blomkronan
På lappen står det...

EUCALYPTUS
Plenty of sunlight - much water - don´t let dra up the soil - good for in- and outdoors - is reasonably hardy.

... och inget mer blush.gif

Sökt runt lite men hittar bara fakta om andra eucalyptus.... med andra sorts blad VAD HAR JAG KÖPT confused.gif

Kan man stamma upp? jag menar beskära toppen, så den blir med krona? Vad jag har förstått så ska det vara ett träd... men den är inte vedartad?
[attachment=41485:DSC02772.JPG][attachment=41486:DSC02774.JPG]
[attachment=41487:DSC02775.JPG][attachment=41488:DSC02773.JPG]

Vad vet ni om denna??

smiley_small_hug.gif

Fredrik R
Ser väldigt lik ut som en jag köpte för ett tag sedan, en Eucalyptus pulverulent

här är informationen jag fick med min.

Eucalyptus pulverulenta växer inte gärna uppåt, utan bildar mera en yvig buske. Lätt att klippa till den form man själv önskar. De unga bladen är runda, ljust blåa och mycket vackra. Om man klipper plantan kommer nya unga blad. Växer vilt i New South Wales i Australien. Kan planteras på friland i södra Sverige. Bör täckas på vintern. Blir också mycket fin i kruka.
Härdighet: c:a -20 grader.
Skötselråd: Trivs bra i en kruka med väldränerad planteringsjord, vill inte stå fuktigt. Gillar mycket sol. Förvaras ljust och svalt på vintern om den är planterad i kruka. Kan planteras på friland i södra Sverige. Viktigt att den står väldränerat.
Växer mycket snabbt!
Erland
Om det är Eucalyptus pulverulenta har den knappast någon större chans på friland, tyvärr. Den hör inte till dom allra härdigaste arterna.
blomkronan
CITAT (Fredrik R @ 02-09-2009, 22:22) *
Ser väldigt lik ut som en jag köpte för ett tag sedan, en Eucalyptus pulverulent
här är informationen jag fick med min.

Eucalyptus pulverulenta växer inte gärna uppåt, utan bildar mera en yvig buske. Lätt att klippa till den form man själv önskar. De unga bladen är runda, ljust blåa och mycket vackra. Om man klipper plantan kommer nya unga blad. Växer vilt i New South Wales i Australien. Kan planteras på friland i södra Sverige. Bör täckas på vintern. Blir också mycket fin i kruka.
Härdighet: c:a -20 grader.
Skötselråd: Trivs bra i en kruka med väldränerad planteringsjord, vill inte stå fuktigt. Gillar mycket sol. Förvaras ljust och svalt på vintern om den är planterad i kruka. Kan planteras på friland i södra Sverige. Viktigt att den står väldränerat.
Växer mycket snabbt!

thanks.gif Fredrik för ditt svar smile.gif nu har jag något att gå efter tummenupp.gif

CITAT (Erland @ 03-09-2009, 00:34) *
Om det är Eucalyptus pulverulenta har den knappast någon större chans på friland, tyvärr. Den hör inte till dom allra härdigaste arterna.

thanks.gif Erland för ditt svar... men jag kommer inte låta den stå utomhus i vinter...

Det får bli i rumsvärmen... eller i min övervintringsbod med 10 grader i.

Men nu har jag iallafall ett latinsk namn att googla på "Eucalyptus pulverulenta" tummenupp.gif

Och Sussie F flower har mailat mig masssssor med bra info thanks.gif Sussie kompiskram.gif

Det vore väll sjutton.... om jag inte ska klara av den i vinter med all denna info smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon