Aklejruta
31-08-2009, 16:07
Vi har en stor buske av prunustyp som så här års får gula bär, ser ut som körsbär. De är sötsyrliga. Jag ville gärna använda dem till sylt eller marmelad. Om man gör typ körsbärssylt, måste man kärna ur dem? Det verkar mycket tidsödande. Finns inget enklare recept. Någon som har det blir jag glad.
Hans i Värmland
31-08-2009, 16:21
Du har säkert ett durkslag som du kan hälla upp de sönderkokta plommonen och passera.
Alltså lägg alla plommon i en stor kastrull,häll på en kopp vatten och koka på låg värme 15-20 minuter tills alla plommon har spruckit och kärnan lossnar.
Passera plommonen i durkslaget, frys sylten utan socker eller koka en gång till med socker och förtjocknings medel -typ melatin.
Aklejruta
01-09-2009, 09:43
Tack för ditt tips! Jag skall prova det. Vore kul om mina prunusbär kan komma till nytta, jag tror det kan bli en god sylt/marmelad.
Hälsningar från Aklejruta
Chamomille
01-09-2009, 10:00
Ta ett durkslag med stora hål så du verkligen får med allt fruktkött

Det låter verkligen gott!
Aklejruta
04-09-2009, 21:33
Jag använde mitt största durkslag och passerade bären men mycket blev ändå kvar i silen. Till slut ställde jag mig och fiskade upp kärnorna med en sked, det tog tid. Onödigt egentligen, det finns massor av bär kvar, som inte kommer till nytta. Sylten blev jättesur, hu!. Jag fick ta i en hel del socker. Tror inte att jag orkar ta hand om resterande bär.
Piccante
04-09-2009, 22:08
enklaste receptet på sylt är att köpa en påse syltsocker (socker med tillsatt pektin). Det står recept på påsen, för marmelad är det 1 påse (1 kg) till 1,5 kg bär. Det är bara att blanda och koka.
Aklejruta
05-09-2009, 13:35
Visst, syltsocker verkar vara bra. Jag har precis köpt hem en påse för att prova. Men, men problemet med kärnorna kvarstår ju. Fast det finns ju värre problem här i världen!
pimpim2
05-09-2009, 13:43
Låt bären "småputtra" med lite vatten tills kärnorna lossat. Ta upp dom med hålslev eller stor gaffel. när alla kärnor är borta kan du tillsätta syltsockret.
Överkursen:) är man riktigt klurig räknar man hur många kärnor man har i
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.