Jonson
Jag har använt mig av flytande blåkorn vilket jag tycker fungerade bra. När jag skulle åka till granngården och köpa en ny sa de att det bytt namn till vitagro men att det var exakt samma. Jag gick på det och köpte en flaska. När jag kom hem sen så såg jag att det inte var samma NPK sammansättning dessutom var den färglös blåkorn var blått därför är det inte exakt samma. Så min fråga är Har blåkorn utgått i Sverige och blivit ersatt av detta vitagro med svagare NPK? Var Blåkorn ett bra gödsel att använda? vad ska jag använda?
/Simon
skogstroll
jag använder såna där hönsskitpellets som jag löser upp i en vattenkanna, luktar apa men växterna tycks gilla det smile.gif Sen tar jag lite allt möjligt... kompost, aska, vallörtssoppa eller vad jag har
MariaS
Flytande blåkorn finns kvar och heter så också. Det är nog bara så att din butik bytt sortiment helt enkelt. Vitagro är ju en billigare flytande gödning än blåkorn.
aqualis
Hej

Jag gör ”blåkorns-lösning” genom att lösa upp gödning/ från 25 kg säckar/ i överskott. När tillsatt gödning inte längre går i lösning är lösningen mättad och kan sedan doceras enligt de tabeller som finns angivna på inköpta flytande koncentrat.

Låt slam sedimentera ordentligt om du skall använda lösningen i doceringsautomat.

Med vänlig hälsning
Jonson
Billigare och sämre eller hur?

CITAT (MariaS @ 03-09-2009, 09:05) *
Flytande blåkorn finns kvar och heter så också. Det är nog bara så att din butik bytt sortiment helt enkelt. Vitagro är ju en billigare flytande gödning än blåkorn.

MariaS
CITAT (Jonson @ 03-09-2009, 09:56) *
Billigare och sämre eller hur?

Sämre vet jag inte, bara förhållandena mellan N P och K är desamma. Sammansättningen är däremot olika och det kan det vara mellan blåkorn och blåkorn med.
aqualis
Hej

Allt är inte så enkelt som det verka i reklamen om fullgödselmedel med mikronäringsämnen osv.

”Köpejord” binder till exempel koppar mycket starkt och kan orsaka bristsymptom fastän rätt giva tillförs med gödningen.

Att ”vanlig” jord och ”vanlig” gödning ändå vanligen fungerar beror på att ”vanliga” växter är anpassade till de villkor som ”vanlig” jord erbjuder, dvs gödning skall ses som ett sätt att förbättra det resultat annars erhålls. Makronäringsämnen är de ämnen som i regel är i underskott vid intensiv tillväxt.

http://www-sfp.slu.se/PDF/KemiNaringsamnen.pdf

Med vänlig hälsning

theseraphim
Blåkorn i flytande form har skrotats i Sverige till förmån till Vitagro, anledning till detta är ett steg i internationalisering helt enkelt. Bayer är en av världens största aktörer på konstgödning bla. Sverige är en marknad som totalt står för typ 0.1% av deras total omsättning. Det finns ju alltså inte en gödning som heter Bluecorn eller liknande utomlands utan där har steget till Vitagro sakta införts under flera år. Nu har man då kommit till Sverige och då ersätter man helt enkelt den med "Nya" Vitagro med en massa extra tillsaster bla bla bla och blåkorn kommer bara finnas kvar som just korn till trädgården. Tyvärr så är även "Nya" Vitagro betydligt dyrare än Blåkorn per liter men för Bayers del är väl konsumentgödning bara en väldigt väldigt liten del i helheten så vi får väl leva med detta.

MVH
Peztis
Nässel- och guldvatten är då alltså det man får ersätta det med, då? Kanske är bättre...

Får be sonen att kissa i rabatterna i fortsättningen i stället för den gran han har riktat in sig på - den kommer nog inte att gilla läget snart - sonen gillar dock att pinka ute!
Monarda
Jag använder bara Bycobact, både till blommor och grönsaker. Fungerar jättebra och jag har aldrig något problem med sjukdomar eller ens ohyra i växthuset. Om nu det sistnämnda beror på gödselmedlet ska jag låta vara osagt men jag tror att växterna får en god motståndskraft av Bycobact. Kanske inte det billigaste gödslet men definitivt värt pengarna.
[attachment=43940:PA200680.jpg]

Så här skriver producenten:
"ett KRAV - godkänt flytande gödsel och jordförbättringsmedel, med miljontals mikroorganismer. BYCOBACT stimulerar husmusbildningen, ökar jordens förmåga att lagra vatten och växtnäringsämnen, samt växternas förmåga att ta upp näring. BYCOBACT kan användas som ett fullgödselmedel eller i kombination med andra gödselmedel. Innehåll; Humus (mullämnen) ca 30%, aktiva mikroogranismer, Kväve (N) 2,7%, Fosfor (P) 0,4%, Kalium (K) 1,7%, Kalcium, magnesium, svavel m fl. "
Peztis
Monarda: vilken underbar bild!
Monarda
Tack, Peztis! Nu är det tyvärr slut på det roliga för denna säsong. Värmefläkten har surrat och gått på nätter och kalla dagar i flera veckor nu, men idag fick jag göra slag i saken och plocka in pellisarna och tomaterna fick vandra vidare till komposten. Men tankarna inför nästa vår har redan börjat gro! rolleyes.gif
Bassam
Hej
Det är bästta flyttande näring som har N P K nästan lika , annars om N mycket blir stark grön ock svag växt mot insekter och ohyra men om den har mycket P K det ska blir stark rötter o bra blommor men svag grön . H:Bassam,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon