|
Jag ska börja med att säga att jag är en total nybörjare, som har blivit inspirerad och vill gärna börja odla grönsaker och annat roligt i min trädgård. Från min mans jobb har jag möjlighet att få gratis överblivna pallkragar, och jag blev överlycklig när jag hittade detta forum! Men nu har jag läst, läst och läst här i pallkrageklubben-forumet, och kommer ingenvart. Var ska man börja? Måla pallkragarna? Ska de fodras eller inte fodras med plast, och vilken sorts jord ska man fylla dem med? Det verkar ju vara så svårt det här, olika grödor ska ha olika jord... har inte bestämt mig för vad jag vill odla än, men det kan jag väl bestämma först på våren då jag ska så? Vi har inte tillgång till någon jord/gödsel alls, och budgeten är ganska begränsad. Någon som har tid att ge några konkreta och jordnära tips till en nybörjare som nästan tappar modet när allt blir så invecklat...?
Du kan börja med att ställa dem på marken där du vill ha dem. Fodra eller måla dem gör du bara om du vill, men det är inte nödvändigt. Sen klär du hela botten, gärna lite upp efter kanterna, med tidningar. Hela tidningar som de är. Sen kan du i princip börja kompostera i botten på alla kragarna i år. Nästa år är det dags att fylla med jord, när det börjar bli dags för sådderna. Plantjord, ko på påse, kompostjord är sånt man använder. Däremot är det olika hur mycke man använder av vart, beroende på vad man ska så och odla.
Kolla runt lite under hösten, du kanske hittar någon som har bra billig matjord till rätt pris, som du kan grunda pallkragarna med nu i höst, men fyll inte ända upp. Du kommer i alla fall behöva fylla på med ko på påse, för att få ett bra näringsinnehåll.