emmsing75
Köpte i våras malört i en ny rabatt som jag har men har nu insett att den blir alldeles för stor för nuvarande placeringen och därför vill jag flytta den till en ännu nyare rabatt jag nu håller på och gräver. Frågan är bara hur jag gör det, om jag bör klippa ner den innan eller om det är bättre att ha kvar allt yvigt spret?

I samma rabatt har jag också placerat indianmynta (anisisop)) och rudbeckia fel (grr, väldigt störande när man får fel uppgift om höjd från stället de köptes från... thumbdown.gif ). Vet att man hellre ska flytta höstblommande sorter på våren men jag vill gärna göra det redan nu, är det nåt speciellt då som man bör tänka på? Klippa ner eller så? Kan det också vara så att rudbeckian blir högre nästa år medan indianmyntan har växt klart? Det skulle ju i så fall innebära att jag inte behöver flytta dem. (fast då skulle rudbeckian behöva bli ca 30 cm högre än nu eftersom indianmyntan blivit avsevärt mycket högre än vad den skulle bli.
Aqvakul
Det är helt OK att flytta dem nu. I princip ska man väl vänta med att klippa ner dem till våren, men en lätt ansning skadar knappast.

Storleken på olika växter är alltid svår att prognosticera. Det beror på sort, växtplats, skötsel mm. Det kan också förekomma individuella variationer.
diva&hero
Jag har felplaserat några plantor som jag trodde hade en viss höjd(första året för låg) sen flyttar man dom och tro på f__ att den blir dubbelt så hög.. crazy.gif Typiskt. Flytt igen..
Det kanske kan ta ett par år innan växten etablerat sig och visar sin fulla höjd.
Jag brukar flytta växter när som under vår,sommar,höst. Under varmaste perioden kanske inte helst, men gör jag det så ser jag till att vattna ordentligt så den inte torkar ut tills jag ser att den piggnat till ordentligt. Sen sköter jag om nyplanterade växter under det första året, sen får dom klara sig mer själva.
Lotta22
Här finns tips om hur och när man delar perenner
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon