Eva Swahn
Under min skoltid visste alla att Sten och Gösta inte hade nån Pappa. Stens pappa hade gasat ihjäl sig i garaget. Göstas föräldrar var skilda. Till Fars Dag fick de i slöjden göra presenter till sina mammor istället. Vi andra tyckte det var så pinsamt att vi stod tysta med sänkt blick med våra slöjdalster och vågade bara i smyg titta åt Sten och Gösta. Hur kände dom egentligen? De fick ju göra tantsaker på slöjden! Hur kunde det vara att inte ha nån pappa? För oss andra gick det inte ens att föreställa.

Nu råder andra villkor. Några kan ha många vuxna omkring sig som har olika grad av föräldrarelation till barnet , andra kan ha ett stort tomt hål som inför en sån här dag blir ännu tommare.

Ska vi fortsätta att fira Mors Dag och Fars Dag? Eller ska vi vända på kuttingen och fira Alla barns dag? Barnen har vi ju liksom. Och för att inte fokusera på vilka vuxna i den nära sfären som saknas en sån här dag, skulle man ha aktiviteter för barn på idrottsarenor, badhus, bibliotek, museer, teater- och biosalonger. Göra speciella roliga bakelser (i stället för till en väldigt död kung), dela ut ballonger och godis, ha disko och smådjursutställningar annat kul.
Ina
Varken mors eller fars dag har såvitt jag vet inte något att göra med att man skall vara glad för att man har en mor och/eller en far (eller flera av varje, för dem delen....) utan är ett påfund för att "marknaden" skall få fart på ruljansen fastän det inte är vare sej jul eller midsommar.
Risken är väl att det skulle bli detsamma vad man än ändrar det till - fast en "Alla barns dag" där badhus o d har öppet och inte tar inträde av barn skulle vara klart tilltalande!! smile.gif
Hannele
Vi åker alltid till farfar på farsdag och till mormor på morsdag. wub.gif
Självklart lagar jag ingen mat på morsdag...

Barnens dag finns redan, FN. Extra firande på Menlösa/Värnlösa barns dag?
Internationella kvinnodagen är den 8 mars.

Varför måste man vara kärnfamilj för att fira?
Singeldottern kan väl åka till sin ensamstående mor och umgås på Mors dag?
*Felix matte*
Här firar vi omvänt.
Far i huset har gjort det till tradition att bjuda barnen m. familjer på middag på fars dag
Likadant är det på mors dag och även då är han kock biggrin.gif

Jag tycker att vi gott kan ha kvar dagarna.
Eva Swahn
Jag tycker absolut att vi fortfarande kan "fira" ("hedra" bättre) de värnlösa barnen, se förklaring nedan. Som idag kan vara de barn som utsätts för världens ondska. Men att vi skulle fira "Alla barns dag" med roliga saker som cirkus och baluns för våra barn känner jag nästan som lite stötande.

Värnlösa barns dag (tidigare kallad Menlösa barns dag, men med betydelseförskjutningen blev beteckningen otidsenlig) firas sedan 300-talet i slutet av december. På denna dag hedras minnet av de barn som i Betlehem mördades på Herodes begäran, i jakten på den nyfödde Jesus. I kristna västländer firas menlösas barns dag den 28 december, medan östländer firar den 29 december.
Ti bee
Jag förlorade min pappa tidigt, men för mig så är farsdag en positiv dag, det kan ju också bli en dag då man minns sin far och känner sig närmre honom. Nu när jag själv har barn så känns det bra att få uppmärksamma min partners fina insats som far.
Jag tycker att vi ska ha kvar mors- och farsdag.
Monica M zon 4
Fanns inte Barnens dag förr? Eller minns jag så fel?! Vill minnas att vi åkte in till Borås och gick på tivoli i stadsparken när jag var liten. huh.gif

Har ingen mamma att fira längre och pappa och jag har inte världens bästa kontakt så för min del kan det kvitta med både mors och fars dag. Inför en Familjedag istället så slipper någon att känna sig utanför.
MimE
Christina,

Jag tror att meningen med fars/mors dag är precis som du säger smile.gif dvs ett tack till far/mor för (mer eller mindre tongue.gif ) gott jobb.

Vi firar alltid dessa dagar men aldrig med mer än på sin höjd en liten blomma eller chokladask. Däremot hissar vi alltid flaggan och äter oftast middag tillsammans.

Låt oss "ta tillbaka" alla dessa helger från affärerna men i alla fall vill jag fortsätta fira så mycket som möjligt. biggrin.gif

/Mimmi
VUB
hej

en FAMILJENS DAG vore ypperligt. En dag med många goda möjligheter till att fara ut på utflykt och slippa marknadens flåsande i nacken på oss familjer.

Ullagumman
Eva i Skåne
CITAT (Monica M zon 4 @ 09-11-2003, 16:39)
Fanns inte Barnens dag förr? Eller minns jag så fel?! Vill minnas att vi åkte in till Borås och gick på tivoli i stadsparken när jag var liten. huh.gif

Jo visst fanns Barnens Dag förr. Jag har också minnen från något tivoli när jag var barn på 60-talet. I Bullerbyn firades också Barnens Dag. Minns nu från böckerna?
Numera tycker jag det är barnens dag varje dag hela året.

Jag tycker gott vi kan ha kvar dagarna. Jag går gärna till mina föräldrar med en blomma. Ibland bjuder de på middag och ibland jag. Några dyra presenter tycker jag är helt onödigt, men om mina barn inte gör något extra, t ex väcker mig med frukosten framdukad eller en bukett vårblommor från täppan skulle jag bli besviken.
*Felix matte*
CITAT (Monica M zon 4 @ 09-11-2003, 16:39)
Fanns inte Barnens dag förr?

