Danne031
Jaha så fick vi då hem våra 2 bebisar för ett par veckor sedan, sen blev det skolstarter och hej och hå så allt det där duktiga man tänkte hålla koll på har kommit lite i skymundan.

Avmaskning fick dom i samband med att vi tog hem dom.
Vaccinering gör man det på alla katter? När ska det göras?
När knipsar man dom? Ska göra det på både han och hon så småningom.

Något väsentligt jag glömt?

Ja just det visst måste man märka katter eller något sådant nu för tiden?
Myosotis
Ja, man bör vaccinera. Känner faktiskt en vars katter dog av kattpest i somras, det är inte att leka med. Kattungar vaccineras 2 ggr, sedan 1 gång om året. Det finns väl ingen lag som säger att man måste märka. Man kan kastrera från det att de är ett halvår. Honkatter kan bli dräktiga tidigare än man tror, vänta inte för länge med henne. Är de utekatter måste man avmaska då och då (du ser när det behövs - spagetti i ändan).

Ja just det, det finns olika sorters avmaskningsmedel, vissa tar bara bandmask som är vanligast och som man ser. Men det finns andra arter som man kanske inte ser och som i värsta fall kan leda till döden, så sedan jag höll på att förlora min katt pga spolmask eller vad det var, avmaskar jag med sånt som tar allt.
MariaS
Ja första vaccinationen bör du göra ganska omgående och sen igen om 4-6veckor, då klarar de sig i ett år.

Många veterinärer brukar numera bjuda på en örontatuering vid kastrering. Kolla med din vet. hur de gör. Öronmärkningen är inte fel att göra i alla fall. Händer det katten något, är det lätt att hitta ägaren och tala om vad som hänt katten. Det händer ju att katter får för sig att flytta hemifrån också, inte bara bli överkörda, och då kan det vara bra att man som ägare får veta var katten är i alla fall.
Miro
Kastreringstidpunkt är något folk tänker väldigt olika på, i synnerhet för honkatter.
Vissa anser att det kan göras redan i tidig ålder på båda könen, medan många
låter honkattor gå upp i fertil ålder först, det vill säga när de har sitt första löp.
Pius
Försäkra!

Försäkra missarna, det är ett absolut måste. Det kan du göra via nätet, det är enkelt.

Jag kan ta min Rambo som skräckexempel. Redan innan han hade fyllt 1 år hamnade han hos veterinären. Han hade drabbats av colit, tarminflammation, och blev inlagd över Allhelgonahelgen hos veterinären.

Sedan har han drabbats av det några gånger genom åren, han är nu 9 år.

Han blev biten i svansen när han kom i slagsmål. Man kan tro att det inte är så farligt men det kan innebära att man måste amputera svansen om man inte behandlar såret i tid.

Vid ett annat tillfälle upptäckte jag att han sprang ofta på lådan men han kissade knappt något alls. Eftersom en jobbarkompis hankatt hade drabbats av samma sak så visste jag att det var allvarligt. In till vet omgångende. Rambo hade stenar i urinröret och kunde inte kissa ordentligt. Det här kunde ha varit dödligt om vi inte hade kommit i tid. Stenarna spolades ur och han fick medicin och äter nu specialkost.

Katter, framför allt hankatter, kan få det pga att torrfodret innehåller salter som bildar kristaller som fastnar i urinröret. Så det är bäst att ge dem bra foder. Själv har jag gått över till blötmat för att risken för att det ska upprepas minimeras.

Så Rambo har hamnat hos vet ungefär vartannat år. Så försäkra dina katter!

Och läs gärna på om katter och deras sjukdomar. Hos sajten Katter.nu kan du läsa om katter och även ställa frågor på de olika forum som finns där.

Lycka till med de små!

Pius
Danne031
Tack för era synpunkter, jag bockade just av försäkringsfrågan med Agria på nätet, känns bra för det hade vi faktiskt glömt men planerat smile.gif

Ska leta reda på närmsta veterinär nu apropå vaccinationer och knipsande.
Miro
CITAT (Pius @ 03-09-2009, 18:08) *
Försäkra!

Försäkra missarna, det är ett absolut måste. Det kan du göra via nätet, det är enkelt.

Pius

tummenupp.gif attans! tänka att jag glömde det viktigaste!!!!!
Motti
Som sakt en honkatt kan gå i löp vid 5 månaders ålder , efter som du har en hanne skulle jag nog kastrera tidigt,vore ju inte kul att få kattungar särskillt inte om de är syskon och fem månader är alldeles för tidigt för en katt att få ungar.Trevligt att det finns folk som du som bryr dig om dina katters väl och ve tummenupp.gif Har själv katt sen 7 år.Jag skulle föresten rekomdera dig att ID_märka i örat för många vet ju inte i fall katten är chippad ,det syns ju inte!sen har inte alla polistationer chippläsare .Jag tror att den som hittar en katt eller kör på en inte bryr sig om de inte kan se en märkning med egna ögon,be veterinären annvända svart bläck det håller längre än tex grön.Lycka till med kattägandet rolleyes.gif
Danne031
Hur märker man på respektive kön att de blir könsmogna?
Motti
De brukar stryka sig på allt köra upp rumpan skrika mycket och vara så att säga överkeliga ,ja det brukar märkas tydligt på honkatter då.Hanar är väl mer att de springer runt och pissar och revirmarkera för att locka till sig honor och så vill de ut hela tiden och kan försvinna flera månader för att leta honkatter att para sig med,de kan också låta en del jama alltså.Vanligt är att de könsmogna runt halvåret,kan variera efter kattras men huskatter könsmogna ofta tidigt vad jag vet.
anncharlotte
Vänta inte tills dom är könsmogna med att kastrera, då kan det redan vara för sent, utan gör det så fort du har möjlighet. Du kan bespara dej en hel del problem med det, både att honan blir oönskat dräktig och att dom lägger sej till med dåliga vanor. :-)
Grå
Ja det där kan gå otäckt fort. Man tycker att de yngsta katterna är så "små" och "bara kattungar" och så kommer de hem samma dag och är på tjocken. Det är bättre att ta dem innan dess. Ett halvår tycker min veterinär är lagom för kastrering.

Sedan är det ju det där med honkatters första kull eller inte. Jag har alltid väntat med att kastrera alt. ge p-piller tills kattorna har fått en kull ungar förut, men så när det var dags att knipsa Kizzekatterna så tog vi med lilla Singer iallafall och ärligt talat så beter hon sig lite konstigt numera. Hon är väldigt go' och kelig på alla sätt och vis, men hon har blivit lite "egen". Lite svårt att förklara, men jag tror det har med kastreringen att göra.
Hon har blivit lite knäpp, helt enkelt.
Malin_MeL
Ja det är väl inte omöjligt Grå, att det beror på kastreringen. Eller hur kastreras en honkatt förresten? Tar man bort något?
Hankatter tar man ju bort testiklarna så de får ju faktiskt en annan hormonsammansättning i kroppen och det påverkar ju absolut personligheten. Och det vet man ju själv att hormoner påverkar kroppen smile.gif

En sak som jag funderat över är, jag har två kastrerade hankatter och de påverkas ändå av kattmynta, är det inte nån parningsrelaterad doft i kattmyntan som gör att de blir som tokiga? Det borde ju försvinna om de är kastrerade?

Hankatter blir ju oftast mycket lugnare efter kastrering.

nu avvek jag lite från ämnet kanske....
MariaS
Man tar bort livmoder och äggledare på honkatter, så det rätta ordet för bägge kön är egentligen kastrering, eftersom inget lämnas kvar.
Motti
Jag har en hankatt som är kastrerad sedan åtta år och han bryr sig inte ett dugg om kattmynta,han var 11 månader när han kastrerades.Kattmynta har nog inget med könsdofter att göra utan det är så att en del katter älskar bara lukten av den.Köppte kattgodis med kattmynta och han brydde sig inte alls,han vill helst ha sina Vita-B tabletter.
MariaS
Har en kille som är 6 år, kastrerad sen 6mån ålder. Sen har jag en kille på dryga 2 år, som kastrerades i våras. Bägge blir som fullständigt tokiga, när jag tar in kattmynta till dem.

Däremot reagerar ingen av dem på feromonerna man kan köpa på apoteket. (Hade till "lillkillen" innan kastreringen)

Visst ändrar katterna karaktär efter kastreringen. Det är då deras rätta personlighet kommer fram, när inte hormonerna stör längre. Så om en kat blir "knäpp" efter kastreringen, så var det på gång även innan de blev könsmogna, även om man kanske inte lade märke till det då.
anncharlotte
Att katter måste bli könsmogna eller ännu värre ha en kull innan dom kastreras är bara gamla dumheter som har hjälpt till med att se till att det ser ut som det gör, med en mängd hemlösa katter.
Katten påverkas bara positivt av en kastrering och man slipper problem som man ibland kan få med okastrerade katter, revirmarkering mm.
Ganska många veterinärer kastrerar idag även innan 6 månader utan problem för katten.
Malin_MeL
jag hade nog fått det om bakfoten med kattmyntan, här lite intressant läsning:
http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFr...ext.nsf/id/4296
Grå
CITAT (anncharlotte @ 11-09-2009, 10:30) *
Att katter måste bli könsmogna eller ännu värre ha en kull innan dom kastreras är bara gamla dumheter som har hjälpt till med att se till att det ser ut som det gör, med en mängd hemlösa katter.

Har du läst kattpsykologi eller bara gissar du?
anncharlotte
Jodå jag har läst en hel del, men vilken del är det du protesterar emot ? Att det finns alldeles för många hemlösa katter ?
Grå
Inget alls, jag bara undrade. Det var ett lite konstigt uttalande annars, eftersom inga av mina kattor som fått ungar innan kastrering eller p-piller har blivit konstiga eller egna, utan fungerar som helt normala kattor ska.
Men om du är så helt säker på att det är på det viset så är det väl då då. Vad vet jag, jag är ju bara en simpel bondkattägare....
MariaS
Förr rekommenderade veterinärer att man inte skulle kastrera katterna före ett års ålder, bara för att de skulle växa klart innan kastreringen.
Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara bra att de skulle få en kull ungar först... eller äta P-piller. P-piller till katter, ska man helst undvika om det inte är en dyr raskatt som ska gå i avel. P-piller gör att katterna riskerar att få juvertumörer eller testikelcancer hos hanar (Ja, man kan ge hanar P-piller om de är besvärliga med revirmarkeringar) så att det skulle vara en rekommendation...

Det är först de sista åren som veterinärer ändrat sin uppfattning om lämplig tidpunkt för kastrering. Numera kan man faktiskt kastrera en katt redan vid tre månaders ålder, men oftast görs det runt halvåret.

En kastrering ändrar INTE kattens grundbetende, bara mängden hormoner, oavsett när kastreringen utförs. Idag utförs heller inga stereliseringar på katter, endast kastrering (Allt tas bort) då det har visat sig, att katterna mår bäst av detta och dessutom lever längre och friskare.
Grå
CITAT (MariaS @ 12-09-2009, 08:57) *
P-piller till katter, ska man helst undvika om det inte är en dyr raskatt som ska gå i avel. P-piller gör att katterna riskerar att få juvertumörer eller testikelcancer hos hanar

Ja jag vet, men jag har en kattsläkt sanslöst duktiga råttjägare som jag vill hålla vid liv, därför "sparar" jag en hona i varje ny generation som får äta p-piller så att jag kan ta ungar på henne om det skulle hända de gamla katterna något.
MariaS
CITAT (Grå @ 12-09-2009, 09:01) *
Ja jag vet, men jag har en kattsläkt sanslöst duktiga råttjägare som jag vill hålla vid liv, därför "sparar" jag en hona i varje ny generation som får äta p-piller så att jag kan ta ungar på henne om det skulle hända de gamla katterna något.

Du behöver inte försvara dig för mig Grå smiley_small_hug.gif
Jag har själv haft katter som gått på P-piller.
Det jag försöker tala om, är vad veterinärer säger och hur de tänker och varför.
Sen är det ju faktiskt upp till var och en att göra som man vill. Det är inte min sak att döma.
anncharlotte
CITAT (Grå @ 12-09-2009, 07:53) *
Inget alls, jag bara undrade. Det var ett lite konstigt uttalande annars, eftersom inga av mina kattor som fått ungar innan kastrering eller p-piller har blivit konstiga eller egna, utan fungerar som helt normala kattor ska.
Men om du är så helt säker på att det är på det viset så är det väl då då. Vad vet jag, jag är ju bara en simpel bondkattägare....

Fast då tror jag nog att du missförstod mej, det jag skrev var att risken finns att katterna går fertila ett tag innan man kastrerar dom , lägger sej till med dåliga vanor, som revirmarkering mm. Inte på nått sätt att dom blir konstiga, utan helt enkelt att dom reagerar på ett för en fertil katt helt normalt sätt.
Men det är ju ändå vanor som man som kattägare helst slipper.
Detta gäller varesej det handlar om bondkatter, huskatter eller raskatter, nån skillnad finns det inte där, men risken är ju större när det handlar om en innekatt, det får jag hålla med om.
Men jag önskar verkligen att uppfattningen att en hona måste få en kull innan hon kastreras försvann, för utan tvekan föds det en massa kattungar som ingen har nått som helst intresse av och som går en väldigt osäker framtid till mötes.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon