CITAT (MariaS @ 02-09-2009, 19:07)

Att bli av med lössen för stunden är enkelt, däremot bör man hitta och åtgärda orsaken till att lössen kommer. Löss gillar bland annat om det är varmt och torrt. Du kanske hade lite för bråttom att ta in plantorna från balkongen helt enkelt. Än är det inte så kallt på dagarna, att inte capsicum kan stå kvar ute.
lössen gillar fuktigluft, men plantan gillar inte alltför torrluft och därmed gillar lössen plantan.
CITAT (Mikward @ 02-09-2009, 17:06)

I skrivandets stund bedriver jag ett krig mot bladlöss som börjat attackera mina chili- och paprikaplantor. Som tur är så verkar dom inte intresserade av andra växter än mina grönsaksväxter. Har även sett en del på mina tomater på balkongen. Vad som är bekymrande är att dom kommit in i min lägenhet dock. Nu klipper jag ner massor av mina plantor och duschar dom (i duschen) ordentligt, och slänger småplantor som jag ändå har större exemplar av. Jag ska även dammsuga samt torka fönsterbrädet samt borden där dom står. Tror ni att jag kan bli av med dessa förbannade odjur? Jag har i alla fall hunnit skörda en del jalapeño innan jag klippte ner en stor sån planta.
Vad ska jag göra? att duscha av dom ordentligt hjälper endast ett par dagar, sen är dom tillbaks igen. Hjälper såpavatten? Och tror ni mina andra växter kommer klara sig från angrepp? Än så länge så har dom inte visat något intresse för mina fikusar och orkideer, mm.
vi har också tagit in plantorna, inga bladlöss än. men bladlöss är en rätt så ''snäll'' ohyra. men såpa, fönsterputs, rengöringsmedel m.m. dödar lössen och sedan kan man duscha av plantorna för stunden. men det du bör göra är att ha rätt temp och extra ljus så att plantorna har det bättre. tyvärr fukten i luften kan du inte göra så mycket åt och du inte köper en luftfuktare.
man kan också använda sig av dessa
http://www.nyttodjur.se/skadevoldere/bladl-ss.aspx