Här har vi Barnens dag varje år. Pågår helgen (fred,lörd,sönd) före höstterminsstarten i slutet av augusti.
Karuseller och hela köret.
Mariann
Tycker nog som Ina att det bara är till för marknaden! Måste man ha speciella dagar för att uppskatta varandra ohmy.gif ?
Hannele
"Måste man ha speciella dagar"

Ja! Det måste man.
Hur ska morsan annars kunna planera och veta, vilken dag hon ska vara hemma? tongue.gif
Marknaden tjänar inget på os, en blomma köper vi.
Ti bee
Här tjänar inte marknaden någonting heller, fast min man känner sig nog lite extra uppskattad, hoppas jag. Och jo, han får uppmärksamhet annars också, bara en liten extra touch idag. Till exempel så fick han sova 2 timmar längre i morse. Det var uppskattat. Så får han välja middagsmat, jag lagar maten osv.
De mest uppskattade sakerna här hemma hos oss är ofta gratis; extra lång sömn, slippa sysslor, få en god middag lagad, få tid för sig själv. Allt sånt är guld värt, särskilt när man är trött.
smile.gif
Eva Swahn
Om Barnens dag. Från Nordisk familjebok från 1922:

Barnens dag, en välgörenhetsinstitution, att medelst verksamt anordnade penninginsamlingar och folkfester skaffa medel till skollovskolonier och dylik humanitär verksamhet. Idén till anordnandet av en Barnens dag utgick från grosshandlaren A. Eliasson i Stockholm, som 1900 i en till Pressens vecka utlyst pristävlan framlade förslag om en "Barnens dag" med barn som medverkande och för barn. 1903 amordnades i Köpenhamn på initiativ av distriktsläkaren därstädes J. Carlsen (död 1919) en Börnehjælpsdag, som huvudsakligast bestod av bössinsamling på gatorna. Barnens dag organiserades i Stockholm 1905-07 av direktören Kl. Virgin. Ledningen övertogs därefter av översten K. Virgin och alltifrån 1910 av grosshandlaren A. Eliasson, som genom uppfinningsrik energi bragt resultaten till alltjämt stegrad höjd. Han omlade Barnens dag efter det av honom 1900 framlagda förslaget, d. v. s. tyngdpunkten lades till fester med barn som medverkande. All basarform slopades. Fr. o. m. 1912 har Barmens dag i Stockholm fått bestämda dagar, nämligen tredje lördagen och söndagen i september. Från Stadions tillkomst sistlidna år ha festerna förlagts dit och har under namn av "Barnens dags festspel i Stadion" utvecklats så, att de nu är de största friluftsfester i vårt land, med ända till 5,OCO medverkande. Tusentals bara i nationaldräkter och natursymboliska dräktgrupper bilda de vackraste, rörliga färgspel vid sina ringdanser. Därtill komma studentkorteger och annan defilering, studentsång, kvällsfester med fantastiska baletter, musik, solosång, stora fyrverkerier
o. s. v. 1917 sammanförde Barnens dag för första gången sedan
1875 Kristiania, Köpenhamns och Uppsala studentsångare. Genom kommunens försorg smyckas staden under båda dagarna med flaggor. En viktig del af Stockholms Barnens dag är dess tombola. 1913 uppfann ledaren ett nytt tombolasystem, i det att även de s. k. nitarna erhöll nummer och på dem anordnades ett särskilt lotteri. Detta system har sedan tagits till förebild vid många tombolor inom och utom vårt land. Barnens dags tombola i Stockholm är numera den största, som anordnats å någon plats. Sedan 1910 utkommer vid festen "Barnens dagblad". Första 5-års-perioden blev nettobehållningen i Stockholm omkr. 300,000 kr. 1910-22 har nettobehållningen utgjort sammanlagt 2,953,000 kr. Revisorer för Barnens dag utses av överståthållaren. Barnens dag i Stockholm har sedan 1910 stått under konungens beskydd. Näst efter huvudstaden kommer Göteborg med stora intäkter från sina Barnens dagsfester. Barnens dag anordnas numera i ett stort antal af Sveriges städer och köpingar.

I Nationalencyklopedin står det lakoniskt att firandet av Barnens dag har minskat i takt med det ökande välståndet
Cilla
Roliga svarsalternativ Eva. Jag har redan glömt hur jag röstade...

I min familj är detta inte alls tradition och jag firar det inte alls. Hoppas att barnen i skolan har mer fantastifulla lärare än att barn utan far ska behöva göra Fars dag till Mors...
Virgo
CITAT
Ha kvar Mors Dag, men slopa Fars Dag. (Var/vem är min far?)

Varför saknas : Ha kvar Fars Dag, men slopa Mors Dag. (Var/vem är min mor?)

Finns det bara barn som inte vet vem som är far ?
Eller har jag missat nåt?
Åsa K, zon 1
* Slopa eländet helt *

Det är bara till för "marknaden" för att tjäna pengar mad.gif

Se hur det gått med Hallowen! Och julen börjar efter påsk sad.gif nästan.

(säger hon som varje jul hotar med att gå med i Jehovas vittnen)
Berith
Jag trodde att det var helt frivilligt om man vill fira dom olika helgerna. ohmy.gif
Det är väl upp till var och en hur man vill göra, och tycker man inte
att det blir bra så får man väl göra på nåt annat sätt nästa gång.
Skulle aldrig fira en endaste dag som familjen uppfattar som negativt.

huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon