limsa
Vi har precis fått vår entrerabatt klar som jag hade tänkt skulle bli ett fint blickfång!
Men...VAD ska jag ha för perenna växter där tycker ni?

Jag vill gärna ha några vintergröna växter/buskar (tror jag...?), är inte det finast? Gärna olika höjder och bladverk.
Skulle det inte vara fint med något som hängde över kanten lite på utsidan också?

Vi tillhör zon 2. Det är full sol hela dagen. Rabatten är ca 70 cm - 1 meter djup.
När är bäst att plantera? Jag har ännu inte haft i jord, ska jag ta vanlig plantjord? Det är grovt grus/små sprängsten i botten.

Jag blir så tacksam om ni ville hjälpa mig med förslag! thanks.gif
Lägger in några bilder också så ni ser hur det ser ut.

Hälsningar
/Lena

entrerabatt2.jpg

entrerabatt3.jpg
eugenia
Jag tycker ett litet träd skulle vara fint för att mjuka upp den strama stenläggningen. En japansk lönn eller en trollhassel kanske. Kring trädet kan man sedan plantera blommor och lökväxter. Vintergrön klätterbenved och klockjulros har ett lite överhängande växtsätt.
Alexander-VG-zon3
vilka färger vill du ha ?

och vilken max höjd på det högsta?
limsa
Flaxss, maxhöjden kan vara max 1 meter, inte över.
Jag älskar ALLA färger, men brinner nog mest för blått, lila och rosa...men även vitt är fint!

Hade en lite tanke om att ha perenner eller buskar som inte blommar, eller åtminstone inte med så många färger och sedan komplettera med lökväxter och sommarblommar efter humör:-)

Lökväxterna tänkta jag plantera i korg och flytta när de blommat klart på senvåren/försommaren och byta ut mot ettåriga sommarblommor. Och om man då har en grön "bas" med buskar eller perenner som kanske blommar i vitt (?) så kan man ju låta rabatten få olika uttryck från år till år...? Jag vet inte?
Jag har många idéer men ingen direkt erfarenhet av praktisk trädgårdsodling/skötsel, så det vore toppen om jag fick hjälp av någon som vet hur man översätter gröna idéer till verklighet giggle.gif

/Lena
Alexander-VG-zon3
CITAT (limsa @ 02-09-2009, 13:09) *
Flaxss, maxhöjden kan vara max 1 meter, inte över.
Jag älskar ALLA färger, men brinner nog mest för blått, lila och rosa...men även vitt är fint!

/Lena

som buske hade jag satt nåt som ändras med tiden exempel

Liten slånaronia - blir ca 80-100cm max höjd en rund tät buske, går klippa in. får vackra vita blommor på våren-försommaren och sedan svarta ätliga bär på hösten. får också en väldigt vacker höstfärg.

vill du ha nåt lugnare som är städsegrönt så har du små arter av rhododendron och barrväxter eller buxbom som du kan forma.

sedan nedanför någon ev buske kan du ju ha scilla eller vårstjärna tåliga och blå blommande vårlökar som du kan ha kvar som sedan sprider sig och bildar en matta.

till det kan du ju ha vintergröna perenner som Alunrot, Hjärtbergenia, Lammöra, Julrosor

jag hade gjort så att jag hade planterat nåt i denna rabatt och sedan låta det vara så och inte blanda i sommarplantor. sommarplantor kan du istället placera i krukor runtom där dom oftast blir snyggare och syns bättre.

ett annat alt är att du inte plantera nåt permanent där, utan du istället använder den för ettårigt under vår-sommar-höst och då kan du plantera vad du vill av det utbud som är säsong just då. men då blir det ju inget på vintern.
limsa
"Alunrot, Hjärtbergenia, Lammöra, Julrosor"...! Flaxxs, du lyckades nämna min fyra favoriter tummenupp.gif

Och eugenia nämnde också julros så det känns ju som om den är bestämd, hihi, MEN....vill inte julrosor ha lätt eller vandrande skugga? Tål de full sol?

Alunrot finns det ju så många sorter av nu och de är så fina och tacksamma, älskar bladverket! Och hjärtbergenia har jag massor av på ett berg här på tomten och den är så fin som kontrast och blir ju dessutom gratis och det är ju inte fel giggle.gif

Klätterbenveden som eugenia nämnde är jag lite nyfiken på! Den brokbladiga är ju snygg! Skulle nog bli jättefint med den tillsammans med bergenia, julros(?) och en mörkröd alunrot...och sedan en lite högre buske. Man ska väl inte ha för många sorter? Det räcker kanske med en buske och fyra sorters växter?

Flaxss, du har nog rätt det där med sommarblommorna... enklast är nog krukor där de gör sig bäst! Men när det gäller scillor och vårliljor då....konkurrerer inte de med de andra växterna? Sköter de sig själva? Tänkte på om det ser "skräpigt" ut när de sedan vissnar? Men det kanske döljs av de andra växternas bladverk?

Det vore härligt att ha små vårlåkar i rabatten också...scillor och gärna snödroppar!

Men...hur var det nu med julrosen...klarar den full sol? Finns kanske olika sorter som klarar olika förhållanden?

/Lena
limsa
Nu har jag googlat lite på julrosor och det får bli H. argutifolius som tål full sol! Dessutom blir de gröna blommorna perfekta och bladverket är ju såå vackert!

Nu är det bara att kolla upp var man kan inhandla sådana!

/Lena
vanjalarsa
jag skulle plantera en rosbuske där. En remonterande frisk sort. LOuise BUgnet till exempel om man gillar vitt. Finns flera friska kanadensiska som blommar hela sommaren.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
limsa
CITAT (vanjalarsa @ 03-09-2009, 08:48) *
jag skulle plantera en rosbuske där. En remonterande frisk sort. LOuise BUgnet till exempel om man gillar vitt. Finns flera friska kanadensiska som blommar hela sommaren.

Rosor är SÅ vackra och iofs en liten önskedröm...MEN jag har - ofrivilligt(!) - tagit avstånd från rosor då jag fått uppfattnigen att det är lite överkurs för min kunskap och är väldigt svåra, kräver ständig skötsel (typ man ska gå med sekatören i handen 7/24, hihi) och bara får bladlöss....! Kanske jag har fel?
Om det finns rosor som sköter sig själva och inte får bladlöss är jag väldigt intresserad!

Vad betyder remonterande?

/Lena
Alexander-VG-zon3
CITAT (limsa @ 03-09-2009, 07:24) *
Flaxss, du har nog rätt det där med sommarblommorna... enklast är nog krukor där de gör sig bäst! Men när det gäller scillor och vårliljor då....konkurrerer inte de med de andra växterna? Sköter de sig själva? Tänkte på om det ser "skräpigt" ut när de sedan vissnar? Men det kanske döljs av de andra växternas bladverk?

Det vore härligt att ha små vårlåkar i rabatten också...scillor och gärna snödroppar!

Men...hur var det nu med julrosen...klarar den full sol? Finns kanske olika sorter som klarar olika förhållanden?

/Lena

lökarna konkurrerar inte med dom andra, men vill du få så fint som möjligt så ska du låta dom vara i marken alltid. så att dom verkligen kan etablera sig och blomma mycket. dessa snödroppar, scilla m.f lökar finns att köpa nu till höst.

alunrot, bergenia, lammöra, julros döljer ju sedan lök bladen. och för julrosorna blir det ju lite vandrande skugga om du plantera en buske.

vanjalarsa
Remonternde betyder att de i stort sett blommar oavbrutet hela sommaren. De kanadensiska rosorna kräver ingen skötsel. Släng på lite kogödsel (från påse ) i början av säsongen om du vill. De är friska och än (peppar peppar) har inte mina Louise Bugnet rosor varit drabbade av varken ohyra eller sjukdom.

Googla på kanadensiska rosoer! Jag tror att du förstår vad jag menar.
TRor att det mjukar upp din stenläggning samtidigt som det ser prydligt ut. TRor personligen att det kan bli rörigt med en massa olika sorter.

Du kan naturligtvis ha vårblommande lökar under rosen om du vill.

Grå
"Kärleken frodas hos dem i vars trädgård vintergröna odlas".
Jag hade valt vintergröna eller penningblad i botten och som får hänga över kanten lite.
Anna.A
Hej!

Ett förslag skulle kunna vara att köpa en bok som heter "odla exotiskt i din trädgård" Av Ludvig Johansson. Eftersom det är soligt hela dagen kan man tänka sig att det lätt blir ganska torrt. Kolla kapitlet om (i Sverige) odlingsvärda ökenväxter, kanske hittar ni inspiration där, t ex Agave eller trädgårds yucca?

några träd som annars blir vackra och väcker uppmärksamhet är Kaukasisk vingnöt, persika (det har vi i zon 2 torrt och soligt - fick en makalös skörd i år), eller bollpil (lättodlad och tålig mot torka). Silverpäron är också mycket söta träd som gillar sol.

Om man är beredd att vattna lite tills trädet slagit rot ordentligt kan man tänka sig en Catalpa (trumpetträd).

Mvh

Anna.A på lidingö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon