Greta T
31-08-2009, 18:31
Jag har en vanlig kompost i tre olika trälådor (typ stora potatislådor). I år började vi att lägga ut allt avfall från växtriket+kaffesump+äggskal i vår kompost . Vi fyller en träbinge varje år som sen får stå orörd i tre år. Vi bor i stugan från maj till september. Nu till min fråga. Eftersom jag har råttfobi undrar jag om det kommer att gå råttor i komposten nu när det kommer avfall ifrån köket. Vi har inte haft råttproblem tidigare. Har någon erfarenhet av detta.
Möss får du nog med alla säkerhet, även utan köksavfallet. Men råttor... Det beror på om det finns råttkollonier i närheten. Annars vill det nog till...
Greta T
31-08-2009, 21:35
Jag har inte sett några möss i vår kompost, tack och lov

jag är bara bekymrad ett det dras dit möss nu med köksavfallet. Fast det kanske kvittar om det är potatisblast och ogräs eller kaffesump och apelsinskal.
Mössen finns där garanterat, så länge deras mat samlas bekvämt på ett ställe. Det är inte ovanligt att vanlig grå skogsmus, bygger bo i komposthögar över vintern. VArmt och ombonat och maten serverad.
Jag är tveksam till att råttor dras till en kallkompost med endast växtavfall och ett och annat äggskal.
I vår varmkompost med köttrester däremot, där var det en gång två råttor som stirrade på mig när jag lyfte locket på min Gröna Johanna! de hade gnagt hål i plasten underifrån.
jag kontaktade tillverkaren och fick ny botten kostnadsfritt, la även några lager hönsnät under. Då gnagde de hål i locket i stället...
Nu har jag en Stiga Kitchen och där har jag inte sett några råttor men möss tar sig in ovan- och underifrån.
Vi har en hel del möss och sork hos oss, tydligen... men så har vi åker och skog precis intill också.
Hej
Man ska försöka inhåller sin komposten i stark metal väv .
H : Bassam
Jag har haft nätkompost i 15 år och aldrig sett spår av en mus i den. Slänger grönsaker, kaffefilter och äggskal i den. Vi har två katter som är duktiga jagare om nu det kan ha hjälpt.
CITAT (guns @ 14-09-2009, 09:26)

Jag har haft nätkompost i 15 år och aldrig sett spår av en mus i den. Slänger grönsaker, kaffefilter och äggskal i den. Vi har två katter som är duktiga jagare om nu det kan ha hjälpt.
Brukar du sitta ute nattetid och bevaka den?
Fast det syns om det varit råttor eller möss framme i komposten, KURT, de gräver nämligen gångar och dessa känner man när man gräver runt. I alla fall så har jag gjort det.
Så man behöver inte sitta ute med en lykta och kolla...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.