myur
Jag vill alltså ha växter växandes från taket inomhus i en lägenhet, jag har läst lite om väggväxter (och har därmed lite ideér om hur man skulle kunna lösa det här) men skulle vilja försöka mig på taket just för att det skulle bli så sjukt djävla snyggt om man lyckades bra.

Annars hade jag funderingar på om det inte vore lättare att ha en massa växter inne på badrummet, skulle förenkla vattningen utav växterna något otroligt, men då blir det problem med belysningen istället.

Satt eh... det jag undrar är väl mest om ni har några tips på hur man skulle kunna lösa det, allt från att bygga själv till eventuella företag som säljer prylar.

edit: radbrytningarna såg helt fel ut, fixade till det.
skogstroll
det jag kommer att tänka på är orkidéer hängande i korgar, murgröna och lite sånt. Finns ju väldigt söta orkidéer monterade på bark som är fina att ha på väggen t.ex.
Sisterofsam
Det låter som en jättefin idé om du lyckas. Jag är inte helt säker på hur du menar bara, tänker du på växter i amplar i taket eller på en spaljé i taket som växter klättrar på?

I vilket fall som helst tror jag till att börja med att du får utgå från växter som klarar att stå en bit in i rummet, då taket ofta är ganska mörkt.
En variant som jag har sett på ett café är krukor med gyllenranka på vägghyllor nära taket, och så en spaljé på taket som växterna klättrar i. Det var jättefint och skapade verkligen en djungelkänsla. Gyllenranka blir snabbt stor och klarar sig med ganska litet ljus (även om den då blir helgrön istället för gulfläckig, men det tycker jag faktiskt är finare). Enda problemet kan väl vara att nå upp till krukorna för att vattna dem.
GoSatta
jag hade ett vildvin hemma som växte rakt upp i taket och spred sig där, tyvärr blev den så enorm så jag var tvungen att riva ned den (bor litet) snodde ett skott från universitetet och den växte hysteriskt mycket!

nu kör jag rhipsalis och "hjärta på tråd" som får stå på hyllor vid taket och växa ner istället. . man fyller ut lite grann iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon