CITAT (limsa @ 02-09-2009, 13:09)

Flaxss, maxhöjden kan vara max 1 meter, inte över.
Jag älskar ALLA färger, men brinner nog mest för blått, lila och rosa...men även vitt är fint!
/Lena
som buske hade jag satt nåt som ändras med tiden exempel
Liten slånaronia - blir ca 80-100cm max höjd en rund tät buske, går klippa in. får vackra vita blommor på våren-försommaren och sedan svarta ätliga bär på hösten. får också en väldigt vacker höstfärg.
vill du ha nåt lugnare som är städsegrönt så har du små arter av rhododendron och barrväxter eller buxbom som du kan forma.
sedan nedanför någon ev buske kan du ju ha scilla eller vårstjärna tåliga och blå blommande vårlökar som du kan ha kvar som sedan sprider sig och bildar en matta.
till det kan du ju ha vintergröna perenner som Alunrot, Hjärtbergenia, Lammöra, Julrosor
jag hade gjort så att jag hade planterat nåt i denna rabatt och sedan låta det vara så och inte blanda i sommarplantor. sommarplantor kan du istället placera i krukor runtom där dom oftast blir snyggare och syns bättre.
ett annat alt är att du inte plantera nåt permanent där, utan du istället använder den för ettårigt under vår-sommar-höst och då kan du plantera vad du vill av det utbud som är säsong just då. men då blir det ju inget på vintern.