Full version: Okänd blomma
pa kalmar
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...uuid=patrik1234

Jag har en krukväxt jag inte vet vad den heter. Fick den av min mamma för några år sedan. Hon är tyvärr inte i livet längre så jag kan inte fråga henne. Har för mig att hon sa att det inte var en kaktusart åtminstone.
Nån som vet vad det är för nåt?
pa kalmar
Varför fick jag bara en länk till bilden när jag ville ha bilden med i inlägget?
Åsa, mälardalen zon 2
Klicka på bildknappen och klistra in Bildadressen så hamnar bilden i inlägget.

Såhär gör du för att hitta bildadressen: Klicka först på bilden så den blir större, högerklicka sedan på bilden och klicka på egenskaper så hittar du bildadressen som slutar på .jpg
Lajlaj
Jag tycker att det ser ut som en julkaktus...
Har den blommat någon gång och hur såg blommorna i så fall ut?
pa kalmar

Jag provar att göra så.
pa kalmar
Nej den har inte blommat.
Det blir liksom små tofsar längst ut.
Jag ska slå upp julkaktus i boken "Bo med blommor" och se efter om det kan stämma.
nilssontherese
Jag tror att det är en Epiphyllum en annan bladkaktus....blommar om den får vila vinter 12-15 grader ca lite vatten! Om det är en gammal växt villket det ser ut att vara så är det säkerligen en sådan! Vårda den ömt!!

Therese rolleyes.gif
pa kalmar
http://www.odla.nu/album/data/patrik1234/946_p6752.jpg http://www.odla.nu/album/data/patrik1234/946_p6753.jpg

Skickar 2 bilder till så ser ni lite bättre hur den ser ut.
pa kalmar
Hittar inte namnet Epiphyllum i min bok. Kan den heta nåt mera?
Ingrid på Västkusten
Epiphyllum är det latinska namnet annars....
*Felix matte*

Kanske är det en sådan du har. Den heter Epiphyllum anguliger
pa kalmar
Den ser inte riktigt likadan ut.
CarMa
Kolla denna länken
pa kalmar
Nu verkar vi hittat nåt.....

Ojoj, måste försöka få min att blomma.
Åsa, mälardalen zon 2
Prova ha den ute på sommaren och en bra bit in på hösten så att de får lite kyla under flera veckor det brukar göra susen för mina kaktusar de brukar blomma enormt mycket.
*Felix matte*
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,08-11-2003, 20:59)
Prova ha den ute på sommaren och en bra bit in på hösten så att de får lite kyla under flera veckor det brukar göra susen för mina kaktusar de brukar blomma enormt mycket.

Tag vara på Åsas tips.
Jag hade en Påskkaktus i ett antal år... den blommade inte...
tills jag ställde den ut på balkongen och glömde bort tills frosten
gjort bladen gråaktigt frusna (okt). Tog in den och i april gladde den oss med en mängd blommor biggrin.gif
nilla
En sån har jag haft!
Jag fick den aldrig att blomma tyvärr och senare strök den med av ett sköldlössangrepp. Luskat runt för att hitta namnet och jag tror det kan vara drottningkaktus Nopalxochia phyllanthoides

Gunilla

...senare, blir lite tveksam nu. Kaktusen jag hade liknar mer den som finns i den här tråden vad är det för växter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon