flouee
Jag har precis börjat intressera mig för rosor, och funderar på det här med rugosor.

Den bild jag har av dessa, är de ofta ganska tråkiga och fula (eller i alla fall intetsägande) buskar med oansenliga blommor placerade i diverse kommunala planteringar. Jag har dock insett att många utav er här är väldigt förtjusta i dem, bl a för att de är härdiga och friska.

Så min fråga är: Den bild jag har av rugosor, är den "korrekt", eller är de sorter som man har hemma i trädgården andra än de kommunen brukar använda sig av?

Jag tänkte plantera en häck för lite insyns- och vindskydd, och funderade på att använda rugosor. Men jag vill ju helst undvika de tråkiga buskar som jag är van vid att se...
Kajsa
Man kanske ska fundera på istället varför Rugosa rosen är så väl använd i alla kommunala planteringar, troligen för man inte vill ha planteringar fulla av svartfläck mitt i sommaren, undrar vad vi skulle sagt då, usch och hu vad hemskt det ser ut. Dom blommar till hösten, är friska och tål att klippas ner när dom blivit för höga eller lite risiga, klarar kyla, lite mager jord, doftar gott. Rosor är inte sämre för dom blir vanliga på många ställen, det är samma med The Fairy också en ros som det ska rynkas på näsan åt för den är så vanlig.
Man kanske ska säga " vanliga rosor är oftast bra rosor " det finns en anledning att trädgårdsmästarna i kommuner väljer rugosa rosor. Vilka sorter dom väljer har jag inte studerat men folk ser väl bara de skrynkliga bladen/Rugosa rosor, det finns mängder av olika sorter att köpa både för kommuner och oss med vanliga trädgårdar. Ta en titt hos Rosenposten www.rosenposten.dk

Så tror jag att man måste ha perioder av alla sorters rosor innan man hittar till Rugosa rosorna, man måste ha haft alla svampsjukdomar av alla slag för att uppskatta dom friska. I sommar har jag bara njutit av alla mina friska Rugosa rosor, när alla gammaldags rosor, Moderna buskrosor, Rabattrosor har visat sig från den sämsta sidan.
Titta gärna i mina album/Rugosa rosor och album/Kanadarosor där hittar du ljuvliga Rugosa rosor med stark doft mm. Där finns många som passar utmärkt för häckar !
flouee
CITAT (Kajsa @ 31-08-2009, 13:33) *
Så tror jag att man måste ha perioder av alla sorters rosor innan man hittar till Rugosa rosorna, man måste ha haft alla svampsjukdomar av alla slag för att uppskatta dom friska. I sommar har jag bara njutit av alla mina friska Rugosa rosor, när alla gammaldags rosor, Moderna buskrosor, Rabattrosor har visat sig från den sämsta sidan.
Titta gärna i mina album/Rugosa rosor och album/Kanadarosor där hittar du ljuvliga Rugosa rosor med stark doft mm. Där finns många som passar utmärkt för häckar !

Ok, jag ger mig.... smile.gif Jag har kikat i dina album, och jag måste säga att din samling (på rosor överhuvudtaget) är imponerande...

Om jag har plats för 4-5 plantor, blåsigt men soligt, och sett ut nedanstående som jag tycker verkar vara extra (svårt att välja, jajamänsan) vackra, vilka skulle du då sätta ihop tillsammans? Jag funderade lite på att ta en av varje nejlikros och sedan wasagaming och sedan en utav de andra... Vad tror du om det?

Morden Centennial
Prairie Joy
Hansaland
Wasagaming
Wild Edric
F.J./Pink/White Grootendorst
Kajsa
Morden Centennial och Prairie Joy är inga Rugosa rosor utan Moderna Buskrosor och blir ca 1.20 höga. Alla Kanadarosorna i mitt album är inte Rugosa rosor, det gjorde jag visst inte klart.
Hansaland är en Rugosahybrid som kan få svartfläck såg jag i sommar, den är tomteröd och blir 2 m, men vanliga år är den mera frisk än denna blöta sommar. Grootendorst rosorna är lite pinniga nertill, man lär få klippa ner dom för att få en tät häck. Wasagaming jättesnygg färg, doftar starkt, mycket taggig.

Jag går till mig själv, dessa rosor skulle jag välja till en häck. Ska du bara ha 5 plantor välj samma sort.

Wild Edric, Austinros, rugosahybrid som blir fyllig 1.5 - 1.80 hög, doftar himmelskt gott. Blommar om, zon 5
Har fått lite svartfläck i sommar.

Henry Hudson, Kanadaros rugosa, blir tät ca 1.5 x 1.5 m. doftar, blommar till sena hösten, helt frisk.

David Thompson, Kanadaros, ca 1.5 x 1.5 m, helt frisk, doftar, tät.

Jens Munk, Kanadaros med vackra rosa/lila blommor, den är mycket taggig men det kan vara okey i en häck. Blir ca 1.5 m och är helt frisk, doftar gott och blommar in i hösten.
Paeonia Lactiflora
Hej flouee,

Jag är nybörjare när det gäller rosor, så jag kan egentligen inte ge dig nåt tips men väl vidarebefordra tips jag fått här. Jag tyckte precis som du tidigare, när det gäller rugosor menar jag, men börjar misstänka att de helt enkelt väljer ut den allra tristaste sorten till kommunala planteringar. Efter att ha tittat i Kajsas album förstår man att det finns sååå många fina rugosor (och efter att ha sett hur the Fairy kan se ut så börjar min avoga inställning till den släppa också smile.gif).

Jag fick tips här om två kanadensiska rosor, Therese Bugnet och Louise Bugnet, som jag planterat i bostadsrättsföreningen, i Göteborg faktiskt (såg att du också bor i lägenhet här men kanske är det på det andra stället du ska plantera?). Har du kollat in "Bugnetarna"? LB gick hädan tyvärr (har skrivit om det i annan tråd , jag ska hur som helst ersätta den med en ny nu i höst), men TB växer och frodas. Den är jättefin och ser inte alls kommunal-planterings-tråkig ut.

/Helen

Edit: Såg att Kajsa tipsat om andra sorter. Kan vara så att LB och TB inte passar till häck coolgleam.gif...
Ezereht
LB passar utmärkt till häck. Den är jättefin i växtsättet, är en sådan liten häck planterad i närheten och den är sååååååååååååå fin. Therese Bugnet kanske är lite annorlunda i växtsättet, men jättefina blommor, jag är glad jag köpte en nu.
Kajsa
Självklart kan man välja både Louise och Therése Bugnet i häckar, båda blir 2 m höga och är täta och friska.
Jag la bara in egna favoriter, men många fler rosor passar i en häck än jag visar där.
Vi har " häcktrådar " /Rosor här om du söker, där vi skrivit.

Louise Bugnet, tycker kanske att den blommar lite för dåligt på en sommar, har två st och i sommar har jag klippt ner den ena i backen, så får vi se om det blir lite fart ? Annars alltid frisk.
flouee
Åh vad många fina förslag!

Vad gäller LB hade jag tänkt plantera en sådan också, fast inte i den del som ska fungera som häck... 2 meter hög, går den att hålla lägre genom att bekära hårt på våren?

Att rosorna är taggiga är bara en fördel eftersom jag inbillar mig att de inte äts upp av bambi då.

Kajsa: Bara en enda sort alltså... Ser det konstigt ut annars? Jag tänker att det är roligt att testa många olika sorter, speciellt eftersom antalet rosplatser är begränsat i trädgården... Men det gäller ju att det blir en fin kombination...

Ett förtydligande: "Häcken" är en sträcka på 4-5m. Framför häcken tänkte jag ha en liten gång. På andra sidan gången är tanken att jag ska ha andra rosor, som alltså skyddas lite av "häckrosorna". Rugosorna ska alltså användas både som häck och som ena sidan av en rosgång.
AK i Sura
Suck suck vilka vackra bilder, jag ska också ha någon mer Rugosa. Har både Louise och therese Bugnet och det är väldigt vackra rosor. Köpte också en Ritausma tidigt i våras och den gillar jag verkligen.
Bland Kajsas fina bilder så föll jag som en fura för Wild Edric, kan tänka mig hur gott den doftar.
Min "köpa nästa år" lista börjar bli lång, får nog sätta mig ner och planera under vintern. Fast på vintern tror jag alltid att min trädgård är dubbelt så stor som vad den är men det är alltid kul att drömma lite.
Paeonia Lactiflora
CITAT (Kajsa @ 31-08-2009, 18:55) *
Självklart kan man välja både Louise och Therése Bugnet i häckar, båda blir 2 m höga och är täta och friska.
Jag la bara in egna favoriter, men många fler rosor passar i en häck än jag visar där.
Vi har " häcktrådar " /Rosor här om du söker, där vi skrivit.

Jag vet, men glömde bort rolleyes.gif . Ska försöka tänka på det nästa gång smile.gif.
Kajsa
flouee
Visst kan man beskära Louise Bugnet ibland men inte ständigt, jag har klippt ner min ena efter 5 år och då till botten. Att halvera busken ständigt blir " en buske på buske " inget snyggt. Rosen blir 2 x 1.5 m och den blir vackrast så, växer prydligt.
Att välja samma sort i häcken är nog vackrast, men det är min åsikt, det är din trädgård. Rosor växer olika fort, blir olika yviga, täta, pinniga nertill mm. På ena sidan skulle du ha andra lägre rosor då kanske du blandar där ? Får dom lägre rosorna sol eller skuggar häcken ? Kan man gå på gången utan att man får taggiga grenar på benen ?
För en tät häck om du nu vill ha det, blir rosen 1.5 m bred plantera med 75 cm mellanrum, hälften av bredden.

Anna-Karin på vintern när man sitter och drömmer och längtar tror jag också att trädgården är dubbelt så stor och glömmer att det är fullt nu.
flouee
CITAT (Kajsa @ 01-09-2009, 18:37) *
Att välja samma sort i häcken är nog vackrast, men det är min åsikt, det är din trädgård. Rosor växer olika fort, blir olika yviga, täta, pinniga nertill mm. På ena sidan skulle du ha andra lägre rosor då kanske du blandar där ? Får dom lägre rosorna sol eller skuggar häcken ? Kan man gå på gången utan att man får taggiga grenar på benen ?

Jo, det blir nog ganska bra med sol åt dem alla, och jag kan placera gången tillräckligt långt bort för att undvika alla taggar. Egentligen kanske man kan se rugosorna som en rosrabatt istället, då är det ju vanligt att blanda sorter, eller? smile.gif Det känns nästan omöjligt att bara välja en sort, när det finns så många vackra jag vill pröva (i ett begränsat utrymme) unsure.gif
Stiffe
Tror de flesta här känner till problemet (att välja). Mycket sillsallad el gott och blandat blir det. Det är trevlig/romantiskt/torpmysigt och så där, men är man stilfullt elegant och estetisk så är det nog så att en sort i en häck/rabatt är snyggast, (i en större skala, typ trädgården som en helhet). Vi rostokar, crazy.gif (ja, jag i alla fall), är mer som humlor, och flyger från blomma till blomma, buske till buske, (ofta i ett mycket närsynt tillstånd). Då vill man ha omväxling och nya upplevelser hela tiden.

Alltså, vad jag vill säga med allt detta bludder är att du bör ta en funderare på vilken typ du är, och vilken trädgård du vill ha.

Vidare ett praktiskt tips gällande rugosor: se till att gräva ner täta rotbarriärer ca 50cm ner runt rugosahäcken/rabatten. Annars har du problem, i gången och alla rabatter runtomkring eftersom rugosorna sprider sig som en löpeld. Jag har skott som dyker upp 2m ut i gräsmattan..., där gör de dock ingen skada eftersom man konstant kör över dem med klipparen - till skillnad från i gångar och rabatter.

/S
flouee
Jo, det är ju klart, angående det estetiska... Just nu lutar det åt att kanske bara ta två sorter, t ex Wasagaming och Wild Edric... Kajsa verkar ju helt föräldskad i den senare, och Wasagaming verkar också ytterst fin... Blir det en konstig kombination?

Förresten, går det att få tag i Wasagaming utan att beställa från t ex rosenposten? WE har jag sett på bogrönt, men inte Wasagaming...

Appråpå rotspärr - hur gör man enklast en sådan?
Stiffe
Enkelt och enkelt, det blir ofrånkomligen en hel del tungt grävarbete... Man gräver ned en markduk vertikalt runt rabatten. Ev skarvar överlappas rejält. Täck gärna duken med en stenkant el något runt rabatten.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon