Full version: Dränering
Hoscar
Vilken sorts grus ska man ha i bottnet av en planteringsgrop i lerjord till ett nytt äppelträd för att förbättra dräneringen och undvika att trädet får fruktkräfta? Stort som ärter, tumme, potatis? Kan 11-16 vara lagom?
MariaS
11-16 blir bra ca 10 cm djupt. Passa också på att fylla så mycket med bra jord att äppleträdet liksom hamnar i en liten kulle, så får du lite extra dräneringshjälp.
Belunn
Jag läste någonstans att man bör undvika att ha grus i botten när man planterar växter eftersom detta kan ge motsatt effekt mot dränering. Eftersom vatten vill ta den lättaste vägen kommer det rinna från lerjorden och samlas i gruset istället.
Jag har ingen egen erfarenhet av detta så jag vet inte om det stämmer.
MariaS
Man använder inte bara grus i botten, utan det ska blandas med befintlig jord också.

I fall som detta är det en bra lösning, då det också höjer växten från omgivande mark och därmed dränerar från flera håll.
Gudrun i Göteborg
CITAT (Belunn @ 01-09-2009, 12:32) *
Jag läste någonstans att man bör undvika att ha grus i botten när man planterar växter eftersom detta kan ge motsatt effekt mot dränering. Eftersom vatten vill ta den lättaste vägen kommer det rinna från lerjorden och samlas i gruset istället.

Motsatt effekt? Förstår inte riktigt - det är meningen att vattnet skall rinna till gruset och sen vidare i jorden under och omkring. Det är då man dränerar jorden där trädet står.
Belunn
Hittade var jag läst detta. Det står i senaste nummret av "Allt om trädgård". Citerar en punkt från tips vid plantering av perenner buskar och träd:
"Lägg inte ett dräneringslager med grus i botten av gropen, det gör att jorden blir torrare på sommaren och blötare på vintern. Gruslagret stör jordens naturliga kapilärverkan, alltså förmågan att leda och hålla vatten. På sommaren skär gruset av jordens tillförsel av vatten underifrån. På vintern gör gruset att jorden kan hålla mer vatten än normalt och risken för att växten dränks, fryser och ruttnar ökar."

Jag har som sagt ingen egen uppfattning av detta utan läser bara innantill. Det är "Allt om trädgårds" trädgårdsmästare som säger detta.
Gudrun i Göteborg
Aha. Den synpunkten kanske gäller mer i allmänhet och inte om man planterar på en våt plats för då vill man ju dränera.

Det där med att gruset gör att jorden håller mer vatten på vintern - ja, det vete katten wacko.gif
MariaS
CITAT (Belunn @ 01-09-2009, 18:36) *
Hittade var jag läst detta. Det står i senaste nummret av "Allt om trädgård". Citerar en punkt från tips vid plantering av perenner buskar och träd:
"Lägg inte ett dräneringslager med grus i botten av gropen, det gör att jorden blir torrare på sommaren och blötare på vintern. Gruslagret stör jordens naturliga kapilärverkan, alltså förmågan att leda och hålla vatten. På sommaren skär gruset av jordens tillförsel av vatten underifrån. På vintern gör gruset att jorden kan hålla mer vatten än normalt och risken för att växten dränks, fryser och ruttnar ökar."

Jag har som sagt ingen egen uppfattning av detta utan läser bara innantill. Det är "Allt om trädgårds" trädgårdsmästare som säger detta.

Både rätt och fel. Lägger man BARA grus i botten, får man den effekten, men gruset måste blandas med befintlig lera, för att få den dränerande effekten. Ytterligare en förbättring man kan göra i lerjord som gynnar äppleträd, är att i resterande lera, blanda ner 1/5 barkmull (inte täckbark), vilken ytterligare förstärker jordens struktur till önskad äpplejord.
Hoscar
Va? Ska man blanda gruset med leran också? Det har jag inte sett tidigare och öste därför i ett ca 2 dm tjockt lager 11-16 rödgranit längst ner i gropen igår. På detta lade jag markväv och öste på ca 500 liter plantjord som jag passade på att köpa samtidigt då de på grustaget även hade detta att erbjuda. Problemet är att vatten knappt rann undan alls innan, vilket jag beskrev i en annan tråd. Men om det nu behövs för att trädet ska må så bra som möjligt är jag beredd att gräva upp alltsammans, gropen är trots allt inte helt fylld än. Jag har i alla fall inte köpt trädet än. Vad är bäst att göra nu? Om jag blandar grus med lera behövs väl ingen väv heller? Ska jag blanda eller låta det vara?
MariaS
Blanda och skippa duken. Vitsen med att du blandar, är att gruset inte får en kapilärverkan (drar till sig vattnet) utan leran kan istället fördela vattnet i sig självt. Däremot ska du nog blanda planteringsjorden också med leran. Planteringsjorden är långt ifrån lika näringsrik som leran, men genom att man blandar, så får du en bättre konsistens på leran och lerans näringsförråd på köpet.

Problemet med lera, är att den består av så små partiklar att de klumpar ihop sig. Leran saknar fibrer. När partiklarna klumpar ihop sig, kan varken vatten eller luft komma in i klumparna och näringen ligger bunden i klumpen. När man då blandar lera med grus och mullämnen, delar sig klumparna och näringen frigörs.
MariaS
Det test du gjorde i den andra tråden kallas perkulationstest. Det enda svar du får där, är befintliga omgivande jordmånens förmåga att svälja vatten.

Nu måste jag dock erkänna en sak, och det är att jag inte läst hela den tråden, men jag hoppas att du gräver ordentligt på bredden. Det är viktigare att du har en genomsläpplig jordmån åt sidorna, än att du har det på djupet.

Gör sen som jag beskrev tidigare, att du liksom ställer trädet med minst halva jordklumpen ovanför befintlig yta och sen fyller på, så du får en kulle som trädet står i. Då kommer vattnet att avvisas både från dräneringsskiktet och ovanifrån. Det vatten som behövs, kommer fram i alla fall.
ingrids
Där ser man vad olika man får lära sig, säger jag som gav Hoscar det rådet att inte blanda, eftersom jag har fått veta att det blir sämre dränering om man blandar. MariaS råd låter ju vettigt med kappilärkraft och allt ...
Alexander-VG-zon3
ska man göra jorden ''bättre'' så måste man dels gräva ur brett och blanda upp med mer än enbart grus. så som Maria också skriver. ligger det grus/lera/grus så funkar det inte utan det måste var grus/lucker jord/grus då kan vattnet rinna undan men kapillärkraften funkar också så att näringen kan sugas upp av rötterna. det beror hur mycket vatten som kommer, överflöd av vattnet kommer rinna undan. varför man ska bredda är att man får större områden som blir dränerat vilket är bättre än djupet.

plus längre mot stammen man kommer desto dränerat ska det vara, längre ner mot rötterna desto fuktigare kan det vara. träd/buskar är som känsligast vid rothalsen och stammen ruttnar det där eller fryser där är trädet ''dött'', skulle det istället ruttna nere vid rötterna så kommer dessa att återväxa när det blir bättre förhållanden.

dessutom har man mer dränerat vid ytan och mer fukt nere vid så kommer vattnet rinna undan snabbare ner till jorden där det behövs och ska vara. vid torka kommer kapillärkraften att försörja trädet med vatten även om det är torrt.

när jag planterar (alla sorters växter) så gör jag det dränerat där det behövs och har det fuktigt där det behövs.
Aqvakul
och jag som klagar på min näringsfattiga och torra sandjord... blush.gif
MariaS
CITAT (Aqvakul @ 02-09-2009, 11:59) *

Den går också att förbättra, men det kräver betydligt mer och är svårare, än på lerjord.

Kan ju som meningslöst vetande nämna att jag är auktoriserad på ämnet och min auktorisation blev godkänd av länstyrelsen 2006. Vi är idag 12 personer som har dess kunskaper.

Auktorisationen omfattar: jordmån, jordförbättring, filtrering, dränering, recepienter/dammar, och biologisk avloppsrening.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 02-09-2009, 12:45) *
Kan ju som meningslöst vetande

giggle.gif
Hoscar
Ja då är det väl bara att börja gräva för femte gången... Glömde att banka i stöd för trädet så jag hade kanske varit tvungen att gräva i alla fall, jorden skulle i alla fall blandas med lera. Igår blev det mest att hiva allting i gropen för att hinna tillbaka med hyrsläpet i tid och misstag får man ju räkna med. För varje omtag har gropen blivit allt större och är nu minst 150 cm i diameter bred och 6-7 dm djup så det kommer nog trädet att må bara bra av, om jag nu fick tag i rätt jord vill det säga. E-jord ska man ha till äppelträd sa de på grustaget. Ni skulle förresten ha sett deras min när jag sa jag att skulle ha närmare 200 liter grus till planteringsgropen rotfl.gif

Gropen kommer dock inte att bli bredare just nu. Kanske gräver jag en ring runt gropen till våren för att plantera några trevliga perenner i för att dölja när de många tulpaner jag tänkte sätta i kullen runt trädet vissnat. (Tulpanlöken får dock vänta någon vecka så den inte ruttnar direkt). Jag vet inte hur fort fruktträdrötter växer, men nog kan man väl gräva utanför 0.75 m radien till våren utan att riskera att rötterna förstörs?
Bassam
Hej
Dete är fel att göra gropen mera än 60*60*60cm för att växter gör bara stora rötter , också det är stora fel om man plantera perenner eller gräs eller grönsaker under första 2 -3år , det är princip att man ska ge växter grop vatten näring som behöver, ska man inte lite på företag som tycker att bara vinna pengar.

H: Bassam
MariaS
CITAT (Hoscar @ 02-09-2009, 13:28) *
Ja då är det väl bara att börja gräva för femte gången... Glömde att banka i stöd för trädet så jag hade kanske varit tvungen att gräva i alla fall, jorden skulle i alla fall blandas med lera. Igår blev det mest att hiva allting i gropen för att hinna tillbaka med hyrsläpet i tid och misstag får man ju räkna med. För varje omtag har gropen blivit allt större och är nu minst 150 cm i diameter bred och 6-7 dm djup så det kommer nog trädet att må bara bra av, om jag nu fick tag i rätt jord vill det säga. E-jord ska man ha till äppelträd sa de på grustaget. Ni skulle förresten ha sett deras min när jag sa jag att skulle ha närmare 200 liter grus till planteringsgropen rotfl.gif

Gropen kommer dock inte att bli bredare just nu. Kanske gräver jag en ring runt gropen till våren för att plantera några trevliga perenner i för att dölja när de många tulpaner jag tänkte sätta i kullen runt trädet vissnat. (Tulpanlöken får dock vänta någon vecka så den inte ruttnar direkt). Jag vet inte hur fort fruktträdrötter växer, men nog kan man väl gräva utanför 0.75 m radien till våren utan att riskera att rötterna förstörs?

Ja allt omgrävande gör ju bara att allt blandas mer och mer. Du ska se att ditt äppleträd kommer stormtrivas där. 150cm är ju något större än trädets krona, vilket gynnar rötternas framfart en lång tid framöver. Att du sen grävt något djupare än det som behövs, märks väl mest som träningsvärk just nu giggle.gif Men det är ändå inte till nackdel. Gjort är ju gjort.

Tänk på när du sätter stöden nu, att du binder i en åtta, så trädet kan röra sig fritt. Stöden är ju mest för att stötta tills trädet rotat sig ordentligt och kan stå för sig själv, så använd stöden i max 2år.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 02-09-2009, 11:59) *

Samma här, men det faktum att regnvatten dräneras bort snabbt gör att jag kan stå ut med nackdelarna
Hoscar
Nu har jag blandat lera och grus, ca 50% vardera vilket jag hoppas är lagom. Av detta blev det en 2 dm tjock gegga, lika tjock som den någorlunda fungerande stenbädden innan. Det här var överraskande den tyngsta delen av jobbet hittills sweatingbullets.gif Leran blandade sig dock bra, men ack vad blöt den var. Om ryggen tillåter öser jag på jord och lera i kväll, men det känns som det blir en dags fördröjning. Sedan blev det en hel del grus över också, men det använder jag till uteplats när trädet är på plats.
MariaS
CITAT (Hoscar @ 03-09-2009, 07:47) *
Nu har jag blandat lera och grus, ca 50% vardera vilket jag hoppas är lagom. Av detta blev det en 2 dm tjock gegga, lika tjock som den någorlunda fungerande stenbädden innan. Det här var överraskande den tyngsta delen av jobbet hittills sweatingbullets.gif Leran blandade sig dock bra, men ack vad blöt den var. Om ryggen tillåter öser jag på jord och lera i kväll, men det känns som det blir en dags fördröjning. Sedan blev det en hel del grus över också, men det använder jag till uteplats när trädet är på plats.

Annars vänder du ner det gruset med i jord och lerblandningen.
Calle Zon1
Lånar tråden för att höra om ovanstående jordförbättringsråd även gäller för ren grålera (tycker inte man kan tala om lerjord i mitt fall, snarare drejningsråvara), det är nämligen vad som finns 20 cm under stora delar av min gräsmatta och hittills har jag alltid grävt upp och fraktat bort, men det skulle kännas mkt bättre att blanda i halvförmultnad trädgårdskompost (likvärdigt med barkmylla?)

Är detta möjligt och i så fall hur stora lerklumpar kan man lämna i blandningen?
MariaS
Om man vänder upp av leran på hösten och samtidigt vänder ner annan mullmaterial, så fryser leran sönder med hjälp av tjälen och blandar sig med mullämnena och genast har man en bättre struktur på sin jord.
Calle Zon1
Aha, tack. I så fall ska jag kanske helst vänta med att plantera i gropen tills nästa år eller? Har planer på ett körsbärsträd.
MariaS
Blanda i år och plantera till våren är optimalt, men du kan plantera i år ändå och få samma effekt på jorden.
Calle Zon1
Tack för dina snabba svar, och för lånet av tråden smile.gif
Hoscar
Nu står trädet äntligen på plats. Tack för alla goda råd thanks.gif Jag lägger upp några bilder på hur det blev. Lite väl stora stenar kanske för att hindra att jorden rinner ut på gräset och stödet borde förstås vara högre och markväven jag satte runt gnagskyddet på trädet borde kanske bytas ut, men man tager vad man haver. Trädet klarade den friska vinden i helgen i alla fall. Gräsmattan runt omkring har dock inte mått riktigt bra av all lera som förvarats där medan planteringsgropen grävdes upp och nu bildas det i motsats till tidigare små pölar vid varje regn, men bara trädet mår bra så bryr jag mig inte om gräset just nu. På själva kullen hade jag tänkt sätta tulpanlök, men det verkar alldeles för blött just nu. Lite allium måste jag nog ändå sätta ganska snart för att hålla sorken borta.
[attachment=41704:Bild051.jpg][attachment=41705:Bild053.jpg]
MariaS
Stödet är ju mest för att stötta trädet medans det rotar sig. Stammen klarar vindarna självt.
fredrik78
Vill ju inte kapa tråden, men slinker in en försiktig fråga. Gäller samma tänk med lera och blandning mm för dränering om man skall plantera häck och inte har möjlighet att leda bort vattnet på enkelt sätt? (har skrivit inlägg i denna tråden också: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=89489)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon