|
Jag ska börja med att säga att jag är en total nybörjare, som har blivit inspirerad och vill gärna börja odla grönsaker och annat roligt i min trädgård. Från min mans jobb har jag möjlighet att få gratis överblivna pallkragar, och jag blev överlycklig när jag hittade detta forum! Men nu har jag läst, läst och läst här i pallkrageklubben-forumet, och kommer ingenvart. Var ska man börja? Måla pallkragarna? Ska de fodras eller inte fodras med plast, och vilken sorts jord ska man fylla dem med? Det verkar ju vara så svårt det här, olika grödor ska ha olika jord... har inte bestämt mig för vad jag vill odla än, men det kan jag väl bestämma först på våren då jag ska så? Vi har inte tillgång till någon jord/gödsel alls, och budgeten är ganska begränsad. Någon som har tid att ge några konkreta och jordnära tips till en nybörjare som nästan tappar modet när allt blir så invecklat...?
Du kan börja med att ställa dem på marken där du vill ha dem. Fodra eller måla dem gör du bara om du vill, men det är inte nödvändigt. Sen klär du hela botten, gärna lite upp efter kanterna, med tidningar. Hela tidningar som de är. Sen kan du i princip börja kompostera i botten på alla kragarna i år. Nästa år är det dags att fylla med jord, när det börjar bli dags för sådderna. Plantjord, ko på påse, kompostjord är sånt man använder. Däremot är det olika hur mycke man använder av vart, beroende på vad man ska så och odla.
Kolla runt lite under hösten, du kanske hittar någon som har bra billig matjord till rätt pris, som du kan grunda pallkragarna med nu i höst, men fyll inte ända upp. Du kommer i alla fall behöva fylla på med ko på påse, för att få ett bra näringsinnehåll.
CITAT (MariaS @ 03-09-2009, 13:10)  Du kan börja med att ställa dem på marken där du vill ha dem. Fodra eller måla dem gör du bara om du vill, men det är inte nödvändigt. Sen klär du hela botten, gärna lite upp efter kanterna, med tidningar. Hela tidningar som de är. Sen kan du i princip börja kompostera i botten på alla kragarna i år. Nästa år är det dags att fylla med jord, när det börjar bli dags för sådderna. Plantjord, ko på påse, kompostjord är sånt man använder. Däremot är det olika hur mycke man använder av vart, beroende på vad man ska så och odla.
Kolla runt lite under hösten, du kanske hittar någon som har bra billig matjord till rätt pris, som du kan grunda pallkragarna med nu i höst, men fyll inte ända upp. Du kommer i alla fall behöva fylla på med ko på påse, för att få ett bra näringsinnehåll. Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att svara! Min man kom hem med fyra pallkragar igår, nu har jag bestämt mig för var de ska vara och har lyft dem på plats. Ska leta efter lite tidningar att sätta i botten nu då. Men jag måste fråga, är det någon skillnad vad man komposterar i pallkragarna, eller går det bra med allt? Det här är så roligt, jag kan redan föreställa mig hur det kommer att kännas när jag får skörda de första grödorna, och barnen får plocka direkt från plantorna!
Allt organiskt material går att kompostera. Undvik bara sånt som är kokt (utom kaffesump) och kött/fiskrester, då kan man få besökare som man inte vill ha! (Råttor) Annars kan du använda allt du hittar i trädgården. Löv, gräsklipp... Undvik också ogräs som sprider sig med frö. Fröna har en tendens att gro i komposten... Jag tar såna fröogräs och klipper bort frökapslarna och lägger sen resten i kompost. Pinnar klipper du ner till små korta bitar. Även om de inte har komposterats ordentligt, så ger de en bra och luftig struktur i komposten.
Tack för de tipsen!
Kvisten
12-09-2009, 06:51
Du har en jätte rolig tid framför dig. Det du gör nu gjorde jag i våras. Gick själv in på pallkrageklubben och fick många tips och ideer. Min pallekrage odling är väldigt enkel. 6 lite mindre pallkragar som står i en rektangel.
Det jag reagerade på var om när du skrev om dina barn. Jag har haft med mina egna barn på alla moment. dom har fått målat, skruvat, fylt på jord, krattat, sått, rensat ogräs och framförallt ätit. Du skulle ha sett 8 åringen när han hade med egen odlad ruccula till farmor i sommras, stålt som en tupp. Och 3 åringen har ätit och ätit morötter sockerärter persilja.
En annan grej jag har märkt är när det kommer hem kompisar är reaktionen. Men grönsaker köper man ju, går det å odla och hur gör man det och hur går det till?( då inte själva odlingen utan hur kan ett sånt frö kan bli en morot)
Jag längtar redan efter nästa vår och sommar!
PS. Ett litet tips: jag la en täckduk (går lika bra med ett par lager tidningar) mellan kragarna och la zingel ovanpå. Då slipper du klippa gräset emellan kragarna.DS
Här kommer en nybörjare till, så jag hoppar in och snor tråden lite. Min tanke är att fixa till i vår trädgård och odla lite i pallkragar/egenbyggda lådor till nästa år eftersom jag vill ha en hyfsat lättskött trädgård och det dessutom är snyggt. Pallkragarna kommer hamna i en slänt där det tidigare varit trädgårdsland, numera en djungel av sommarblommor, några perenner, lite rabarber, vinbärsbuske och en hel massa gräs och ogräs. Vi har den här sommaren bara låtit det växa, pga att vi inte vetat vad som skulle komma upp. Nu skulle jag behöva råd om hur jag ska gå tillväga med pallkragarna. Ni får ge mig råd som om jag vore ett barn, för jag är totalt nybörjare. Min odlingserfarenhet sträcker sig väl ungefär till att ha petat ner frön i jorden i mammas land när jag var i 5-årsåldern  Eller iofs, jag har odlat lite sockerärtor och tomater i krukor på balkongen när vi bodde i lägenhet. Jag kommer troligtvis bygga lådor själv, så jag kan anpassa storleken på dem. Tror att jag kommer måla dem. Hur höga bör de vara? Ungefär som två pallkragar staplade på varandra? Hur bygger jag upp med jord inne i lådan? Markduk/tidningar på botten för att hindra ogräs från att komma upp underifrån, så långt är jag med iaf. Ska man ha något dränerande lager också i botten? Typ grus eller lecakulor? Ser att ni skrivit om kompost längre upp i tråden. Jag kommer troligtvis göra mina lådor i vår, är det någon ide att hålla på med kompostering i lådan då, eller ska jag bara fylla på med jord? Vilka grönsaker är lättodlade och bra att börja med?
Kvisten
25-09-2009, 08:16
Mitt tips odla något du tycker verkar roligt. Vi började i år och det blev dill, persilja, rädisör och sallad m.m. Det gick lite så där. Misstaget var kanske att vi köpte ett lass med jord kanske inte den bästa men det växte. Till våren får det bli jord förbättring. Jag har gjort misstagen med blommor tidigare att man köper det som är poppis men man kanske inte tycker det är så roligt eller fint och då tappar man sugen, så kör med det du är intresserad av.
Läs det du hinner i olika trådar, finns mycket olika tips och ideer!
Hej hej.. Jag är också ganska mycket nybörjare (har odlat 1 säsong i pallisar) Jag klär ju insidan av mina pallkragar hela botten och ända upp till kanten med täckduk eller vad det heter. Inte sån i plast utan mer som fiberduk fast tunnare. Det gör jag ju för att slippa få ogräs, maskar och dylikt i dom. Nu läser jag att man gott och väl kan lägga kompost i botten (jag har ju halvfärdig kompost av trädgårsavfall) Men då antar jag att maskarna hänger med, så jag antar att jag har helt fel uppfattning? Det är alltså bra med lite maskar i pallkragarna? Och jag kan använda min halvfärdiga kompost i botten? Tacksam för svar och förlåt för att jag gick in och kapade tråden! Ha det bra
Åsa, mälardalen zon 2
20-03-2010, 19:53
Maskar är naturens trädgårdsmästare så dessa är MYCKET önskvärda där man odlar, skulle det inte finnas mask där man odlar är det nog ett varningstecken att allt inte är som det ska.
Hej
Det är inte alla maskar bra för växter .
H:Bassam
Gör som föregående skriver egna frågor i tråden  Jag har läst och läst men är inte riktigt klar över detta:Har tänkt börja med pallkrageodling i år och har fått kontakt med en hästägare som lovat mej brunnen gödsel "är som jord" så min tanke är ju att köra igång i år alltså grunda med tidningar sen hästgödseln å sen så.Är jag helt fel ute nu eller
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|