Full version: Blodbok
Karl-johan
Hej!

Jag blir snart tokig confused.gif på alla dessa sorter av blodbok!! jag vill köpa en Blodbok som blir +20 meter fullvuxen och som "garanterat" är mörk röd. Vem jag än frågar så är det ingen som vet, inte ens de som säljer de olika blodbokarna vet vad det är för skillnad. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa oss med detta? Vad heter detta stora träd? hur vet man om det är frösått eller ympat och vilket är bäst?
MVH Karl-johan.

Fagus syl. 'Purpurea Pendula' Hängrödbok
Fagus sylv. 'Tricolor' Flerfärgad bok
Fagus sylv.'bicolor-sartini' Gul-vit brokig bok
Fagus sylv.purpurea tortusa Trollbok
Fagus sylvatica Bok
Fagus sylvatica 'Ansorgei' Bok
Fagus sylvatica 'Aspienifolia' Flikbladig bok
Fagus sylvatica 'Aurea Pendula' Gul hängbok
Fagus sylvatica 'Black Swan' Rödbladig hängbok
Fagus sylvatica 'Pendula' Hängbok
Fagus sylvatica 'Purple Fountain' Hängblodbok
Fagus sylvatica 'Purpurea Latifolia Blodbok utr.
Fagus sylvatica 'Purpurea Pendula' Hängblodbok
Fagus sylvatica 'Purpurea Pendula' Hängblodbok
Fagus sylvatica 'Purpurea Pendula' Blod hängbok
Fagus sylvatica 'Purpurea Tricolor' Brokig blodbok
Fagus sylvatica 'Riversii' ('Pur.Major') Blodbok
Fagus sylvatica 'Rohan Gold' Guldpelar bok
Fagus sylvatica 'Rohan Obelisk' Pelarbok
Fagus sylvatica 'Zlatia' Guldbok

HelenJ
CITAT (Karl-johan @ 31-08-2009, 20:20) *
Hej!
Jag blir snart tokig confused.gif på alla dessa sorter av blodbok!! jag vill köpa en Blodbok som blir +20 meter fullvuxen och som "garanterat" är mörk röd. Vem jag än frågar så är det ingen som vet, inte ens de som säljer de olika blodbokarna vet vad det är för skillnad. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa oss med detta? Vad heter detta stora träd? hur vet man om det är frösått eller ympat och vilket är bäst?
MVH Karl-johan.

I listan du räknar upp är de flesta inte blodbokar. Dessutom är många hängande former, så de kan du ju då också stryka.
Enligt SKUD hör 17 sorter till den purpurbladiga gruppen. Jag tror inte det spelar någon större roll vilken du väljer, men 'Atropurpurea' är ett vanligt namn på en rödbladig växt, så den borde vara ok. Namn med 'Black' är också mörka. De är frösådda, jag tror bara man ympar de hängande varianterna. (Men jag kan ha fel.)

Har du möjlighet så åk till Alnarp och deras lignospark med över 2000 olika sorters träd och buskar. Där finns det flera stycken blodbokar - med namnskyltar. Då kan du se både färg, växtsätt och slutlig höjd.
sandhed
Läser i min bok att Fagus sylvatica `Atropunicea` är den du söker 15 -20 meter zon 1-4 mörkt röda och glansiga blad med en bred och vid krona, används som parkträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon