Jag vill gärna ha en ros på balkongen. Går i tankarna att köpa en nu. Är det någon idé, eller bör jag vänta till våren istället? Antingen får den stå ute övertäckt under vintern, alternativt flytta ner i källaren. Krukan rymmer ca 30 liter.
Jag tar tacksamt emot tips på rosor som inte blir för höga eller breda. Färg spelar ingen roll, dock vill jag att den doftar!
Hej
Du kan köpa nu , och du kan fråga trädgårdmästare i affären så de ger ofta bra svar.
H : Bassam
Ezereht
02-09-2009, 16:42
Var i landet bor du? Är balkongen skyddad eller vindutsatt?
Tycker du ska vänta till våren, vi har kommit så långt fram nu, du hinner inte få så många blommor under hösten, och det är utplockat hos trädgårdsfirmorna så här långt fram. Till våren kommer allt in och du har du mer att välja på och slipper skydda krukan i vinter även om du bor i zon 1. Skulle du grävt ner rosorna i en rabatt hade det varit en bra tid att plantera.
Annars välj en Austinros, dom doftar gott nästan allihop och finns i många läckra färger.
Kolla i mitt album/Austinrosor.
Hakar på Kajsas tips där om Austinrosor. Jag har en Cottage Rose som är en av de lite mindre Austinrosorna (blir under metern hög), jag tycker att den är ljuvlig. Annars kan man ju tänka sig lite lägre marktäckande rosor i kruka, jag har tex en ros som heter Butterflies Cover i kruka som är mindre och har små äppelblomslika blommor.
Bägge dessa blommar fortfarande. Har man en ros i kruka så är det ju bra om de har en lång säsong.
Mme Boll/Comte de Chambord
Yolande de Aragon
Duchesse de Rohan
Väldoftande och återblommande, mer el mindre rosa allihop. H:1-1.5m.
/S
Tack för era svar! Jag ska kolla upp samtliga rostips.
CITAT (Ezereht @ 02-09-2009, 17:42)

Är balkongen skyddad eller vindutsatt?
Balkongen är inbyggd, vetter åt sydväst. Blåser det, så blåser det. Kanske något mellanting?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.