Full version: Äppelförvaring
Ralf
Jag får relativt mkt äpplen. Mkt äter vi, en del gör vi juice på och en del blir det äppeljos av. En mindre del förvaras i lådor men dom åldras med tiden ändå och blir till slut oätliga. Jo jag har lagt dom i lådor, riktig äppellådor från butik och var snäll mot dem, äpplena alltså.

För ett tag sedan så hörde jag ett reportage på radion o äppelodling på Österlen. Man planerade jättelika förvaringshus där man tog bort syret i lagerlokalerna genom att spruta in någon annan gas, minns inte vilken.

Nu läste jag en bok av Långfärdsseglaren Sven Yrvind, ni vet han med Brisbåtarna. Han berättade att man förvarade säd för i tiden i lufttäta behållare. Innan man stängde behållaren så ställde man in ett brinnande stearinljus. Ljuset förbrukade allt syre och då dog givetvis all ohyra.

Jag funderar på att pröva samma sak med en plastbehållare med äpplen i, nästa år. Det är väl syret som gör att äpplena åldras?
Åsa, mälardalen zon 2
Mognadsprocessen saktar ner när det är lite syre. Äppelodlarna i Kivik har ULO-lager (Ultra low oxygen) så nu kan äpplena lagras ganska länge och vi kan ha tillgång på svenska äpplen större delen av året ifall skördarna har blivit bra.
Hannele
Var det inte i Gröna Rum en kvinna lade 3-5 åpplen i varje plastpåse
och sen sög hon ut all syre från påsen, så det blev vakuum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon