Full version: utrota spirea
lenamarita
Jag har flyttat in i ett radhus och har "blivit med" en Spireahäck, hög och bred. Jag vill inte ha den då den inte får plats i min lilla trädgård. Vad gör jag med rötterna? Jag har ingen som kan hjälpa mig med grävning och själv har jag värk i mina händer som gör att jag inte klarar av att gräva.
Finns det dundermedel mot rötterna? Hjälp mig med idéer!!
Hälsningar Lena i Skåne
Gossen Ruda
Tjaa, det finns ju alltid Roundup/glyfosat att ta till för den som vill använda det.
Eva 33c
Det är också möjligt att ta död på en växt genom att "kväva" den. Rötterna kan inte leva hur länge som helst om den inte får tillskott av energi från solen genom nya gröna blad. Detta är ett betydligt lättare arbete, fysiskt sett , än att gräva. Men tar å andra sidan längre tid, minst en hel tillväxtsäsong behöver växten vara utan tillgång till ljus/sol. Eventuellt behövs två. Rötterna i marken kommer att multna bort när de dör, även om det kan ta lite tid.
Rent praktiskt går det till så att man först kapar allt ovanför marken, så långt ner som möjligt. Sedan täcks hela ytan med nåtot som inte släpper igenom ljus, tex svart plast. Ett tjockt lager med gamla dagstidningar funkar också (de måste täckas i sin tur med något som flis eller så för att inte flyga bort) men risken finns att de har förmultnat innan buskarna har dött. En uppvuxen buske har ganska stora reserver lagrade i sina rötter.
Annars kanske det finns något företag som kan anlitas för jobbet att gräva bort buskarna, enkelt och bra men kostar pengar.
Frågan blir vad man har mest gott om; kraft, tid eller pengar smile.gif
När det gäller Gossen Rudas förslag så funkar det också naturligtvis. Men på uppvuxna buskar krävs nog upprepade behandlingar innan de ger upp, så det är ingen "trolleri-lösning" heller. Round-up används ju också på de gröna bladen, och helst när växten är i sin fulla kraft. Nu på hösten börjar ju växterna förbereda sig för vintern så Round-up är nog mindre effektivt denna årstid.
Sen kan man ju kombinera olika varianter, tex täcka ett år, och sedan vara beredd med Round-up om det skulle sticka upp nåt överlevande trots allt.
(Sen finns det många olika åsikter om användandet av Round-up, men den disskussionen har redan först i åtskilliga trådar här på forumet...)
Gossen Ruda
Så länge bladen är gröna brukar Roundup fungera, växten drar oftast tillbaka klorofyllet ner i stammarna och rötterna för vintern och då följer glyfosatet med. Ser man till att alla blad blir besprutade räcker det nog. Det är svårt att täcka över vedartade växter, dom har så kraftig växtkraft att dom kan lyfta eller växa igenom plast.
lenamarita
Tackar så mycket för era svar, gossen Ruda och Eva33c. Då finns det hopp för mig och mina framtidsplaner för min trädgård. Om jag använder Randup; hur länge ska jag vänta innan jag planterar något nytt i den jorden? Jag skulle vilja ha björnbär där så småning om och hallon. Hoppas ni vill svara igen.
Eva 33c
Oavsett hur du tar död på din häck åker du dit på att ta bort alla överjordiska delar "för hand". Roundup tar död på växten, men grenarna och rötterna kommer förstås att finnas kvar ändå, även om de naturligtvis på sikt kommer att förmultna. Men så länge vill du nog inte vänta. Jag tror inte det finns någon "karenstid" som måste gå innan man planterar efter en Roundup-runda. Det stor problemet med nyplantering är trots allt de gamla rötterna, det blir svårt att gräva helt enkelt ett tag framåt innan de börjar förmultna.
Sen tror jag nog att det ändå är möjligt att täcka även buskar till döds, fast visst har Gossen Ruda rätt att det kan krävas lite rejält täcke. Men efter en "brutal-nedskärning" längs markytan så har man ändå försvagat växten en del, det kostar mer energi för den att sätta nya skott om den inte har några ovanjordiska delar kvar. (Det händer faktiskt att vissa buskar kan dö av för hård beskärning) Svart plast och sen nåt täcke på det, masonitskiva? Takplåt? Det sistnämnda har jag själv använt då vi råkade ha lite sån över. Eller ett tjockt lager blöta tidningar under plasten?
Bassam
Hej
Man kan köpa piller från trädgår affären bara man ska lägga den i stjälken.

H : Bassam
lenamarita
Bassam Tack för det löjliga svar.
Aqvakul
CITAT (lenamarita @ 04-09-2009, 21:23) *
Bassam Tack för det löjliga svar.

giggle.gif
Gossen Ruda
Ett par veckor är bra att vänta innan man planterar eller sår. Som Eva skriver är kvarvarande rötter ett problem men det är det oavsett om man använder Roundup eller täcker. En kraftig jordfräs kan fixa det men vänta i så fall till allt dött. I ditt fall får du kanske hyra en maskinskötare också. Men det går att plantera där det inte är så mycket rötter och sen bara vänta på att rötterna multnar bort.
lenamarita
Tack gossen Ruda och Eva33c, era svar uppskattar jag, övriga............tja.
Jag tänker prova att såga ner buskarna jämns med marken efter att först ha sprutat med Roundup på alla gröna blad , sedan täcker jag med svart plast över vintern och till nästa höst. Allt för att jag inte kan gräva själv. Kanske jag har tur och blir av med häckspireorna. Häcken är 2 meter hög och 3 meter bred, så det blir mkt arbete med den ändå.
Hälsningar Lena
Inga från Närke
Hoppas du inte har sågat ner dem ännu.
Sätt ut en annons med eventuellt bild i ditt närområde eller på Blocket, att man får dem gratis om man gräver upp dem, kan vara någon som nappar, bodde vi närmare varandra skulle jag nappa på det.
barbro.sorenson
Hej!
Kanske skulle du ha plats för häcken, om den inte vore så stor? Om det är en lösning, så såga ner den kanske ett par decimeter över marken och släpp sedan upp den försiktigt, lite varje år. Då slipper du i alla fall ta bort en massa rötter och sparar mycket arbete.
Om du vill ha hallon och björnbär, så innebär ju det en hel del arbete och i synnerhet björnbärsbuskar kan bli väldigt utrymmeskrävande och hallonen sticker gärna upp lite här och där i hallonlandets närhet. Jag skriver av egen erfarenhet.
Lycka till!
Barbro
Gunilla T
Det finns trädgårdsfirmor som snabbt och enkelt tar bort stora häckar.

Det är väl ingen lysande idé att spruta Round Up på en så stor häck. Giftet skall penslas på pga vinddriften och det måste vara näst intill omöjligt att pensla alla blad.

Bor du i ett radhusområde kanske du har grannar på andra sidan häcken och som kan få sina växter eller gräsmatta förstörda, minsta droppe dödar växtligheten.
lenamarita
Jag har grävt runt om häckplantorna och sedan har vi varit två som har grävt under plantan.På samma gång som en lyfter under busken så drar den andra i den från motsatta sidan. Och det har gott förvånansvärt bra och mycket lätt. Inte så tungt som jag trodde.
Så tack för alla goda råd och de kan vara bra att ha.
Hälsningar Lena i Skåne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon