tjohoa
Hej!
Vi pratar om att plantera en hästkastanj. När är det bästa tiden att plantera den? Hur mycket utrymme behöver den? Vad vill den ha för typ av jord? Sur/basisk? Finns det någon sorter som inte blir så stor?
Jan af Lisö
Skall du plantera från frö eller köpa en planta ?

Är det en barrotad planta så skall den planteras efter bladfallet, i Stockholm är det under oktober. Är den krukodlad, så kan den planteras när som helst, dock ej under en mycket torr sommar.

Röda hästkastanjer skall vara hälften så stora som den vanliga hästkastanjen.

Hur mycket utrymme de behöver, kolla hur stor är en vuxen hästkastanj, de blir ju jättestora, säkert minst 10 meter i diameter. Men det blir dina barnbarns problem, men ändå, de växer fort.

Jag tror inte de är så kinkiga vad gäller jorden, min får lite kalk varje vår. Skydda dess stam mot rådjurens horn. Tack och lov äter inte älgar dessa blad.

Om du skall plantera en frö så planterar man den "på en gång" på några centimeters djup, skyddad mot djur och fåglar som kan käka upp frön. Plantera flera, så du kan sedan välja den bästa plantan. Tänk dock att efter ett år så har de pålrot på ca 30 cm för 10 cm hög planta.

Det tar lång tid för en kastanj att blomma, 18 år har jag för mig.
Huggorm
Hästkastanjer växer mycket långsamt som små. Hos min far står ett idag knappt två meter högt träd som grott ur en kastanj som jag plockade som barn för tjugo år sedan. Visserligen är den omplanterad en gång efter att ha blivit överkörd med pulka, men det är först de sista åren den börjat växa ordentligt. Och då står den ändå i fuktig och näringsrik jord precis som den vill. Har man råd är det nog smart att köpa så stor hästkastanj som möjligt, men det är roligare att dra upp från frö.

Hästkastanjer måste vara ett av de lättaste träden att plantera från frö. Nära 100% har grott för mig, av kastanjer som sett någorlunda friska ut. Det bästa är att pilla bort den taggiga svepeskålen på hösten när kastanjerna ramlat ner på marken, och sedan förvara dom i en lövhög tex. På våren, strax efter snösmältning, får man hålla koll. När grodden brutit sig ut kan man placera kastanjen där man vill ha den. Sedan får man gärna hjälpa hästkastanjen med vatten, ogräsrensning och liknande, dom har lite svårt att klara sig på egen hand i sverige utom där dom har riktigt bra förutsättningar.

Så vitt jag förstår är hästkastanjer inte någon populär mat för djur. Hos mig får dom ligga kvar under träden tills dom gror eller ruttnar bort. Och det är mer än man kan säga om hasselnötter, bokollon och ekollon...

Finns det inte någon hästkastanj som blir en stor, bred buske också? Sedan finns ju den röda amerikanska som nämndes ovan, samt en japansk, men den blir väll också väldigt stor tror jag
tjohoa
Tack för tipsen. Vi orkar inte vänta så vi kommer att plantera en planta. Det har tidigare växt tallar på den plats där trädet antagligen kommer stå, så jag misstänker att jorden är sur, men det kanske går med lite kalktillskott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon