Pius
Äpplena dunsar i backen med jämna mellanrum, de är inte mogna.

Går det att göra nåt med dem ändå? Eller är det komposten som gäller?

Pius
JRo
Om de inte är hemskt omogna brukar jag (i den mån jag orkar) skala och skära bort det som ev är dåligt och sedan koka mos på det (Tar en stund att koka sönder dem, dock). Sockrar försiktigt och fryser in. Kanongott till pannkakor, som fyllning i div bakverk osv.
Lillpluttan
Jag brukar också göra äppelmos av dem, i år har jag även gjort chutney, verkar fungera jättebra med fallfrukt.
Peztis
Det beror ju på hur fallfrukten är...
Mycket som man gör är det ju bara bra om de inte är övermogna.

Själv har jag idag skurit tunna tunna skivor av äpplen, vänt dem i citronsaft blandat med florsocker och sedan ställt i ugnen 100 grader i 2 h. Det blev jättegoda äppelchips!!! Det ska tydligen gå att göra med endast florsocker som man pudrar över men då mörknar de nog en del.
Man kan även skära något tjockare skivor, ca 3 mm, och torka dem och förvara i burk. Gott i musli osv eller som de är.

Annars är ju alternativen äppelmos, centrifugera till must, chutney osv. Eller ge bort! Själv ger jag påsvis till dagis som tacksamt tar emot. Har du inte dagisbarn så kanske det finns ngt dagis i närheten?
Norrländskan
Om du har hästägare/ridskolor i närheten så ge gärna dem äpplen! De brukar alltid vara glada över att kunna lyxa till maten till hästarna lite!
vanjalarsa
ja det problemet har jag också. Har ett stort äppelträd med massor av (tyvärr) för det mesta prickiga äpplen. Jag brukar slita och släpa med dessa äpplen varje år. De brukar hamna i skogen som älgmat.

NU är jag så himla trött på det så jag är frestad att såga ner det. Samtidigt tycker jag det känns fel att ta ner ett vackert friskt stort träd. I mina svaga ögonblick tänker jag : såga ner eländet och plantera en brokbladig lönn istället........

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon