Sisterofsam
Hej
Jag har satt ut ett par krukor med skott av gyllenranka på jobbet, men den ena krukan verkar ha fått oväntat besök.
På blomfatet under hålet kryper det runt några minimala vita kryp, och ännu fler ligger döda runt omkring. De är kanske 1/4 så stora som ett sandkorn, och avlånga.
När jag diskar av fatet återvänder de efter en dag.
Växten verkar inte ha tagit skada hittills utan ser ut att ha rotat sig som den ska, men nog borde jag väl göra något ändå?
vanjalarsa
Jag skulle plocka ur växten ur krukan. Kolla igenom jordklumpen så gott det går. Plantera om i ny jord i annan kruka eller i samma mycket väl rengjord.
Har du vattnat för mycket kanske??

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag säger hoppstjärtar och de blir man inte av med genom att plantera om. Hoppstjärtarna hör till naturens nedbrytare och lever av dött växtmaterial, de blir extra många ifall man vattnar för mycket och aldrig låter växterna torka upp mellan vattningarna. Eftersom de äter dött material brukar de inte göra någon skada på växten, men de kan ju vara ett tecken på att man vattnar för mycket och för mycket vatten finns det ju en del växter som inte gillar.
vanjalarsa
Jag tror också att det beror på övervattning men om det var min planta så skulle jag absolut plantera om den. OM inte annat så får den annan jord som inte är vattensjuk eller har några kryp.
MVH vanjalarsa rolleyes.gif
Bassam
Hej
Du behöver inte bytta jord men du behöver bara noga med vattning.
H : Bassam
Sisterofsam
Tack för hjälpen, men jag tror inte att det beror på övervattning. Jorden är snarare för torr än för blöt.

Däremot måste jag erkänna att jag tog en använd kruka som stått på balkongen, och inte orkade tvätta ur den ordentligt innan jag återanvände den, om nu det kan vara en ledtråd.
Åsa, mälardalen zon 2
Hoppstjärtar brukar inte finnas där det är torrt, torven som numera finns i påsarna är dock förrädisk ibland kan översta lagret vara en torr skorpa och längre ner är det plaskblött.

Gullrankor är mycket torktåliga jag har haft en del jag glömt bort i ett par månader och de har inte dött av det, de brukar må sämre av för mycket vatten än för lite.
Nauti
Jag har också sådana där av småkryp under mina krukor, även i en del av krukorna. De är någon millimeter, avlånga och silverfärgade. Där de finns så är det ganska blött hela tiden så det verkar ju stämma. Jag har inte brytt mig så mycket i mina eftersom växterna inte verkar lida av dem.

Efter en snabb googling fick jag fram denna länken som var intressant: http://www.blomsterframjandet.se/website1/...166/1/index.php.
Alba
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-09-2009, 09:44) *
Jag säger hoppstjärtar och de blir man inte av med genom att plantera om. Hoppstjärtarna hör till naturens nedbrytare och lever av dött växtmaterial, de blir extra många ifall man vattnar för mycket och aldrig låter växterna torka upp mellan vattningarna. Eftersom de äter dött material brukar de inte göra någon skada på växten, men de kan ju vara ett tecken på att man vattnar för mycket och för mycket vatten finns det ju en del växter som inte gillar.

thanks.gif Jag har också undrat vad dessa små hoppisar kommer ifrån. Jag har upptäckt att de inte gör någon skada.......men det är bra att tänka på......till sist tar nog växten skada av för mycket vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon