Per-Åke
Hej. Den perenn som är ny för mig är den till höger på bilden, 'perenn Lobelia'. Den har blommat fint nu i flera månader. Min fråga rör perennen till vänster (Den med dom blåa 'kolvarna'), vad är det?

[attachment=41392:fraga.jpg]
Olle A
Det är rosenstav (Liatris spicata).

Olle
Per-Åke
Tack Olle. I detta forum får man alltid blixtsnabba svar tummenupp.gif
Platinum
Den här tråden passar väl alldeles utmärkt att väcka för att få svar på min fråga eftersom jag inhandlat en för mig ny perenn. Har idag varit och fyndat knölar på lidl, enligt märkningen skall det vara Liatris spicata och det är vad jag förstår Rosenstav.

Min fundering är nu...
1) När planterar jag knölarna? Märkningen vad gäller såråd var lite dålig på förpackningen om man säger så, en symbol med en spade och de romerska siffrorna III-V, skall man tolka det som sås från mars till maj? Bor i zon fyra och tjälen har gått ur backen men det är fortfarande frostnätter lite nu och då.

2) Hur tätt sår jag mina många knölar?
Christina i Taxinge~
CITAT (Platinum @ 23-04-2010, 18:53) *
Min fundering är nu...
1) När planterar jag knölarna? Märkningen vad gäller såråd var lite dålig på förpackningen om man säger så, en symbol med en spade och de romerska siffrorna III-V, skall man tolka det som sås från mars till maj? Bor i zon fyra och tjälen har gått ur backen men det är fortfarande frostnätter lite nu och då.

2) Hur tätt sår jag mina många knölar?

Rosenstaven gillar varm & väldränerad jord gärna sandblandad. Om din jord fortfarande är blöt & kall efter vintern kanske du kan vänta ett tag till....men det kan inte vara långt kvar till du kan gräva ner knölarna.
Det beror på hur din rabatt ser ut också - är den upphöjd t ex är det säkert ok att plantera nu direkt.
En knytnävsbredd mellan varje knöl brukar jag ha dem. Men jag vill ha dem ganska tätt i grupper.

Platinum
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 23-04-2010, 19:51) *
Rosenstaven gillar varm & väldränerad jord gärna sandblandad. Om din jord fortfarande är blöt & kall efter vintern kanske du kan vänta ett tag till....men det kan inte vara långt kvar till du kan gräva ner knölarna.
Det beror på hur din rabatt ser ut också - är den upphöjd t ex är det säkert ok att plantera nu direkt.
En knytnävsbredd mellan varje knöl brukar jag ha dem. Men jag vill ha dem ganska tätt i grupper.

Knytnävsbredd, låter helt bra för jag vill ha dem lite grupperade.

Har ingen upphöjd bädd och jorden är fortfarande blöt eller skall vi säga att den är blöt mer eller mindre jämt eftersom det är mycket lera här (edit: det har tjälat ur så leran inte sitter fast på spaden längre där det är riktigt lerigt), trädgårdskompost finns att tillgå om den vill ha lite mer lucker jord.
Christina i Taxinge~
CITAT (Platinum @ 23-04-2010, 20:02) *
Har ingen upphöjd bädd och jorden är fortfarande blöt eller skall vi säga att den är blöt mer eller mindre jämt eftersom det är mycket lera här (edit: det har tjälat ur så leran inte sitter fast på spaden längre där det är riktigt lerigt), trädgårdskompost finns att tillgå om den vill ha lite mer lucker jord.

Rosenstaven gillar inte blöt jord, så gräv ner kompost, sand, grus.....för att "torka ur" och luckra upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon