Mikward
I skrivandets stund bedriver jag ett krig mot bladlöss som börjat attackera mina chili- och paprikaplantor. Som tur är så verkar dom inte intresserade av andra växter än mina grönsaksväxter. Har även sett en del på mina tomater på balkongen. Vad som är bekymrande är att dom kommit in i min lägenhet dock. Nu klipper jag ner massor av mina plantor och duschar dom (i duschen) ordentligt, och slänger småplantor som jag ändå har större exemplar av. Jag ska även dammsuga samt torka fönsterbrädet samt borden där dom står. Tror ni att jag kan bli av med dessa förbannade odjur? Jag har i alla fall hunnit skörda en del jalapeño innan jag klippte ner en stor sån planta.

Vad ska jag göra? att duscha av dom ordentligt hjälper endast ett par dagar, sen är dom tillbaks igen. Hjälper såpavatten? Och tror ni mina andra växter kommer klara sig från angrepp? Än så länge så har dom inte visat något intresse för mina fikusar och orkideer, mm.
Nauti
Jag hade samma problem för ett tag sedan. Så när jag var påväg hem från affären plockade jag med mig fem nyckelpigor. Nu har nyckelpigorna flyttat från mina växter och bladlössen är borta de med tongue.gif Så om det finns gott om nyckelpigor där du bor så är det absolut mitt bästa tips.

Annars fungerar såpsprit bra. Gör så att du duschar av dem som du redan gjort, sedan sprayar du varje dag med såpsprit efter det. Tänk på att bladlössen föredrar ny tillväxt på plantan som inte hunnit blivit "vedaktig", så spraya toppar och nya skott noggrant.

För mig har de inte gett sig på mer än tre växter på balkongen även fast de hade ett helt smörgåsbord. De växter de gav sig på var libbsticka, chili och oregano. Alla andra har fått vara ifred så jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för det.
MariaS
Att bli av med lössen för stunden är enkelt, däremot bör man hitta och åtgärda orsaken till att lössen kommer. Löss gillar bland annat om det är varmt och torrt. Du kanske hade lite för bråttom att ta in plantorna från balkongen helt enkelt. Än är det inte så kallt på dagarna, att inte capsicum kan stå kvar ute.

För att plantorna ska må bra i inomhusklimat, bör de först ha fått en vila. Denna vilan får de när de vistas i temperaturer mellan +4 - +15. Låt plantorna åtminstone få dessa temperaturer i minst två veckor innan du tar in dem. När du sen tar in dem, bör du ställa dem, så du kan ge dem extra belysning, för värmen inomhus kommer att sätta fart på växterna ganska snart igen. Om man dessutom tar ett djupt fat, (som är ca 5cm bredare än krukan) så lägger man antingen ett lager leca eller gårdsgrus i botten på fatet. Sen fyller man på med vatten, så det står några mm luft mellan krukan och vattnet. Detta höjer luftfuktigheten något runt dina växter.
Bassam
Hej
man kan använda( MYR ) mot nyckelpigor .

H : Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 04-09-2009, 01:27) *
Hej
man kan använda( MYR ) mot nyckelpigor .

H : Bassam

VArför ska man utrota nyckelpigor? De är de bästa vänner vi har inom insektsbekämpning!
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 02-09-2009, 19:07) *
Att bli av med lössen för stunden är enkelt, däremot bör man hitta och åtgärda orsaken till att lössen kommer. Löss gillar bland annat om det är varmt och torrt. Du kanske hade lite för bråttom att ta in plantorna från balkongen helt enkelt. Än är det inte så kallt på dagarna, att inte capsicum kan stå kvar ute.

lössen gillar fuktigluft, men plantan gillar inte alltför torrluft och därmed gillar lössen plantan.

CITAT (Mikward @ 02-09-2009, 17:06) *
I skrivandets stund bedriver jag ett krig mot bladlöss som börjat attackera mina chili- och paprikaplantor. Som tur är så verkar dom inte intresserade av andra växter än mina grönsaksväxter. Har även sett en del på mina tomater på balkongen. Vad som är bekymrande är att dom kommit in i min lägenhet dock. Nu klipper jag ner massor av mina plantor och duschar dom (i duschen) ordentligt, och slänger småplantor som jag ändå har större exemplar av. Jag ska även dammsuga samt torka fönsterbrädet samt borden där dom står. Tror ni att jag kan bli av med dessa förbannade odjur? Jag har i alla fall hunnit skörda en del jalapeño innan jag klippte ner en stor sån planta.

Vad ska jag göra? att duscha av dom ordentligt hjälper endast ett par dagar, sen är dom tillbaks igen. Hjälper såpavatten? Och tror ni mina andra växter kommer klara sig från angrepp? Än så länge så har dom inte visat något intresse för mina fikusar och orkideer, mm.

vi har också tagit in plantorna, inga bladlöss än. men bladlöss är en rätt så ''snäll'' ohyra. men såpa, fönsterputs, rengöringsmedel m.m. dödar lössen och sedan kan man duscha av plantorna för stunden. men det du bör göra är att ha rätt temp och extra ljus så att plantorna har det bättre. tyvärr fukten i luften kan du inte göra så mycket åt och du inte köper en luftfuktare.

man kan också använda sig av dessa
http://www.nyttodjur.se/skadevoldere/bladl-ss.aspx
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon