Det finns ganska mycket olika växter att välja på när börjar läsa runt lite.
Men min första fråga är. Vad tänkte du ha för djur i terrariet? (Om du ska ha några)
Ormar, vissa ödlor och visa grodor har en tendens att bryta sönder mindre blad och grenar med sin aktiva livstil och därefter bör man även välja kraftigare och tjockare växter.
Är det dessutom ev växtätande ödlor, ja det säger ju sig självt så bör du ju inte ha ngt som är giftigt.
En riktigt bra bok som jag har och har haft nytta av i många är är : Ormar, ödlor och sköldpaddor och andra djur i terrariet av Dost Uwe.[attachment=41823:ormar_od...ldpaddor.jpg]
Dessutom granskad Torbjörn Helin vid spånga naturbruksgymnasium.
En bra bok om hur man sköter djur och växter i terrarium på bästa sätt. Här beskrivs över 100 av de vanligaste djuren – sköldpaddor, leguaner, kameleonter, geckoödlor, ormar, salamandrar, grodor, paddor, spindlar, skorpioner, insekter och kräftdjur – dvs kräldjur, groddjur, insekter och lägre stående djur.
Allt om utfodring, vintervila, sjukdomar. osv.
Terrariet som livsmiljö behandlas också. Tekniska tillbehör som krävs och hur man bäst placerar terrariet hemma. Man får tips på hur man ordnar bottenskiktet och hur man inreder terrarier, både tropiska och öken och därtill en bra lista med tropiska växter och deras skötsel i terrarier. Både och ljus, näring, vatten osv.
Så den rekommenderar jag varmt.

Vill du ha en palm som klarar stå i vatten så rekommenderar jag Nipa palmer i släktet Nypa. Har aldrig sett dem i handel i Sverige, men det går köpa frön online.
Men som många föreslagit :
Spatiphyllum
Monstera
Tacca
Hoya
Orkideer
Ormbunkar, speciellt släktet asplenium är tacksamma
Javamossa är schysst på fuktiga ytor om man vill ha en mossliknande yta.
Även javaormbunke, Microsorium är ganska schysst.
Dracena
Gullranka,
klätteranka
hängfikus
bromelior och andra annanasväxter är bara ngra av listan

I min mening så är det här bästa svenska boken på marknaden. Sen finns det ju en bunt engelska med.