sydhälsing
03-09-2009, 15:29
Jag har två komposthögar, en "gallerbur" om ca 2 kbm, och en trälåda om ca 1 kbm. Problemet är att jag inte orkar vända och röra om i dessa högar(artros). Kan jag påskynda komposteringen genom att täcka över med svart plast, eller finns det andra begåvade lösningar?
Öppna komposter tar den tid de tar. Även om du inte rör om, så komposteras det i botten. Till våren kan du bara "lyfta" av det översta skiktet och sen har du färdig kompost på resten.
Det översta skiktet tar du sen och lägger i botten som ny kompostgrund.
Häll på lite kiss, jag har hällt kanske en halv liter åt gången när min kompost har fått mycket grönt att tugga på.
Sådan fart det tar, högen har sjunkit 20-30 cm på bara några dagar !
eugenia
06-09-2009, 10:53
Efter regn kan man täcka med plast eller träskivor eller något annat. Jag tycker det hjälper för att hålla fukten kvar och det sätter igång processen. Skaffa kompostmask! Pm.a mig så kan jag skicka mask. Det är så bra!
Gallerburarna brukartorka ut alltför fort, speciellt om volymen är liten. Man kan sätta presenning eller plast med hål i på sidorna. I övrigt gäller det att ha balans mellan näringsämnenna, inte bara kol (torra löv) eller bara kväve (färskt gräsklipp).
officinalis
07-09-2009, 09:55
Kol/kväve-förhållandet är viktigt som KURT sa. Jag brukar gå efter regeln att blanda mycket blandat material och det har fungerat bra hittils. Jag har även vattnat med nässelvatten vid ett fåtal tillfällen.
Andra idéer är att ordna en aktiv kompostkultur (kompostjord) och maskar.
Rena lövkomposter brukar väl ta rätt bra tid på sig också vill jag minnas? Runt en tre år i alla fall. Sägs vara ett mycket bra alternativ till torv.
lavendelgården
07-09-2009, 19:35
Återigen vill jag slå ett slag för kompostmask. Dom rör om bra. Sen är det absolut så, som tidigare sagts; förhållandet kol/kväve är viktigt.
Åsa www.lavendelgarden.nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.