Mimosa
Jag är på jakt efter så stora äppelträd som möjligt, vet någon var jag kan hitta det i Stockholms/Mälardalstrakten? Jag får bara plats med ett träd i min nya lilla trädgård, så då vill man ju gärna få så stort som möjligt från början.
Har någon tips på ett gott och friskt äpple tar jag gärna emot dem också....
Hälsningar Sylvia
Jan af Lisö
Zetas i Huddinge säljer 6 år gamla äppelträd, kolla med dem. Tycker det funka bra att maila med dem.

Sort: Amorosa (=röd Aroma), otroligt gott, otroligt vacker och frisk sort. I Stockholm/Mälardalen skall du absolut unvika sorter som är kräftbenägna, och det är de flesta goda sorter, förutom Aroma, Amorosa, Oranie, Eva-Lotta och Katja.
Mimosa
6 år gamla låter ju toppen! Jag ska maila zetas.

tack för tipsen på sorter också, Amorosa har jag hört om tidigare och det verkar vara ett bra val. Jag har dock fått för mig att de har ganska tjockt skal?
Jan af Lisö
Snart komer Aroma och Amorosa att finnas i de flesta livsmedelsbutiker. Står det Aroma och äpplet är helrött så kan det vara Amorosa, man brukar inte skylta upp med Amorosa då namnet är inte lika inarbetat som Aroma.

Har inte tyckt att skalet skulle vara speciellt tjockt, men å andra sidan blir ju äpplen med tjockare skal populära handelssorter då de kan transporteras utan att skadas.

Och dessutom är det ett fantastiskt syn i trädgården i september, äppelträd fullt med stora, röda äpplen. Tar emot att plocka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon