Pierre
Har någon något tips på växter som skyddar mot buller? Bor vid en genomfartsled och störs väldigt av bullret. Är bullerplank det enda realistiska alternativet?

Tacksam för svar

Pierre
Eva Swahn
Vill veta mera om var i landet du bor, för allt kan inte växa överallt.
Anna C
För att få ett skydd mot buller så måste det vara något kompakt (totaltätt plank, en mur eller en jordvall), växter skyddar inte mycket mot buller. Även en relativt låg vall kan ge ett hyfsat skydd bara den är tät mot bullret. Sedan kan du ju plantera växter ovanpå vallen så du slipper insyn och själv slipper se vägen.

Hör med väghållaren (troligtvis vägverket eller kommunen) om de kan hjälpa dig. De kanske t o m har en egen plan för bullerskydd längs den här vägen. Överstiger bullret dom riktvärden eller gränsvärden som finns så kan du t o m kräva att de gör något åt problemet. Annars kan de säkert hjälpa dig att räkna fram hur högt ditt bullerskydd minst måste vara för att få önskad effekt.

Är väghållaren kallsinnig till dina frågor och krav så kan du kontakta miljökontoret och kanske få stöd därifrån.

Anna
KURT
Många "traditionella" bullerplank (av plankor eller betong) absorberar inte ljudet utan får det att studsa tillbaka, så det kan bli värre på andra sidan vägen. Man har börjat använda mera orgelbundna bullerhinder, av absorberande material (bla gamla gummidäck) som skall bryta upp ljudvågorna. Skall man ha växter som bullerhinder så är det nog effektivare att göra jordvallar (kommunen kanske vill bli av med fyllnadsmassor) som man planterar buskar på, men då är det ju jordvallen och inte buskarna som hindrar ljudet.
Cilla
Jag tror det kan löna sig att ta en diskussion med grannarna och med kommunen om detta. Förståelsen kring problemet har ökat, och villaägare har på senare tid fått både ekonomiskt stöd, fartbegränsning och skyltar som påminner trafikanterna om att området är bullerstört.

Här finns exempel på olika bullerskydd:
http://www.banverket.se/templates/Standard...TtH____3852.asp
http://www.tenico.nu/bullerskydd.htm

Alla vallar, plank, murar man bygger upp kan naturligtvis sedan smyckas med växtlighet.

En modell som man använder i högre grad i Stockholmsområdet är "terassvallar". Hittar tyvärr ingen bild, men det är mer eller mindre terrasserade murar som man i etagen planterar barrväxter i. På nya sträckor längs E18 har man byggt svängda murar med stora planteringshållare inmurade i muren. Detta antagligen för att undvika att ljudet studsar.
Pierre
Tack för alla tips. Jag kommer från Trollhättan. Har varit i kontakt med kommunen och har avvisats med förklaringen att bullret ligger under gränsvärdet. Bullervall har jag inte tänkt på, låter som bästa lösningen.
njelger
CITAT (Pierre @ 10-11-2003, 18:25)
Tack för alla tips. Jag kommer från Trollhättan. Har varit i kontakt med kommunen och har avvisats med förklaringen att bullret ligger under gränsvärdet. Bullervall har jag inte tänkt på, låter som bästa lösningen.

om man överväger ljudvågors egenskaper så inser man växter inte är något att rekommendera...det ska vara tämligen tätt. jämn yta ger "studs" och en öjämn bryter upp ljudet..många musikstudios använder äggkartonger för att minska studs. lite "flex" gör ju också att det absorberas lite...men som sagt växter hjälper inte utan ett plank som kombo...

har dock inte sett några stealthplan med buskar på.....
ÅsaF
Glöm inte att det krävs bygglov om planket överstiger en viss höjd. blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon