lokatten
Hej,
Jag är nybörjare på rosor. I våras planterade jag en mykt liten Therése Bugnet i trädgården utanför huset, bor i lägenhet (bostadsrättsförening). Rosen har växt fint hela sommaren, jag har vattnat den och gett den mycket gräsklipp. Rosen är nu ca 1x1 meter och har blommat en del. Men den senaste tiden har den börjat se sjuk ut. Flera av bladen har gulnat och fått bruna nyanser, förstår inte varför, kan det vara naturligt för det börjar bli höst?
Det har regnat en hel del på sistone så den kan inte ha torkat. Samtidigt som jag planterade rosen satte jag 4 fingerborgsblommor i rabatten kring den. Dessa har brett ut sig och blivit enorma. Vill en ros ha öppet och luftigt kring sig eller går det bra att den "trängs" med andra växter?
Kajsa
Med allt gräsklipp kan det väl inte vara näringsbrist och det har regnat. Kanske att dom där stora Fingerborgsblommorna tar för sig, ev står dom för nära rosen ?

Bladen ser inte ut så här ?

Svartfläckssjuka, i så fall plocka bort fula blad. Det har varit mycket av detta i sommar.
Stiffe
Om det mot förmodan skulle bero på fingerborgsblommorna, så tvivlar jag på att det är någon fara. Rosen kommer mycket sannolikt igen till våren.

Så här kan det se ut.

[attachment=41597:Midsomma...spahan__.JPG]

Under/bakom Midsommarblomstret finns en Ispahan. Den lever och frodas och är stor i år, (bilden är från 2007).

/S
Christina i Taxinge~
Jag hade en 'Reine Victoria' som effektivt dödades av Akleja........de där stolprötterna rakt ner i backen är inte att leka med! mad.gif
Såna rötter har Digitalisen också.
Det går ofta bra ett par år kanske, men sen kan det gå åt skogen......iaf gjorde det så här!

Stiffe
Kanske är perenner snällare?

[attachment=41638:Citronka..._st_rre1.JPG]

I framkanten (utpressad) syns en mormorsros. Citronkattmyntan var tänkt som undervegetation, precis som vanlig kattmynta/kantnepeta. Pyttsan.

[attachment=41639:Malva_mo..._st_rre1.JPG]