Full version: beskära tuja?
lotlin
i vår trädgård växer fem tujor som dom förra ägarna satte som insynsskydd emot grannen. dom börjar bli väligt höga och teleledningen verkar vara i farozonen.
jag har hört att om man kapar dom upptill så slutar dom växa på längden.
är det så enkelt eller finns det något annat sätt vi kan göra för att rädda teleledningen?
Åsa, mälardalen zon 2
De slutar tyvärr inte växa på höjden (tuja är ett träd), den grenar sig i toppen och fortsätter växa efter att man kapat den. Tuja brukar dock klara att man kapar dem och man kan ju kapa någon gång per år så håller de sig ju nere i storlek. Tidpunkterna man brukar rekommendera för beskärning av tuja = april & sept
kurvinen
[attachment=41391:Thuijat.jpg]
Hej!
Räknas dessa träd till Tuja? Hur skall jag bäst ta och beskära dom?
Som ni ser så blir dom väldigt breda...täcker snart gången intill balkongen...

HelenJ
Varför inte stamma upp dem? Dvs ta bort alla grenar ända inne vid stammen ungefär en meter upp från marken (eller så högt du vill, men där brukar vara lagom). Du får in ljus, du kan komma fram på gången igen, och du får fram de vackra stammarna.

Att kapa in dem så hårt som behövs för att få fram gången kan resultera i torra bruna partier, så det rekommenderas inte.
kurvinen
Tusen tack för ditt svar thanks.gif ...nu vet jag vad jag skall göra i helgen!!!
Måste bara nämna att jag är "sotis" på ditt yrkesval, Helen...var inne på er "bloggsida"... om jag någon gång skall skola om mig, så vet jag till vad!!!!
Dessa bruna torra partierna du nämner finns redan på dom två yttersta träden. Hur räddar jag detta? Jag tror att jag tar ett par nya bilder om detta o lägger in dom ikväll...o hoppas att du kan vägleda mig så att jag gör rätt...Jag är sååååå glad i dessa underbara träd...vill att dom skall överleva...det var nämligen 4 i rad en gång i tiden...
Jag undrar dock om jag tänker rätt, att om jag kapar av dessa grenar längst ner och om det inne i trädet finns barrfria / bruna grenar, så kommer ju detta fram...? Du vet inte hur jag önskar att du kunde komma o visa mig hur jag skall göra... sweatingbullets.gif livrädd att jag kommer att göra fel o förstöra alltihop...Vet du om det finns bilder på nätet som visar hur man gör? Bilder på före, under arbetet och efter?
Det kommer det att göra snart, om du hjälper mig!!!!! Nå, jag börjar med att ta ett par kort ikväll, så får vi se sen...Tack än en gång!!!!
MVH: Anne Kurvinen

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon