Full version: Hur stor tomt har du?
Husihelvete
Vår tomt är strax över 1200 kvadratmeter stor. Hur stor tomt har du som finns här på forumet?
Maggan H
Min ligger på ca 1000 kvm, en ordinär villatomt med gräsmatta, damm, rabatter, bod och växthus.
DykUnderYtan
Drygt 3200 kvm har vi att hålla reda på... mycket kirskål får plats där vill jag lova. tongue.gif

/Mia

http://miashem.blogspot.com/
mojan
På hösten när det ska räfsas är den många, många hektar. w00t.gif
När den återgår i sitt normalläge är den 1 200.

(Det är samma med mitt hus. När det ska städas är det en jättekåk. g.gif När städningen är gjord så är den alldeles lagom.)
Lady Hamilton
Våran är på ca 4800 m²
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 02-09-2009, 18:09) *
Våran är på ca 4800 m²

fear.gif w00t.gif
MariaS
Vår tomt består av 5000m2 styv lera! och där trivs ogräsen vill jag lova!
Noak
5 ha, fast det mesta är åkermark...
Men det är lite svårt att se var åkern slutar och trädgården börjar...
diva&hero
Vi har ca 1900 kvm trädgårdstomt. Mycket gräsmatta..
polecat
ca. 3500 kvm men tyvärr mest slänt......
Jan Lindgren
Hej!
Vad är en tomt?
Jag pysslar dock med ca 70 000 kvadratmeter. En del använder jag som bete, en del som skog med div konstiga växter inplanterade och en del som mer konventionell tomt. Det är svårt att säga var det ena eller andra börjar.
MVH
Jan Lindgren
Monica B
Min tomt är inte så himla stor, 950kvm. Men det räcker bra. Visst skulle jag vilja ha större men å andra sidan så skall allt skötas och då räcker det med 950 kvm.

Alexander-VG-zon3
min trädgård hos mormor (bara trädgården) är på ca 1500kvm. sammanlagt har mormor en tomt på ca 2tusen kvm. sedan har jag en uteplats och gräsplätt där jag odlar på ca 10kvm.

pebblelake
Min tomt är på 2400kvm,gammal leråker...
blomkronan
Framsida ca 80 m2 baksida ca 70 m2 (radhus)
Irene_L
Min tomt är på 866 kvm (hihi..vilken ojämn siffra)
Där får det plats en massa blommor! giggle.gif
Aqvakul
Min fritidstomt är på 500 kvm. Min förra fritidsbostad omgavs av drygt 15 000 kvm. Det ena är lite lite, men det andra var på tok för stort....
pejori
CITAT (flaxss @ 02-09-2009, 20:23) *
min trädgård hos mormor (bara trädgården) är på ca 1500kvm. sammanlagt har mormor en tomt på ca 2tusen kvm. sedan har jag en uteplats och gräsplätt där jag odlar på ca 10kvm.

En man i min smak ser jag. tummenupp.gif
Min är också runt 10-15 kvm. kompiskram.gif
Monaxe
Ca 1700 kvadratmeter, varav ett högt berg tar stor plats, har en hel del höjdskillnader på tomten, inte helt lätt att göra något bra med.
mojan
Jisses, vilka stora tomter många av er har! Och jag som tycker att min är stor. blush.gif
skogstroll
ca 3000 kvm, mest skog smile.gif fast skog ska väl ett skogstroll ha...? rolleyes.gif
Husihelvete
Hur stor är trädgården då? Där du har gräsmatta, rabatter osv.

CITAT (Jan Lindgren @ 02-09-2009, 19:17) *
Hej!
Vad är en tomt?
Jag pysslar dock med ca 70 000 kvadratmeter. En del använder jag som bete, en del som skog med div konstiga växter inplanterade och en del som mer konventionell tomt. Det är svårt att säga var det ena eller andra börjar.
MVH
Jan Lindgren

Malin_MeL
Min är 1050 har jag för mig.
Hälften fram och hälften bak.

Framsidan är rabatter och gräsmatta och fruktträd, baksidan är berg, träd-dunge och snart köksträdgård
Lotta22
Min tomt är 30 kvm radhusplätt... i halvskugga. Skönt när man är bortrest men åååååh vad jag längtar efter en större soligare trädgård! Håller på att leta men huset på tomten ska ju tyvärr passa också g.gif

30 kvm uteplats
Det här är en bild från i maj i år.

Jan Lindgren
Hej!
Vi har inte mycket gräsmatta.
Vad är en rabatt? Jag hade en skogsmaskin här som tog ner alla granar på några tusen kvadrat. Där har jag börjat plantera rhododendron. Är det en rabatt?
Ska jag mäta vad som definitivt är rabatter så har jag ca 200 kvadrat upphöjda bäddar för hostor och surjordsväxter. Mitt största växthus är inte färdigreparerat ännu så jag har bara ca 150 kvadrat växthusyta. Stenpartiet jag håller på med är på ca 150 kvadrat men ska bli ca 1000, någon gång i framtiden. ( ca 400 år) Några hundra kvadrat med rhododendron. Börjar man titta på min "trädgård" så är det en ostrukturerad blandning av vild natur, ogräs och odlade växter.
"Trädgården " är inte till för att visas utan till för att jag ska ha kul. Besökare är naturligtvis mycket välkomna.

En gång i tiden var det en trädgårdsreporter som var här och gjorde ett reportage. Hon kom mest för att det aldrig hade gjorts något från en liknande vanskött trädgård. Artikeln dök bla upp i Allers Trädgård. Jag kände inte igen min trädgård i det reportaget. Alla pittoreska bilder var refuserade.

Jag har också en mycket välskött trädgård hos min kompis. Den är på knappt ett hektar. Eftersom det är en demoträdgård så sköter min kompis im den vanliga skötseln och ser till att det är rensat och att etiketterna är snygga. Jag betalar alla nya växter och sköter det botaniska, beskärningar och liknande. Ibland så guidar jag. De som är intresserade av ätliga frukter och bär kan ha nytta av ett besök. www.denningarumsgard.nu Nordöstra Skåne har sk bodagar de närmaste två helgerna och då kommer jag att vara på Denningarum och berätta och svara på frågor. Ni som inte vet om jag finns kan göra ett besök för att kolla.
MVH
Jan Lindgren
Eva i Stuvsta
Vår är 1550 kvm ytterst kompakt lera... Eller cement som vi brukar säga. Punktvis bearbetad för att att för att få till rabatter och trädgårdsland.
Mseli
Jag och min familj har ca 3000 m2, det var bara en sluttande gräsmatta ibörjan men nu har vi adderat lite mer terassering, ett hönshus, carport, en stoor rabatt och gjort äng av en tredejdel. Mitt mål är att ha en gräsmatta lagom liten att klippa med en cylinderklippare... jag har cylinderklipparen men brukar ge upp efter en timme och byta till en motorklippare sweatingbullets.gif men det blir bättre och bättre yes.gif
/Malin
Anma
Min stugtomt är ca 2500 kvm varav ca hälften är naturtomt en tredjedel gräsmatta och resten mer eller mindre vilda rabatter. Nu håller vi på med projekt ros. Håller på att fylla tomten med rosor men har ännu inte mer än drygt 10 olika. De ska vara lättskötta och remonterande sorter allihopa.
emmas matte
Tippar på ca 4000kvadratmeter som vi klipper gräs på( trädgård?), bor ju på ett torp så en del betar grannens hästar på, annars så har vi 5 ha öppen mark i närheten av huset så det räcker till. rolleyes.gif unsure.gif sweatingbullets.gif
4:an
tomten i kolonistugan är på 400 kvm .....litet och gulligt!
takstigen
Ca 800

http://web.telia.com/~u38314411/ny_sida_1.htm

ABCiV
5600 kvm, varav kanske 2000 kvm är bete till minigrisarna
resten är trädgård, med rabatter, gårdsplan och gräsytor, frilandsodlingar och växthus
Peztis
2096 kvm har vi.
Gillan
Vår "mark" är på ca 5ha och själva trädgården ligger på ca 2500kvm. Vi har inte en granne inom synhåll och det är underbart thanks.gif yahoo.gif
katah
Vi har en vanlig villatomt på ca. 950 kvm. Inte mycket gräsmatta kvar...
Och
Vi har en akut saknad att minst det dubbla ytan för att kunna odla all mat vi vill !
Tittar ibland på grannens tomt och undrar om hon orkar odla så mycket , kanske skulle hon vilja
hyra en bit åt mig wink.gif
Ceria
Vår villatomt är 12x12 meter... Så det är inte så stort smile.gif. Men det är ganska tacksamt när båda jobbar heltid (eller mer...). Och det går ju ganska fort att klippa gräset... biggrin.gif
ylvahi
Har ca 1600 kvm att röra mej på. Finns stor gräsmatta på baksidan. att gräva på om rabatterna blir för små.

Framsidan är inte så stor och inte så mycket gjort åt ÄN.

Det vilda blir mindre och mindre. Hade både björk, tall o gran förr. Nu är bara björkarna kvar.
ninnisky
Knappa 1000 här i stan och bortåt 8000 på landet. Stenrika i det senare fallet .....
ylvahi
CITAT (ninnisky @ 04-09-2009, 18:58) *
. Stenrika i det senare fallet .....

Bor vi grannar??? rolleyes.gif
Gunilla T
Vår mark ligger på ca 45 ha men allt är inte trädgård - än. Här finns en del skog och åkermark som vi arrenderat ut till en bonde som odlar ekologiskt - hur stor tomten är vet jag inte riktigt men trädgården börjar kännas stor.
ninnisky
CITAT (ylvahi @ 04-09-2009, 16:59) *
Bor vi grannar??? rolleyes.gif

Det vette sjutton - på landet har vi inga grannar varken åt väster eller söder (bara vatten) åt öster och norr
njaa, inte tror jag att det bor några odlaiter där inte, tyvärr dunno.gif
freya
På lagfarten står det 2000 kvadrat men kommunen tog en del till ny väg långt innan jag köpte huset så det är nog inte mefr än ca 1800 kvadrat kvar. Ungefär en femtedel är skogsmark med lingonris tall, gran och björk. Resten är sandoch sten och några grässtrån här o där... Men i mitt huvud är det redan en trädgård smile.gif
strandskatan
Min tomt är jättekonstig. Den växer medan jag är på plantskolan, den är större när jag är inne i huset (särskilt på kvällen när jag lagt mig och ligger och tänker på olika rosor jag skulle vilja ha) än när jag är ute, till och med har jag lagt märke till att framsidans yta ökar när jag är på baksidan och tvärtom, så där skulle få plats de mest fantastiska planteringar, men när jag så skyndar mig runt huset har den andra sidan krympt igen. Mycket underligt fenomen, men kanske någon känner igen sig? (Tomtkartan sägerl 1000 kvm.)
tepa
Hej

Här lite bilder från vår 2830 kvadratmeters tomt. En del av tomten har ni sett redan i tråden "Några bilder från Tepas trädgård".

Hälsn Tepa

..en par till

Tepa
Christina i Taxinge~
CITAT (MariaS @ 02-09-2009, 18:52) *
Vår tomt består av 5000m2 styv lera! och där trivs ogräsen vill jag lova!

Precis likadant här!

[attachment=41623:DSCN4461.JPG]

Inga från Närke
Vår tomt är på 1050 kvm. En liten på framsidan och resten på baksidan.
Huset ligger med gavlarna mot norr och söder.
Österläge
CITAT (strandskatan @ 04-09-2009, 19:53) *
Min tomt är jättekonstig. Den växer medan jag är på plantskolan, den är större när jag är inne i huset (särskilt på kvällen när jag lagt mig och ligger och tänker på olika rosor jag skulle vilja ha) än när jag är ute, till och med har jag lagt märke till att framsidans yta ökar när jag är på baksidan och tvärtom, så där skulle få plats de mest fantastiska planteringar, men när jag så skyndar mig runt huset har den andra sidan krympt igen. Mycket underligt fenomen, men kanske någon känner igen sig? (Tomtkartan sägerl 1000 kvm.)

Sån är min tomt oxå! Kartan säger 266 m2 (inkl huset) men det känns mycket större när jag ligger o planerar o är på plantskolan, sen när jag kommer hem o ska klämma in allt har den krympt! blink.gif Fast när den ska städas känns den allt stor nog... wink.gif
renate
En vanlig villatomt Ca 950kvm tomtyta inkl hus och garage.
oskarlisa
Bara 1ookvm
DragonLady
Lyllosar er som har stor tomt o inga grannar flirting.gif
.... min är på blygsamma 400, cirkus hundra på varje sida om huset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon