Full version: Blodlönn
Crazy4Flowers
Är det någon som har erfarenhet av Lönnen, jag vill ha en som är röd, det verkar finnas många olika sorter.
Bakker har en Skogslönn hmm är lite skeptiskt till dom.

Crimson King verkar vara fin.

Vilken lönn är finas i ert tycke? Någon som har en? Hur gammal, växer den fort?

Är lite osäker på om vissa sorter blir röd på hösten eller är röd hela tiden.
Hjälp mig att välja.
HelenJ
Först - strunta i Bakker. Det finns betydigt bättre ställen att handla på....

Du har helt rätt i att det finns massor med olika sorters lönnar. Vad vill du ha? En japansk, sirlig variant, eller en vanlig svensk lönn (de som brukar stå i skogen eller i parker) som blir rejält stor? Hur hög ska den bli, ska den ha vacker stam, vilken form vill du att bladen ska ha? Ska den vara långsam eller snabbväxande?

Vissa sorter är purpurfärgade hela säsongen. Andra är gröna på sommaren och får röd eller gul höstfärg.

Crimson King är en sort av den vanliga skogslönnen, och blir alltså ganska hög. Den lär vara blodröd hela säsongen.

pebblelake
Använd sökfunktionen då hittar du olika inlägg om blodlönn tex

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...rt=#entry976673
Crazy4Flowers
Tack för svaren, ska genast läsa igenom vad som finns sedan tidigare att jag inte tänkte på att söka.

Vill ha en som är röd med vackra blad som tål min zon, får bli stor.

Storlek eller hur fort den växer spelar ingen roll eg. bara den blir snygg.
Den ska vara som bakgrund till min nya stora rabatt.

Funderar även på en friskt grön brevid kanske något mindre.
KURT
Men om du väljer en traditionell blodlönn så blir ju den så stor att "bakgrunden" endast blir en stam! Blod-varianterna är också mycket tråkiga, när de hela tiden har samma färg, inga vår eller höstfärger. Jag skulle hellre rekommendera en japansk lönn, som inte blir så hög.
KarinSKARA
Denna sidan kan du både leta och köpa från
http://www.esveld.nl/~laur/index.php?lan=e...amp;cp=heesters
STORT utbud till rimliga priser och snabba leveranser.
Leta efter de som det står completely hardy på så är det säkrare.

Hos oss klarar sig även hardy numera, sedan vi börjat blanda in lite grus och riven torv vid planteringen. Plasering i LÄ, hjälper massor + att man bör undviker platser med vårsol.

Alla sommaröda är inte tråkiga på hösten, fast de är oftast låga tyvärr

Acer palmatum 'Ornatum' = Japansk Lönn Härligt flikiga röda blad på sommaren.

Höstfärgen, den är urläcker tycker jag

Crazy4Flowers
Sitter just och kollar på den sidan har skrivit en lång lista på alla som jag gillar som hade completely hardy hmm uppe i 32st och är inte klar ännu.
Men det tar lite tid det verkar finnas en och annan lönn hos dom.

Har tittat på den sidan förut kollade då på Rhododendron o Azalea... dom har nog någon sådan som skulle kuna passa mig också rolleyes.gif Bäst man tar och sparar lite pengar över vintern så man kan göra en megabeställning till våren.

Att det blir en stam som bakgrund gör inget alls man kan ha annat framför som är lite högt. Blir rätt bra med ett högt träd i bakkant tror jag. Den kommer heller inte att skugga min plantering.
KarinSKARA
CITAT (Crazy4Flowers @ 08-10-2009, 14:38) *
rolleyes.gif Bäst man tar och sparar lite pengar över vintern så man kan göra en megabeställning till våren.

KOM IHÅG!!!
Skriv tydligt och klart att
DE EJ får byta ut EJ heller skicka annan storlek än du beställ OM de ej kontaktat dig i förväg.
Det har hänt att de skickar större storlek = dyrare men det kan bli STOR skillnad på priset eftersom även frakten blir lite dyrare då.

Roddar kan vara billigare på denna sidan, i vart fall finns där nog fler whistling.gif
http://s8860133.shoplite.de/sess/utn;jsess...view.shopscript
Beakta bara att det då blir 2 porton
Crazy4Flowers
Ohhh sos.gif du vet ju hur jag blir....... snart är man tysktalande thanks.gif för den sidan.
pebblelake
I zon 5 får jag kämpa med mina japanska lönnar,5-6 ännu mer kämpa.. coolgleam.gif Det käns lite fel att rekomendera en japansk lönn som bakgrund i zon 5-6.
Flikbladig röd fläder brukar en del rekomendera som ersättning,även den kan frysa ned helt ett år, men skillnaden är att den växer 1,5 m samma sommar,det blir som en stor perenn i stället.Likadant med flikig gulbladig fläder.vill du att den skall vara stor "royal red".
Crazy4Flowers
Jag har många växter som inte ska klara sig här, kolla på min hemidsa, förvisso är många nya i år men jag har nog flera som inte inte vet om att dom eg inte ska bo här. Har inte kollat zonerna så noga när jag har köpt, det dom inte vet om .... så säg inget till dom.

Vi har snö här som skyddar på ett helt annat sätt än vad man har i södra sverige, men det är klart det hjälper inte träd om dom fryser som sina grenar. Vi kan ju ha som värst runt -40 men oftast är det max -20 under längre perioder.

Är faktiskt lite osäker på vilken zon man eg. bor i.

Vad jag kan förstå är de "norska" lönnarna rätt härdiga eller? Hur klar sig den "sockerlönnen" här?

pebblelake har du koll på vad completely hardy menas med?
pebblelake
CITAT (Crazy4Flowers @ 08-10-2009, 20:39) *
Jag har många växter som inte ska klara sig här, kolla på min hemidsa, förvisso är många nya i år men jag har nog flera som inte inte vet om att dom eg inte ska bo här. Har inte kollat zonerna så noga när jag har köpt, det dom inte vet om .... så säg inget till dom.

Vi har snö här som skyddar på ett helt annat sätt än vad man har i södra sverige, men det är klart det hjälper inte träd om dom fryser som sina grenar. Vi kan ju ha som värst runt -40 men oftast är det max -20 under längre perioder.

Är faktiskt lite osäker på vilken zon man eg. bor i.

Vad jag kan förstå är de "norska" lönnarna rätt härdiga eller? Hur klar sig den "sockerlönnen" här?

pebblelake har du koll på vad completely hardy menas med?

Hejsan!
Fully hardy kanske i Holland...? coolgleam.gif
Esveld har väldigt brett spectrum på fully hardy...listar tex acer griseum och en del av pseudoplatanus sorterna som fully hardy men det tycker jag är att ta till.
Personligen räknar jag den som zon 4. Skillnaden mellan fully hardy och completely hardy vad är den?
acer japonicum 'Dissectum' completely hardy, känns inte helt rätt.
Jag brukar utgå från att zon 3-4 enligt den nordamerikanska zonkartan är i alla fall vår zon 4,sedan får man kolla lite på släktnamnen och utbredningsområdet på respektive sort och CHANSA.
Acer saccharum tror jag skall funka men Acer saccharinum växer i alla fall och mår bra i arboretum norr i umeå, såg även att dom planterat ett gäng acer barbinerve.Ju fler vi är som testar ju mer får vi veta. smile.gif
Bengt i Särö
[attachment=42954:Acer__pl...ns_Black.jpg]
Hej.
Jag har ett flertal blodlönnar av Acer platanoides "FAASENS BLACK" här är priset för 125-150 cm 250;-500:-kr st röda blad hela växtsäsongen.

Hälsningar
Bengt i Särö
KarinSKARA
Titta på vad de odlar för träd i Alboretum Norr,
Baggböle cirka 10 km från Umeå centrum.

http://www.arboretum-norr.se/

Vet inte vilken zon det är där men det är väll rätt högt antar jag.
KarinSKARA
CITAT (pebblelake @ 08-10-2009, 22:16) *
Hejsan!
Fully hardy kanske i Holland...? coolgleam.gif
Esveld har väldigt brett spectrum på fully hardy...listar tex acer griseum och en del av pseudoplatanus sorterna som fully hardy men det tycker jag är att ta till.
Personligen räknar jag den som zon 4. Skillnaden mellan fully hardy och completely hardy vad är den?
acer japonicum 'Dissectum' completely hardy, känns inte helt rätt.
Jag brukar utgå från att zon 3-4 enligt den nordamerikanska zonkartan är i alla fall vår zon 4,sedan får man kolla lite på släktnamnen och utbredningsområdet på respektive sort och CHANSA.
Acer saccharum tror jag skall funka men Acer saccharinum växer i alla fall och mår bra i arboretum norr i umeå, såg även att dom planterat ett gäng acer barbinerve.Ju fler vi är som testar ju mer får vi veta. smile.gif

fully hardy, har jag inte hittat i deras lista så det vet jag inte vad det är.

completely hardy, motsvarar minst zon 4-5 i Sverige OM man planterar som växten vill ha det vill säga.
hardy, kan gå bra i zon 3 bara man sätter den rätt

Jag har flera Acer japonicum, A. griseum och A. pseudoplatanus hos mig i zon 3 och de är helt felfria OM inte vårsolen blir för kraftig. Så tror jag det skall vara Acer palmatum (Dissectum-Gruppen) 'Dissectum' numera

Det är så mycket som spelar in på om växten dör, överlever eller växer bra.

Vintervind och/eller vårsol är det som tar död på de flesta kännsliga. Sätter man bara de lite udda i vindskyddat läge, kan man odla i mycket högre zoner än vad som står MEN några måste våga prova.

Dessutom har jag erfarit på Hosta/Funkia, att om jag odlar dem en vinter hos mig, inan de åker vidare till Norrland, så funkar de mycket bättre, än de som kommer direkt från Holland.
Kanske det är liknande med träd och buskar?!?
octachoron
Lästa att Esveld ansåg att vissa sorters Clematis Montana är "completely hardy". De brukar anses klara max zon 2 i Sverige.

pebblelake
CITAT (KarinSKARA @ 08-10-2009, 23:50) *
Titta på vad de odlar för träd i Alboretum Norr,
Baggböle cirka 10 km från Umeå centrum.

http://www.arboretum-norr.se/

Vet inte vilken zon det är där men det är väll rätt högt antar jag.

Som jag skrev,i arboretet fins acer saccharinum som är stora, samt nysatta barbinerve. Umeå är zon 5 men arboretet ligger bra till, ca zon 4 .
pebblelake
CITAT (KarinSKARA @ 09-10-2009, 09:21) *
fully hardy, har jag inte hittat i deras lista så det vet jag inte vad det är.

completely hardy, motsvarar minst zon 4-5 i Sverige OM man planterar som växten vill ha det vill säga.
hardy, kan gå bra i zon 3 bara man sätter den rätt

Jag har flera Acer japonicum, A. griseum och A. pseudoplatanus hos mig i zon 3 och de är helt felfria OM inte vårsolen blir för kraftig. Så tror jag det skall vara Acer palmatum (Dissectum-Gruppen) 'Dissectum' numera

Det är så mycket som spelar in på om växten dör, överlever eller växer bra.

Vintervind och/eller vårsol är det som tar död på de flesta kännsliga. Sätter man bara de lite udda i vindskyddat läge, kan man odla i mycket högre zoner än vad som står MEN några måste våga prova.

Dessutom har jag erfarit på Hosta/Funkia, att om jag odlar dem en vinter hos mig, inan de åker vidare till Norrland, så funkar de mycket bättre, än de som kommer direkt från Holland.
Kanske det är liknande med träd och buskar?!?

Jag tror vi menar samma sak,jag har också a.japonicum,A.griseum och pseudoplatanus hos mig zon 5 i umeå ,men A.Griseum toppfryser även pseudoplatanus ibland,därför vill jag inte kalla dom "completely hardy"
det jag försöker säga är att completely hardy hos dig i zon 3 stämmer säkert ,men inte hos mig...
Exemplet jag gav, acer japonicum"dissectum"
http://www.esveld.nl/~laur/index.php?lan=e...eesters&p=6

Fully hardy hade dom på en del lönnar i fjol,i år har dom det på azaleorna.

http://www.esveld.nl/~laur/index.php?lan=e...&raletter=A
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon