katinda1
Hej alla!
Jag har fått en palm planta från en kompis. Hon köpte med sig den från tunisien. Är det någon som vet vad det är för sort och isf hur man sköter den? i vad ska den planeteras i för jord/ sand?
Tack för hjälpen!
MVH // Katinda
Alexander-VG-zon3
har du bild på stammen och en bild på avstånd ?

skulle tro det är en

Chamaerops humilis - heter på svenska Dvärgpalm

den sköts så här -

Våren - ta ut den efter frostrisken, placera den först i skuggan i 2-4v så att den vänjer sig vid solen, ta in den vid frostrisk på våren. vartefter den vant sig vid sol så placera den soligt och varmt. vattna den rikligt men låt den torka upp.

Sommaren - i maj-juni kan du ge den näring ca 2-3gånger i månaden normal dos. den tål mycket torka men växer bra om den får vatten. i juli slutar du att ge näring.

Hösten - sluta att vattna, nu räcker oftast regnet som kommer.

Vintern - den tål ett par frostnätter även i kruka, så du behöver inte vara snabb med att ta in den. men ta in den innan det blir för kallt, och när du tar in den för vintern så placera den antigen torrt och svalt ( ca +1c +10c) eller i rumstemp och extra ljus. i feb-maj kan du plantera om den i ny jord om det behövs. den vill ha lucker och luftigjord som innehåller extra kalk. en bra plant eller blomjord som innehåller extra leca, grus funkar.
katinda1
Tack så mycket för ditt svar!

Jag har tagit fler bilder på stam samt en från avstånd. Den tredje bilden är på "roten". Rotens yta var lite koksnötsaktig. (Om det säger dig något)

Sen fick jag två stycken plantor av min vän. Hon sa att de tydligen skulle planteras brevid varandra, så att de skulle ge varandra stöd under tiden de växte till sig. Så jag plantera dem ihop men nu har den ena inte riktigt klarat sig..

Jag hoppas bilderna kan säga dig något.

Tack för hjälpen!
//Katinda
Alexander-VG-zon3
japp det ser ut att vara en dvärgpalm, dom har fibriga stammar.

om du kan ha dom ute så sätt dom gärna där, annars så måste du ha väldig frisk och luftig luft om du har dom inne och gärna då kallt på vintern så dom vintervilar.
Bassam
Hej
Jag vill säga om man plantera flera växter i en kruka , det blir konkurrens mellan dom så blir några av dom sämre .
H :Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon