Full version: Hatade kålmaskar!
josefin@hednadotter.com
Mängder av kålmaskar har ätit uppn all broccoli och brysselkål jag planterat för andra året i rad! ranting.gif Vad ska jag göra? Någon som har ett tips? confused.gif
officinalis
Täck med ett finmaskigt nät så kommer inte fjärilarna in.
Åsa, mälardalen zon 2
+Växtföljd

+Inspektera plantorna ofta och kolla efter ev. färilsägg (vid minsta lilla hål eller om nätet inte ligger tätt mot marken riskerar man att någon fjäril tar sig till plantorna)
Bassam
Hej
kan du försöka bjuda fåglarna till din trädgården.

H : Bassam
officinalis
Även samplantering med aromatiska örter har jag hört ska vara bra för att hålla kålfjärilarna borta.
Det är ingenting jag testat i praktiken dock.
Österfärneboodlaren
Det är jättetrist med kålmaskarna. De äter upp allt de kommer åt om man inte har duk över. I år åkte vi på semester. När vi kom hem hade en glipa i nätet bildats, kanske 15 cm. Allt under duken var uppätet, så fort gick det. I mordiskt raseri gick jag igenom hundratals blad och dödade alla jag hittade. Men det var ändå för sent, det var nästan bara bladnerverna kvar på vissa.
Vidriga djur är det1
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon