kina3
Köpte en Pinguicula Grandiflora för ett par veckor sedan. Planterat i torv som ständgt är blöt. Börjar undra hur den mår. Googlar och får lite olika "signaler" som att den växer där det är kalkrikt, vilket jag ej bjudit på.
Vad är din erfarenhet? Är den lättodlad?
Nauti
Min ser periodvis ut att må bra. Ibland får den för sig att se halvdöd ut och alla yttre blad vissnar ihop och inga blad är klibbiga, ibland växer den på som bara den och det kommer nya klibbiga blad hela tiden.

Jag har min i sandblandad torv, helt kalkfritt. Den vattnas enbart med regnvatten eller annat kalkfritt vatten. Men det är en Pinguicula weser, jag vet inte om den skiljer sig mycket från din eller inte. Jag har en bra bok om köttätande växter och om jag kommer ihåg det kan jag titta upp hur Pinguicula grandiflora vill ha det, men förmodligen är det ungefär detsamma som för min.
kina3
Tack för svar!

Jag funderar lite på om den står för blött. Torvblocket står i en damm så det är ständigt blött om rötterna.
Torvblocken sticker upp en dec över ytan och blomman är därmed aldrig utsatt för total dränkning, men blött är det.
Den har inte vuxit något sedan jag fick den men jag tror inte den vissnat. Bifogar en suddig bild.... nej förresten. Den var för dålig. Ska försöka ta en ny under dagen.
Nauti
Jag är ganska säker på att den vill ha fuktigt hela tiden. Om den vill ha helt blött vet jag inte. De har så ytliga rötter, mina är nästan vid ytan, att jag tror att de klarar av att stå blött också.

En sak jag märkte var att min inte gillade att stå i direkt solljus tongue.gif Då torkade klibbet på bladen ut och också själva bladen blev fula.

Jag skall som sagt kolla upp mer när jag kommer hem.
Nauti
Rekommenderad substratmix för Pinguiculas som växer i ett tempererat klimat(vilket P. grandiflora gör) är två delar ogödslad torv, en del sand och en del perlit.

Substratet skall vara blött hela tiden och av någon anledning står det att de även skall vattnas med kallt vatten.

De gillar att stå ljust och kan ha en del direktsol under dagen men de vill inte stå hela dagen i direktsol, då torkar de ut.

Det var väl det viktigaste, det står en hel del information om Pinguicula-släktet men mycket handlar om andra arter vana vid ett annat klimat än din. Om du vill hitta mer så får du nog söka vidare på engelska sidor efter information om just din art.
kina3
Jättemycket tack!
Jag tror att det är för mycket ljus den har fått.
Funderar: ska jag lägag lite mossa över för att skugga, (tillfällig lösning tills den repar sig) eller flytta.
Inser att det är lika bra att flytta och hoppas att det inte är för sent.
Nauti
Jag tycker det ser ut som att det är en ganska frisk planta där till vänster. Den i mitten ser inte så bra ut på den här bilden i alla fall. Men om de inte trivs där du har dem nu så är det nog en bra idé att flytta på dem. Tänk på att de gillar att stå ganska skyddat från blåst också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon