jag är väldigt tveksam till vaccineringen och har en massa frågor. Är det så svårt att förstå? Och eftersom KRT skrev så långa innehållsrika inlägg här så trodde jag att hon kanske kunde svara också på mina frågor.

Jag uppmanar inte mina barn att vaccinera sej så länge ingen kan säga vad som händer om några år med alla dom som vaccinerar sej idag. Mina barn kanske redan är immuna, hur ska vi veta det? Dom kanske inte ens blir sjuka i influensan, hur ska vi kunna veta det? Dom kanske får nån mystisk åkomma i framtiden, en mystisk åkomma som härrör från en massvaccinering för flera år sen. Hur ska vi kunna veta det??

Jag driver inte med nån! Jag undrar! mad.gif
diva&hero
Jag har vaccinerat mig i förrgår. Jobbar inom vården, tog en minut från att jag gick in genom dörren tills jag kom ut igen. Väldigt bra flöde på kön måste jag säga, inte för att den var sååå lång men iaf.
Hade ont i huvudet från samma kväll tom lunchtid i går, allmänt trött och hängig. ONT i armen, börjar avta idag.
Hade antagligen inte tagit sprutan om jag inte jobbade med äldre och många av dom ligger i riskgruppen.
Har aldrig tagit nåt influensavaccin som man fått varje år av arbgivaren. Är lite anti sånt, men nu tog jag mot svininf.
Maggan H
Nu har jag en del frågor som jag hoppas någon kunnig person inom vården kan svara på. Jag har idag, troligen, crying.gif indirekt blivit utsatt för smitta av min bror, som åkte i samma bil som min andra bror och min mor.

*Hur stor risk är det att han smittat dem och hur stor risk är det att de kan ha smittat mig? Han har hög feber, spyr och har diarré och är helt kass. Blev hemskickat från lasarettet igår efter provtagning, idag ringde de och samma att det troligen rör sig om influensan och att han har en infektion i kroppen. Testresultatet var inte klart.
*Om man har influensan, stiger då sänkan av själva den eller bara om man får lunginflammation eller annan följdsjukdom?
*Hur lång är inkubationstiden?
Meriona
Intressant fråga/or! yes.gif
Håller tummarna för att du inte blir smittad! tummenupp.gif
Maggan H
Jag ska ju tala om också att jag har umgåtts med min mor och friska bror hela dagen och även kramat om min mor.
Hej igen
CITAT (Magdis @ 25-11-2009, 00:11) *
Jag vet inte vart du tror dig ha sett det men det stämmer inte. Jag har bara tagit en spruta, liksom alla andra inom nll.

. Nu citerar jag från annan tråd

Det var nog detta inlägg jag tänkte på
CITAT (Magdis @ 02-11-2009, 21:21) *
Ja en vecka sa vår överläkare också. För mig är det dags att ta 2:a sprutan nu men jag vet inte än hur det blev bestämt, om vi behöver det eller ej. Jag har hört att man har ungefär 60% skydd av en spruta och omkring 90% med två.

Amaryllis
Min kusin fick svininfluensan bekräftat för 2 veckor sedan. Symptomen var feber och hosta i 2-3 dagar.
Jag hade hosta, feber, illamående, trötthet och dålig aptit i ca 5 dagar och jag funderar på att testa mig nu när jag är frisk och se ifall det var svininfleunsan jag hade.
Magdis
CITAT (Hej igen @ 25-11-2009, 12:25) *
. Nu citerar jag från annan tråd

Det var nog detta inlägg jag tänkte på

Ja det hade varit dags att ta spruta nummer två då jag skrev det inlägget men sen kom Socialstyrelsen ut med rekommendationen att man bara behöver en spruta. Det nappade förstås vår sjukhusledning på, det är ju ganska omfattande att vaccinera hela personalstyrkan två gånger.
skogstroll
jag måste säga att jag är nojigare än vanligt i influensatider.

De målar ju upp skräckpropaganda på nyhetssajterna. Ena dan ska man vara kliniskt ren med handsprit, nästa kan man bli sjuk av något annat för att man använder handsprit confused.gif jag börjar inse att det är som jag alltid trott. Lite skit skadar inte. Däremot tycker jag synd om de som redan är sjuka och oroar sig för att bli sämre. Ingen information till dem antar jag???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon