lokatten
Hej,
Jag är nybörjare på rosor. I våras planterade jag en mykt liten Therése Bugnet i trädgården utanför huset, bor i lägenhet (bostadsrättsförening). Rosen har växt fint hela sommaren, jag har vattnat den och gett den mycket gräsklipp. Rosen är nu ca 1x1 meter och har blommat en del. Men den senaste tiden har den börjat se sjuk ut. Flera av bladen har gulnat och fått bruna nyanser, förstår inte varför, kan det vara naturligt för det börjar bli höst?
Det har regnat en hel del på sistone så den kan inte ha torkat. Samtidigt som jag planterade rosen satte jag 4 fingerborgsblommor i rabatten kring den. Dessa har brett ut sig och blivit enorma. Vill en ros ha öppet och luftigt kring sig eller går det bra att den "trängs" med andra växter?
Kajsa
Med allt gräsklipp kan det väl inte vara näringsbrist och det har regnat. Kanske att dom där stora Fingerborgsblommorna tar för sig, ev står dom för nära rosen ?

Bladen ser inte ut så här ?

Svartfläckssjuka, i så fall plocka bort fula blad. Det har varit mycket av detta i sommar.
Stiffe
Om det mot förmodan skulle bero på fingerborgsblommorna, så tvivlar jag på att det är någon fara. Rosen kommer mycket sannolikt igen till våren.

Så här kan det se ut.

[attachment=41597:Midsomma...spahan__.JPG]

Under/bakom Midsommarblomstret finns en Ispahan. Den lever och frodas och är stor i år, (bilden är från 2007).

/S
Christina i Taxinge~
Jag hade en 'Reine Victoria' som effektivt dödades av Akleja........de där stolprötterna rakt ner i backen är inte att leka med! mad.gif
Såna rötter har Digitalisen också.
Det går ofta bra ett par år kanske, men sen kan det gå åt skogen......iaf gjorde det så här!

Stiffe
Kanske är perenner snällare?

[attachment=41638:Citronka..._st_rre1.JPG]

I framkanten (utpressad) syns en mormorsros. Citronkattmyntan var tänkt som undervegetation, precis som vanlig kattmynta/kantnepeta. Pyttsan.

[attachment=41639:Malva_mo..._st_rre1.JPG]

Här är det en Malva som inte vill höra talas om att spela andra fiol åt tre Stanwell Perpetual någonstans därunder/bakom...

Dock kan jag meddela att alla rosorna växer och frodas trots denna perenna framfusighet.

Lokatten: Det kan inte vara så som någon annan stackare här hade råkat ut för med "offentligt" planterade rosor, att kvarterets hundar går och pinkar på den? (Det räcker bra med en hund för övrigt - tro mig, jag vet.)

/S
Christina i Taxinge~
Men Stiffe, voffor gör du så med rosorna....? ohmy.gif biggrin.gif

Men som sagt, näva, malva å sånt är nog ingen större fara......så länge de inte kväver rosen ovan jord.... flirting.gif
Digitalis däremot, liksom Akleja, tar sina strypgrepp under jord -fear-.gif

Men lugn! Jag vet att det är måååååånga som planterar Aklejor bland sina rosor - det var ju därför jag också gjorde det.
Det är nog rätt ovanligt att de lyckas ta död på en fullvuxen ros, men det kan alltså ske om man har otur.
Jag har sett det hända!

Stiffe
Vojne, vojne, ja det kan man undra. Nåja, inget ont som inte har något gott med sig. Tidigare begågna misstag är ju det som bygger erfarenhet. Learning by doing i detta fall.

Nu när Ispahanen har växt till sig så utgör inte Midsommarblomstret något hot längre, utan är som det var tänkt, dvs ett trevligt komplement.

Vad gäller de andra två typerna, så lär de inte bli långlivade som "fotblommor". mad.gif Komposten nästa skulle man kunna säga. Tänk att perenner kan bli så stooora när de står i fluffig, väldränerad och välgödslad jord.

/S
lokatten
Stiffe: Tror inte att någon hund kissar just där. Tyvär har jag ingen utsikt fr min lägenhet ut över trädgården så jag har inte så mykt koll på hundar.
Det kske är svartfläckssjuka iaf, eftersom en del blad har mörka fläckar. Ska ta ett foto i morn och försöka ladda upp här. Det tråkiga är att fingerborgsblommorna som jag köpte i våras och som blivit så stora runt rosen, har inte ens blommat i sommar. Det är bara en massa jättestora blad. Så denna rabatt jag gjorde ser inte så lyckad ut, en blev inte alls så fin som jag tänkt.
Christina i Taxinge~
Fingerborgsblommorna är tvååriga och kommer att blomma nästa år.

Fågelvägen
.. ja, och sedan dör de, fingerborgsblommorna, när de blommat följande år.

Lokatten, kan du ha gett för mycket gräsklipp alltför sent? Man borde inte ge kvävetillskott efter midsommar.

Christina, jag är nyfiken på din slutsats. Hur syntes det att just aklejan var orsaken till rosens död?

Christina i Taxinge~
CITAT (Fågelvägen @ 06-09-2009, 10:51) *
.. ja, och sedan dör de, fingerborgsblommorna, när de blommat följande år.

Christina, jag är nyfiken på din slutsats. Hur syntes det att just aklejan var orsaken till rosens död?

Men innan digitalisen dör har den fröat av sig så att det finns massor av nya plantor till nästa år och på det viset fortsätter livet i digitalisens värld! rolleyes.gif

Storyn on "Den hemska Aklejan & den väna Rosen" var i korta drag som följer:

'Reine Victoria' var en 2m hög vacker buske ena året. Jag var så stolt & glad! yes.gif
Nästa vår klippte jag bort det som frusit och putsade lite. När det var dags för bladverket att vara helt utvecklat såg rosen väldigt ynklig ut......nästan vissen. Jag vattnade. Inget hjälpte, lika illa ändå.
Till slut grävde jag upp rosen. Trodde det var myror eller nåt runt rötterna, men det jag såg var förfärligt! -fear-.gif
Tjocka, vita nästan repliknande rötter från Aklejan bredvid hade snurrat in sig helt i rosrötterna och allt var som en äcklig stor bläckfiskklump! crying.gif Den hade väl sökt sig till rosens "goda jord".
Jag försökte reda ut klumpen, men det var svårt och det slutade med att jag slängde alltihop och köpte en ny ros.
Sen grävde jag upp alla Aklejor i närheten av rosor!!!
Detta var för ett antal år sedan och numera har jag inte haft varken ork eller tid att gräva upp dem så de finns lite här & där igen! whist.gif

mino
Konstigt att aklejor tar för sig så mycket och har så stort rotsystem för de lever ju ett ganska undanskymt liv efter blomningen och har lätt att föröka sig? Jag gick just och funderade på om jag skulle ta bort några svarta aklejor som jag planterat eftersom de är så meningslösa under en ganska stor del av säsongen.
Ezereht
Jag har japansk vit akleja, tycker den är jättesöt, även när den inte blommar. Som en liten kudde smile.gif Hoppas den inte dödar nått.. ohmy.gif
Kajsa
Har sått många Aklejor och en del av dom har blivit som små buskar, nu i höst har jag flyttat på den största för en klematis/Blekitny Aniol som växer helt nära, ja den får jag inte fart på efter fyra år så jag misstänker att det är aklejan som tar kraften ur den. Det blir också mängder av småplantor överallt som jag rensar bort, en del får väl vara kvar men Akleja och Fingerborgsblomman fröar av sig hej vilt, plantor överallt.
Stiffe
Vilken bra tråd detta är. smile.gif Vi har massor med vanliga Aklejor, (eftersom de frösår sig väl), och vi uppskattar dem. Så mycket att vi tänker köpa lite andra sorter också och så in. Digitalis har stått på önskelistan länge, men det har inte blivit av - förrän i år. I våras sådde jag två fröpåsar med Digitalis - yes. yahoo.gif En klassisk och trevlig torpblomma det också. Och nu får man veta att det är rosdödare -fear-.gif man närt vid sin barm - typ. Nåja, de är fortfarande mkt välkomna, dock inte i direkt närhet till rosorna. Det var nog annars tänkt som så, eftersom både Aklejor och Digitalis är relativt höga blommor som kan sticka upp runt och mellan rosorna. Alltså, tack för denna mkt illuminativa information ang Aklejor, Digitalis och rosor. thanks.gif
/S
Bassam
Hej
Det finns i affären materialen som heter rötter spär , som man kan köpa och gränsa rötter. .
H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon