maggan i Falun
Hej!
Här verkar finnas många trädgårdsduktiga som kanske kan gé mej lite tips.
Jag köpte en kolonistuga för en månad sedan, som var ganska eftersatt, så det har varit mycket jobb med både stuga och tomt. Rensat och slängt och röjt + det vanliga underhållet förstås, ogräs, skörd och gräsklippning etc. Jag har massor av drömmar och planer för både stuga och trädgård! På ett ställe pekade förra ägaren ut att det var en våtbädd, där behövde man inte vattna så mycket sa hon, det ligger en plast under. På den platsen skulle jag vilja ha köksträdgård i drivbänkar/pallkragar har jag tänkt. Landet är nu ca 4x4 meter och jag ska ju gångar emellan och runt om.

Nu mina frågor:

Vad är en våtbädd, hur sköter man den, kan man ha så i bänkarna?

Kan man ha vanligt impregnerat virke i drivbänkarna?

Hur stor kan en sådan drivbänk vara för att kunna skötas lätt, undrar om de blir för stora om jag har fyra stycken på den där ytan 4x4 meter?

Någon tipsade mej att ha drivbänk som en pyramid, tex tre ovanpå varandra mindre och mindre. Det skulle vara lite kul med tex jordgubbar tycker jag. Är det nån som sett nåt sånt och hur bygger jag en sån?

Till sist en helt annan fråga: När jag tittade på stugan/lotten sa säljaren att en arborist (heter det så?) hade tittat på äppelträdet som har ett stort hål i stammen typ "sockerdricksträd". Hon sa, tror jag, att trädexperten sagt att antingen skulle man se till att det alltid fanns vatten i hålet, eller så skulle man borra ett hål så att vattnet kan rinna ut när det regnat. Nu får jag inte tag i säljaren igen för att fråga om det var så hon sa. Kan det stämma att man ska göra så?

Tackar på förhand för svar!

Maggan i Falun
HelenJ
CITAT (maggan i Falun @ 02-09-2009, 18:26) *
Hej!
Här verkar finnas många trädgårdsduktiga som kanske kan gé mej lite tips.
Jag köpte en kolonistuga för en månad sedan, som var ganska eftersatt, så det har varit mycket jobb med både stuga och tomt. Rensat och slängt och röjt + det vanliga underhållet förstås, ogräs, skörd och gräsklippning etc. Jag har massor av drömmar och planer för både stuga och trädgård! På ett ställe pekade förra ägaren ut att det var en våtbädd, där behövde man inte vattna så mycket sa hon, det ligger en plast under. På den platsen skulle jag vilja ha köksträdgård i drivbänkar/pallkragar har jag tänkt. Landet är nu ca 4x4 meter och jag ska ju gångar emellan och runt om.

Nu mina frågor:

Vad är en våtbädd, hur sköter man den, kan man ha så i bänkarna?

Kan man ha vanligt impregnerat virke i drivbänkarna?

Hur stor kan en sådan drivbänk vara för att kunna skötas lätt, undrar om de blir för stora om jag har fyra stycken på den där ytan 4x4 meter?

Någon tipsade mej att ha drivbänk som en pyramid, tex tre ovanpå varandra mindre och mindre. Det skulle vara lite kul med tex jordgubbar tycker jag. Är det nån som sett nåt sånt och hur bygger jag en sån?

Till sist en helt annan fråga: När jag tittade på stugan/lotten sa säljaren att en arborist (heter det så?) hade tittat på äppelträdet som har ett stort hål i stammen typ "sockerdricksträd". Hon sa, tror jag, att trädexperten sagt att antingen skulle man se till att det alltid fanns vatten i hålet, eller så skulle man borra ett hål så att vattnet kan rinna ut när det regnat. Nu får jag inte tag i säljaren igen för att fråga om det var så hon sa. Kan det stämma att man ska göra så?

Tackar på förhand för svar!

Maggan i Falun

Oj så många frågor på en gång! biggrin.gif

Jag börjar bakifrån - det låter helt rimligt det hon sa. Det värsta man kan göra med typ sockerdricksträd är att laga dem! Ibland kan man se att de har hällt både cement och annat i. Det förstör mer än det gör nytta.
Det kanske låter konstigt att det alltid ska stå vatten i hålet, men vattnet gör att rötsporerna inte får tillgång till syre, och alltså kan det inte ruttna. Om man borrar hål så vattnet kan rinna ut kommer hålet att hållas torrt, och då ruttnar det inte heller. Det är fukt och syre i kombination som ger optimala förutsättnignar för röta.

En våtbädd är våt! Där kan man bara ha växter som vill ha blött om fötterna. Vill du ha drivbänkar på platsen måste du först avlägsna våtbädden.

Virket ska vara impregnerat för att tåla fukt (ännu hellre kan du använda lärkträ), men det måste vara giftfri impregnering. Fråga i färghandeln om du är osäker. Ett land (såbädd/drivbänk) ska inte vara bredare än att du kan enkelt nå över mer än halva utan att behöva leka akrobat. Max 120 cm alltså. 80 - 100 är bättre. Längden på bädden/bänken avgör du helt själv. Gångarna mellan får inte vara så smala att du inte kan komma fram med en skottkärra eller åtminstone en stor korg. Ligger du på knä och jobbar ska dina fötter inte hamna i bädden bakom.

Lycka till med kolonin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon