Vad är det för djur som gräver upp min potatis och gnager på den?? Har aldrig varit med om detta förut, varken i egna trädgården eller där jag växte upp. Varje dag hittar jag 3-4 potatisar i landet med märken efter små tänder. Funderar på om jag ska ta upp potatisen redan nu och lägga i jordkällaren, så att jag iaf får ha kvar några stycken?
Någon som har en aning om vad detta kan vara??
Sork tycker mycket om potatis men i mitt fall brukar dom jobba mer diskret, dom utför sitt dunkla värv under jorden och sen när man ska unna sig ett potatiskok står man där med blasten i handen och några små kulor till pärer som dom inte exmerat. Mullvadar finns inte så mycket hos oss i Sundsvallsområdet så deras skördemetoder känner jag inte till, men dom har också små tänder. Kanske om sorkarna inte kan ta sig under jorden till landet utan försöker bärga med sig skörden därifrån ovan jord?
Jag skulle nog börja skörda potatisen strax för att rädda så mycket som möjligt.
/Malin
Ibland har jag undrat om helt vanliga skogsmöss plötsligt blir lite sugna på potatis. Mina har små gnagmärken, men de grävs inte upp direkt, nä, ligger nog nära ytan där de gnager.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.