Huggorm
03-09-2009, 16:31
Denna buske står i ett vildvuxet snår bestående av syren, spirea, snöbär, nässlor, sälgbuskar och annat mer eller mindre kul. Jag trodde först att det var någon salix, och har inte varit snäll mot den. Men nu undrar jag var det egentligen är? Jag lutar nästan mer åt prunus än salix? Det är i alla fall en två meter hög buske, säkert kapad vid marken flera gånger. Inga tornar vad jag kan se, och har aldrig blommat. Växer precis intill ett gammalt torp, så den kan vara planterad från början. Närbilder på löven kan ordnas om så önskas.
Jan Lindgren
03-09-2009, 16:47
Hej!
Bladen ser ut att ha sk hagelskottssjuka, en svampsjukdom som ofta angriper prunus. Det kan mycket väl vara vildplommon, gulplommon. De brukar överlaeva bra och föröka sig med rotskott. Var nu snäll mot busken så får vi så småningom höra om frukterna var goda. Det kan vara nästa populära plommonsort. Huggis plommon.
MVH
Jan Lindgren
Huggorm
03-09-2009, 17:03
Jag lutade lite åt något slags plommon, men har ingen aning om sort. Säger de röda bladskaften något?
Huggorm
30-05-2010, 11:11
I år blommar den faktiskt, så när bären eller frukten kommer så ser man väll vad det är, om det nu blir något. Men kan man utläsa något ytterligare av blommorna? Visst måste det vara något slags plommon, men vilken sort är väll omöjligt att utläsa?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.