ploa
Hej, jag är ny på detta forum och tänkte se om jag kunde få hjälp av någon/några här.
Jag söker gröna växter som ska stå i ett terrarie, där det är från 24- 35 grader varmt och 70-99 % luftfuktighet och terrariet är ca 2 meter högt, vissa golvytor ar alltid fuktiga/blöta pga. att jag har automatiskt bevattnings system monterat i taket, så berätta gärna om växterna ska stå torrt eller blött.

Mvh Peter
Dilara
Spathiphyllum (Fredskalla) är ett exempel som skulle passa.
ploa
Dilara: Tack för ditt svar, ska den stå i den torra delen eller den blöta delen???
Hoppas du förstår vad jag menar.

Mvh Peter
pejori
Olika hoyor och orkideer fungerar.
Azur
Klätterfikus (Ficus pumila) är en starkväxande klättrare som snabbt täcker alla ytor. Tål fukt och svagt ljus. Ger snabb frodighet.

Mose Stentavlor (Marantha leuconeura 'tricolor') är en marktäckande växt med vackert bladverk som trivs i hög luftfuktighet och tål svagt ljus.

Fredskalla och Ampellilja (Chlorophyton comosum) är också lämpliga för terrarier - mycket tåliga och kan hantera svagt ljus. Fredskallan kan dessutom växa halvt nedsänkt i vatten.

Nauti
Köttätande växter och javamossa skall fungera fint också.
ploa
Tackar så mycket för svaren, ska läsa på lite om dom ni föreslagit.
Hur trivs en kentia palm i terrarie?

Mvh Peter
GoSatta
små orchideer är alltid kul!

många vanliga akvarieväxter fungerar också då många igentligen lever på land som anubias och svärdsplantor, den senare finns i fina minivarianter.

palmer gillar inte att stå blött
Orkidétjuven
Det finns ganska mycket olika växter att välja på när börjar läsa runt lite.

Men min första fråga är. Vad tänkte du ha för djur i terrariet? (Om du ska ha några)
Ormar, vissa ödlor och visa grodor har en tendens att bryta sönder mindre blad och grenar med sin aktiva livstil och därefter bör man även välja kraftigare och tjockare växter.

Är det dessutom ev växtätande ödlor, ja det säger ju sig självt så bör du ju inte ha ngt som är giftigt.

En riktigt bra bok som jag har och har haft nytta av i många är är : Ormar, ödlor och sköldpaddor och andra djur i terrariet av Dost Uwe.[attachment=41823:ormar_od...ldpaddor.jpg]
Dessutom granskad Torbjörn Helin vid spånga naturbruksgymnasium.

En bra bok om hur man sköter djur och växter i terrarium på bästa sätt. Här beskrivs över 100 av de vanligaste djuren – sköldpaddor, leguaner, kameleonter, geckoödlor, ormar, salamandrar, grodor, paddor, spindlar, skorpioner, insekter och kräftdjur – dvs kräldjur, groddjur, insekter och lägre stående djur.

Allt om utfodring, vintervila, sjukdomar. osv.

Terrariet som livsmiljö behandlas också. Tekniska tillbehör som krävs och hur man bäst placerar terrariet hemma. Man får tips på hur man ordnar bottenskiktet och hur man inreder terrarier, både tropiska och öken och därtill en bra lista med tropiska växter och deras skötsel i terrarier. Både och ljus, näring, vatten osv.

Så den rekommenderar jag varmt. smile.gif

Vill du ha en palm som klarar stå i vatten så rekommenderar jag Nipa palmer i släktet Nypa. Har aldrig sett dem i handel i Sverige, men det går köpa frön online.

Men som många föreslagit :
Spatiphyllum
Monstera
Tacca
Hoya
Orkideer
Ormbunkar, speciellt släktet asplenium är tacksamma
Javamossa är schysst på fuktiga ytor om man vill ha en mossliknande yta.
Även javaormbunke, Microsorium är ganska schysst.
Dracena
Gullranka,
klätteranka
hängfikus
bromelior och andra annanasväxter är bara ngra av listan smile.gif

I min mening så är det här bästa svenska boken på marknaden. Sen finns det ju en bunt engelska med.
ploa
Orkidetjuven: Jag har en grön leugan på ca 1,3 m så hon är ganska stor och tung, och dom äter bara växter o frukt.
Så det är precis så som du skrev, det funkar inte bra om hon klättrar på smala/tunna grenar.
Boken du rekomenderade ska jag skaffa, den verkar riktigt bra.
Ska försöka lägga in ett kort.
PICT0378.JPG
En del av dom växter ni tipsat om har jag, men det får plats mera.
Jag tackar er för hjälpen, och om ni har mera att tipsa om blir jag glad.
MWh Peter
sobbe
Våran leugan älskade att riva slita och käka av hibiskus som vi satt in till honom då och då. Noga sköljd förstås.
Orkidétjuven
Av bilden att döma ser jag att du har ganska god koll på läget trots allt med tillbehör och så. Ser bra ut. Brukar vara svårt hålla ett snyggt terrarie med gröna leguaner i. Mina två åt upp allt.
Hibiskusar är ett bra alternativ med och där är ju blommorna väldigt goda smile.gif

Jag tror du skulle kunna ha kottepalmer med. De tål ju att torka ut med och de är ganska stabila och hårda. Inte rätt biotop dock. Innehåller visserligen ett gift kom jag på, vet inte om det påverkar växtätande djur. Men det kanske inte är värt dock.

Skymtar en liten plastormbunke i ena hörnet va? tongue.gif hehe
ängsvädd
Problemet med nyinköpta växter är att de är behandlade med diverse kemikalier som definitivt inte är bra för leguanen. Hibiskus ska man inte ge förrän det gått minst ett år sedan de inköptes pga behandling med retarderingsmedel bl a. Så äldre krukväxter måste det vara. Eller driva upp egna krukväxter från skott.

Jag skulle ta in grenar av olika lövträd från naturen - undvik de giftiga. På vintern kan du ta in grenar av lövträd o sätta i vatten så att de får löv.
ploa
ängsvädd: Menar du att jag måste vänta 1 år med alla köpeväxter innan jag sätter in dom? Jag har bara sköljt av dom jag har nu.
Färska grenar.... nu fick jag lite att fundera på.

Orkidétjuven: Jag tror jag hittat boken nu, den är slutsåld i hela östergötland så det har varit ett jädrans letande.
Angående plastormbunken stämmer det bra, har faktiskt 2 st i terrariet + en klängväxt, men resten är äkta biggrin.gif

Här är en länk till terrarie bygget jag gjorde, den är ganska jobbig att läsa igenom, men det finns en del kort där http://www.repti.net/repti2/index.php?MODU...037&ID2=183

Peter
Orkidétjuven
EN hel del intressant läsning även om jag faktiskt inte läste allt. Men jag kommer defenitivt spara den och kanske återkommer när jag själv bygger ngt i framtiden.

Jag vet att växter behandlas mot diverse saker och så men vad är retarderingsmedel?
ploa
Nu har jag fått tag på boken du tippsade om, hittade den på tradera, så om jag inte blir lurad så borde den komma om ett par dar.
Hibiskus och klätteranka är jag sugen på att skaffa, men hur ska dom stå, ljust/mörkt/blött/torrt?? det kan säkert ni yes.gif

MWh peter
ängsvädd
CITAT (ploa @ 17-09-2009, 19:08) *
ängsvädd: Menar du att jag måste vänta 1 år med alla köpeväxter innan jag sätter in dom? Jag har bara sköljt av dom jag har nu.
Färska grenar.... nu fick jag lite att fundera på.
.....
Peter

Ja, de är behandlade med kemikalier och inte avsedda att ätas vilket leguanen gör. Försök att komma över gamla växter från vänner o bekanta eller ta skott o driv upp växter själv.

CITAT (Orkidétjuven @ 23-09-2009, 01:57) *
......
Jag vet att växter behandlas mot diverse saker och så men vad är retarderingsmedel?

Kemikalier för att få plantorna kompaktare och buskigare. Farligt att förtära.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon