Berith
Ja det kan man undra. g.gif Jag googlade på svenska kyrkan och fick då bland svaren upp en kartbild på svenska kyrkan nära min hemkommun. Känner Google av var jag sitter och söker?

Hur blir det för er andra, får ni också upp er hemkommun?
Chamomille
Ja, jag fick upp karta i och runt Stockholm wink.gif

Fast inte just bara min hemkommun. Kan bero på att det inte finns nån där.
Myosotis
Nej, det fick jag inte. Kartan är en Sverigekarta och några träffar ner är det svenska kyrkan i Sollentuna och London, jag bor i Skåne. Lite otäckt annars, google is watching you. Undrar varför det är olika. g.gif
Ralf
jag fick upp ett "Sverige svar"
Berith
Vad menar du med "Sverige svar"?

På min svarssida står det först några svar med www.svenskakyrkan.se och sen en kartbild över min hemkommun med rubriken "Resultat för lokala företag för svenska kyrkan nära XXX".

Har jag nån annan inställning än ni har, eller har ni annan? unsure.gif
MariaS
HAr fast uppkoppling och då fick jag kartan med närmaste kyrka.

Sen provade jag det mobila modemet och fick då på en kyrka i Stockholm och en i London.

Kan det vara svar nog?
Berith
Ja det kan det kanske vara, jag har fast uppkoppling.

Men nog blev jag misstänksam, trodde att Google registrerade vad jag letade efter. naughty.gif
Irene_L
Berith...jag googlade och fick också upp en karta på den närmaste största staden. g.gif Google har visst koll på mig! ohmy.gif
Berith
Undrar om det finns nåt mer man kan söka på för att se om man får liknande resultat?
Irene_L
Hihi...precis vad jag funderade på Berith!
Chamomille
Prova med handelsträdgård.
Berith
CITAT (Chamomille @ 01-09-2009, 10:04) *
Prova med handelsträdgård.

Ja jämrars! ohmy.gif
Irene_L
Jag testade med sjukhus...japp
Berith
Japp här också. Men inte polis eller polisstation och inte posten...

Undrar om Google är den största storebror vi har? g.gif
MariaS
Jodå, på posten med!
Starfight
Ja tror att det är såhär.
När man får lokala sökresultat presenterade för sig, så tror jag att dom "Google i detta fallet" utgår från IP numret som man har för sin uppkoppling. Det är det enda som jag har kommit på att dom kan basera lokala sökresultat på.
Rosmarin
Jag har också undrat över detta.

Om jag söker någonting på Google, det kan röra sig om precis vad som helst så brukar jag väldigt ofta få kommersiella erbjudanden från företag som säljer produkter som har med detta att göra dagarna efter.

T.ex sökte vi på tryckerier för att beställa nya visitkort till vår verksamhet och nu veckorna efter svämmar inkorgen fullkomligen över av tryckerierbjudanden från alla möjliga håll där vi definitivt inte har varit inne och letat! blink.gif
Berith
Ujujuj, då gäller det att inte söka på nåt man inte vill ha. g.gif
Rosmarin
CITAT (Berith @ 01-09-2009, 13:13) *
Ujujuj, då gäller det att inte söka på nåt man inte vill ha. g.gif

Ja, och det gör man ju det också. yes.gif (skulle varit en sur smiley egentligen)
yes.gif + ranting.gif kankske kan uttrycka saken lite bättre...

Edit: Menar att bara för att jag tittat på annonser för t.ex kylskåp så betyder inte det att jag vill ha inboxen full av kylskåpsreklam för det. smile.gif
Ralf
CITAT (Berith @ 01-09-2009, 11:11) *
Undrar om Google är den största storebror vi har? g.gif

http://www.dn.se/ekonomi/en-dag-utan-google-1.942867

Citad DN
CITAT
Även om Google i mångt och mycket sköter sig, finns det anledning att begrunda företagets agerande i enskilda fall. Googles beslut att samarbeta med maktapparaten i Kina hör till ett sådant fall, menar Andreas Ekström.

läs o begrunda
Aqvakul
Visst känner Google, liksom andra nätadresser av din "hemadress" om du har fast uppkoppling.

En regel att komma ihåg: Inget är gratis här i livet. Även det som till synes inte kostar något, innebär en "kostnad"i ett annat led. (Google kostar inget, men finansieras av annonsörer som vill ge attraktiva erbjudanden och nå "rätt" kunder)
Rosmarin
Så sant.
ingrids
Nu går det att välja en inställning i nya explorer så att google inte samlar så mycket info, tror att det kan finnas i firefox också men blir osäker. Sedan kan man prenumerera på en gratis eller betaltjänst som ger en ett annat ip-nummer ifall man vill vara anonym när man googlar.
pejori
Hm. g.gif
Sökte på blommor och handelsträdgård.
Hamnade på blomsterlandet och kvibergs handelsträdgård. ohmy.gif
Spooky help.gif
aanderss
sökte på svenska kyrkan o fick upp linköping
pejori
CITAT (aanderss @ 01-09-2009, 22:16) *
sökte på svenska kyrkan o fick upp linköping

Den sökningen ger mej kyrkor i göteborg, så min IP är tydligen registrerad där.
(bor i en kranskomun) giggle.gif
aanderss
CITAT (pejori @ 01-09-2009, 22:53) *
Den sökningen ger mej kyrkor i göteborg, så min IP är tydligen registrerad där.
(bor i en kranskomun) giggle.gif

mitt ip är regestrerat 2 kommuner norrut än där jag bor
pejori
CITAT (aanderss @ 01-09-2009, 22:54) *
mitt ip är regestrerat 2 kommuner norrut än där jag bor

Då har google inte helkoll på oss åtminstånde. naughty.gif
Har man G-mail, har dom bättre koll.
Ralf
Hörde på Sveriges Radio häromdagen men en gammaldags radio
Då sa dom plötsligt:
-du lyssnar nu på P1.

Hur kunde dom veta det???? unsure.gif g.gif

Berith
Jaadu Ralf, det kan man undra... unsure.gif

Tråkigt om man kanske måste tänka sej för innan man googlar hädanefter.
Nauti
Det är väl inte sällan som man ser reklam där det står om just den stad man befinner sig i. Det har väl med ens hostname eller ip att göra. Har man det så kan man väl ganska enkelt kolla upp vilket område det gäller?
Red Top
CITAT (Ralf @ 02-09-2009, 00:28) *
Då sa dom plötsligt:
-du lyssnar nu på P1.

Myosotis
CITAT (Ralf @ 02-09-2009, 00:28) *
Då sa dom plötsligt:
-du lyssnar nu på P1.

laugh.gif
Azur
Google registrerar allt du söker på, och håller koll på var du är via ditt IP-nummer.

Du kan testa att skriva in ditt ip-nummer här: http://cqcounter.com/whois/
så får du se ungefär vilken information som är direkt tillgänglig för Google.

Googles affärsidé är att skicka riktad reklam, så ja, de använder IP och dina sökningar för att välja vilken reklam de tror att du är mest intresserad av, och det är den reklamen som dyker upp på siter du besöker som är med i Googles adword program (dvs nästan alla).

Om du undrar hur mycket Google vet om dig, prova att registrera dig för Google mail, och använd sen ditt konto för att logga in här: https://www.google.com/accounts/ServiceLogi...mp;service=hist
och slå på "google history". Du kan nu själv se vad Google vet om dig. Det är mer än du tror.

Google sparar visserligen alla dina sökningar och alla dina besök till siter med google-annonser, men de sparar inte informationen med ditt namn eller ditt IP i klartext, utan med ett kodnummer. Tanken är att det gör det hela anonymt, så även om nån skulle komma åt basen kan de inte se var just du surfat.

Google är inte ensamt om att göra så här. Yahoo! gör likadant, man hör bara mindre om det, och för cirka två år sedan blev Yahoo!'s databas stulen efter att de av misstag lagt den på en öppen websida. Det visade sig att det är ganska lätt att identifiera många personer genom de sökningar de gör (pga att de söker på namn, adresser, telefonnummer och annan lättidentifierad information).

Yahoo's databas finns fortfarande på drift ute på nätet, om nån vill prova att söka i den.

Google har f.ö. ett jättebisarrt projekt som går ut på att de ska tjuvlyssna via mikrofoner anslutna till folks datorer. Tanken är att google ska lyssna efter TV- och radio-reklam i bakgrunden, och när google hör reklamen ska de visa samma reklam på de sites personen besöker. Faktiskt sant, men om det nånsin blir nånting av det projektet är en annan femma - folk brukar reagera med motvilja när de hör om det.
ängsvädd
CITAT (Aqvakul @ 01-09-2009, 18:38) *
Visst känner Google, liksom andra nätadresser av din "hemadress" om du har fast uppkoppling.
......

Hmm, jag surfar från fast uppkoppling men får upp hela sverige när jag googlar på svenska kyrkan. Kanske borde bli orolig?
Berith
CITAT (Azur @ 02-09-2009, 10:07) *
Google registrerar allt du söker på, och håller koll på var du är via ditt IP-nummer.

Du kan testa att skriva in ditt ip-nummer här: http://cqcounter.com/whois/
så får du se ungefär vilken information som är direkt tillgänglig för Google.

Googles affärsidé är att skicka riktad reklam, så ja, de använder IP och dina sökningar för att välja vilken reklam de tror att du är mest intresserad av, och det är den reklamen som dyker upp på siter du besöker som är med i Googles adword program (dvs nästan alla).

Om du undrar hur mycket Google vet om dig, prova att registrera dig för Google mail, och använd sen ditt konto för att logga in här: https://www.google.com/accounts/ServiceLogi...mp;service=hist
och slå på "google history". Du kan nu själv se vad Google vet om dig. Det är mer än du tror.

Google sparar visserligen alla dina sökningar och alla dina besök till siter med google-annonser, men de sparar inte informationen med ditt namn eller ditt IP i klartext, utan med ett kodnummer. Tanken är att det gör det hela anonymt, så även om nån skulle komma åt basen kan de inte se var just du surfat.

Google är inte ensamt om att göra så här. Yahoo! gör likadant, man hör bara mindre om det, och för cirka två år sedan blev Yahoo!'s databas stulen efter att de av misstag lagt den på en öppen websida. Det visade sig att det är ganska lätt att identifiera många personer genom de sökningar de gör (pga att de söker på namn, adresser, telefonnummer och annan lättidentifierad information).

Yahoo's databas finns fortfarande på drift ute på nätet, om nån vill prova att söka i den.

Google har f.ö. ett jättebisarrt projekt som går ut på att de ska tjuvlyssna via mikrofoner anslutna till folks datorer. Tanken är att google ska lyssna efter TV- och radio-reklam i bakgrunden, och när google hör reklamen ska de visa samma reklam på de sites personen besöker. Faktiskt sant, men om det nånsin blir nånting av det projektet är en annan femma - folk brukar reagera med motvilja när de hör om det.

Jösses Amalia!! ohmy.gif Jag är nog bland de blåögdaste personer med internet. Det där hade jag ingen aning om.
Alba
Ja usch vad vi är kollade....mycket mer än man tror.

Jag minns då jag för måååånga år sedan läste George Orwells roman 1984 då tänkte jag.....det kommer aldrig att hända.......men det hände snabbt. Han skrev ju om att storebror ser dig......och nu är vi där.....storebror ser allt.
Lilla Birka
Oönskad direktreklam kan man faktiskt skydda sig mot. Det finns NIX för både telefonförsäljning och direktreklam. Det är jätteskönt att slippa så´nt! Det finns också möjlighet att se till att historiken på ens googlekonto inte sparas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon