sasssyy
Så kommer det fler frågor från en nybörjare då...

På vårat lantställe (zon 4) fann jag att vi hade ett land.. jooorå... väl igenväxt av mossa, ogräs och annat jox, mest blommor.

Jag kanske är lite udda men jag gillar inte att plantera blommor när man har ett lantställe mitt ute i skogen där ängsmarken blommar vilt precis som granne, så jag hade en tanke att odla lite (med betoning på lite) potatis och olika sorters lök.

Jag grävde upp all skit som var där... hittade kantstenarna någon dm under jorden (som var ganska uppblandad med sand och lera) och tog bort ALL växtlighet... och alla stora stenar som jag dök på.
Hittade lite spindelbon som fick fly sin kos också.

Flyttade fram kantstenen (natursten) och gjorde landet rent estetiskt och tydligt.... vad kan jag göra mer för att få till det så att säga.

Är det något som ska göras NU innan vintern för att öka chanserna för att få ett väl fungerande köksland i vår/sommar? Eller ligger det arbetet i vår allt????
EKLO
Å vad det låter kul, att röja fram ett grönsaksland. Själv gräver/spettar jag upp fler små odlingsplättar hela tiden och har också naturtomt och därför mer grönsaksodling än blommor.

Nå. Jag täckodlar sedan flera år, och det har verkligen gjort allting bättre, jorden blir bättre, näringstillförseln tycks bli bättre, och så behöver man inte vattna lika ofta. Men då pratar jag om själva växtsäsongen.

Vad jag sedan bara ett par år tillbaka har gjort, är att täcka landen även vintertid, och riktigt tjockt (30-40-50 cm). På så sätt går inte tjälen så djupt, och maskar och mikroorganismer kan hålla flitens lampa lysande också under vintern. Har aldrig haft så maskrik och bra jord som sedan jag började med detta.

Vad jag alltså skulle göra är att gräva runt i landet så att det inte finns rotogräs. Kanske tillföra lite grus/sand beroende på hurdan jorden är. Och sen slänga på allt jag hittar: löv och gräs och halm om man har, hö om man har, tång om man har - vad som helst som är organiskt och ganska "fint" (dvs inte kvistigt) material. Så får det ligga ända till våren, och då tar du bort det för att låta jorden värmas ett par veckor inan du sår.

Så gör jag. Det funkar riktigt bra tycker jag.
smuleborg
Jag känner igen mig. Också vi fann ett "trädgårdsland" under (o-)grässvål, skogstomt. Kantstenar hittade också vi.

Vi - såsom fullständiga nybörjare - valde att spadgräva bort grässvålen, skakade (vi är fortfarande skakade) tuvor in i absurdum. Vi rensade bort flerårigt ogräs. Jag tror att vi redan då - fast vi ingenting visste - insåg att god jord inte finns att köpa. Och att fröogräset kommer ändå. Hade vi gjort om det idag hade vi använt grep i stället för spade. Men ändå.

Det var tungt.

Vi tillförde (och tillför) årligen godis (maskarnas betydelse hade vi någonstans i ryggmärgen). Om hösten, ett täcke av klippta löv. Om våren, brunnen hästgödsel.

Om vi vet vad vi vet idag, hade vi förmodligen följt EKLO:s råd om täckodling. Vi har inga spanska skogssniglar, jag är tveksam till att täckodling är det optimala om man har det.

sasssyy
jag funderar på ... gubben som iaf vill framstå som mer kunnig på trädgård, tyckte att jag skulle strö på lite toppdress nu på hösten. Är det något som är bra tycker ni??

Hästgödsel är nog inga problem, eftersom det vimlar av hästgårdar runt där vi har stugan men den ska väl vara bränd.... hur gör man det???

JAAAAAAAAA jag är HELT Nybörjare på detta så ni får ursäkta om frågorna är löjliga..
smuleborg
CITAT (sasssyy @ 01-09-2009, 10:13) *
jag funderar på ... gubben som iaf vill framstå som mer kunnig på trädgård, tyckte att jag skulle strö på lite toppdress nu på hösten. Är det något som är bra tycker ni??

Hästgödsel är nog inga problem, eftersom det vimlar av hästgårdar runt där vi har stugan men den ska väl vara bränd.... hur gör man det???

JAAAAAAAAA jag är HELT Nybörjare på detta så ni får ursäkta om frågorna är löjliga..

Jag vet inte vad toppdress är, så till nästa fråga.

Vi hämtar hästskit (från en granne) på försommaren, lassar av den i en hög på pressening (för att så att säga hindra ogräset från backen) och lägger lite slarvigt (inte helt tätt) en pressening på (för att hindra frön från ovan att dimpa ner). Våren därpå använder vi hästskiten i bl.a. trädgårdslandet. Det finns säkert mycket bättre sätt, men så här gör vi.

Ja, om toppdress är att tillföra näring/gödsel på hösten, jag skulle inte göra det. Jag gissar att meningarna kan vara delade. Men (på hösten) ett slags täcke av typ löv (gärna klippta som jag ser det: kör igenom lövhögarna med klipparen) om hösten gör gott för daggmask/jord. Därom tvistas förmodligen också.

Lycka till.
Peztis
Först och främst måste ni kolla vad n har för typ av jord. Det gör ni enklast genom att ta en näve och försöka krama det till en "mask". Blir det en mask har ni lerjord och då bör ni höstgräva jorden så att det inte finns hårda kokor.
Blir det inte en mask så kan ni gräva jorden ordenligt i vår.

Det är ju inte fel att blanda i mer material men jag hade väntat till i vår. Det är nog i och för sig ine fel i att vända ned sönderklippta löv som masker kan mumsa på under hösten.

Kolla med stallet om de har någon gödeslstack som legat ett tag. Lägg det i säckar och vänd sedan ned det i vår. I höst är det rätt värdelöst för då kommer det att rinna ner i marken.
EKLO
CITAT (smuleborg @ 31-08-2009, 21:51) *
Vi har inga spanska skogssniglar, jag är tveksam till att täckodling är det optimala om man har det.

Inte heller jag har spanska skogssniglar (mördarsniglar) - hade jag haft det hade det nog inte funkat med täckodling, nej, det håller jag med om - dvs det verkar vara så att de som har mkt sniglar märker att täckodling förvärrar och får sniglarna att trivas som sjutton.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon