Jag ska gjuta sex plintar till växthuset. Jag har fyra cemetrör sedan tidigare och dessutom två säckar cement kvar men dessa är gamla så jag antar att de inte kan användas, har för mig att det inte är så lång hållbarhet på dem (av ngn anledning).
Men hur många cementsäckar går det normalt åt till ett cementrör? Tror det är ca 15 cm i diameter. Vill ju inte köpa varken för många eller för få...
Om man skulle använda de gamla säckarna som är minst en fem-sex år gamla, vad skulle hända? Skulle cementen spricka?
Det blir nog till att gjuta ett fågelbad av det eller något...
Du kan ju räkna ut volymen i rören först, så vet du hur mycke cement som går åt.
(radien X radien X 3,14 ) X längden. Tänk på att använda samma längdmått hela tiden, så summan blir rätt! Sen ser du om du behöver blanda cementen en på två, eller en på tre. (Bägge håller i ett cementrör) Sen kan du ju alltid dryga ut volumen med ett par skyfflar ärtsingel också.
Jo, volymen av röret fattar jag men en säck cement som blandas med vatten - blir det mer, mindre eller lika volym?
Är det oblandad cement, ska pulvret blandas antingen med två eller tre delar sand. En säck pulver=20liter +60liter sand =80liter våt cement (vattnet dunstar/torkar).
Hej
Det är naturligt att cement volym blir samma före o efter blandad plus vatten volym.
H :Bassam
Ang hållbarhet:
Cementen suger till sig luftens fukt och brinner. Men så länge den inte brunnit (=hård klump) är den OK gissar jag. Kanske att den kan ha något dåligt halvbrunnet stadium däremellan.
Övertygad att ngn annan kan detta, annars kan jag kolla med en som vet (pappa...)
Hej,
jag tror inte heller att det är något problem om cementen ser ok ut, dvs inte har brunnit till en hård klump. Om säcken blir skadad går förfallet tämligen snabbt så du skulle behöva ha en nedrans otur om den precis börjat brinna när du ska använda den, det brukar dessutom visa sig iform av grynighet innan hela säcke klumpas ihop.
Å andra sidan kostar inte en säck så mycket, det är otroligt surt om en plint inte blir bra - och man kan ju göra fina saker av betong så jag hade nog kanske iallafall köpt nya och gjutit fågelbad eller trampstenar av de gamla säckarna.
MVH Malin
Så länge man kan blanda cementen med sand, så går den att använda. Är den däremot kornig eller klumpig, har den passerat bäst före, kan man säga...
Fst jag ska erkänna, att jag har gjutit även med grynig cement till mindre noggranna detaljer, som rabattkanter och liknande. Resultatet har varit det önskade, men jag skulle nog inte lita på det i en plint.
Huggorm
04-09-2009, 18:35
På byggmax kan man köpa säckar med cement som redan är blandad med sand, så allt som behöver göras är att blanda med vatten. Kan vara bra för den som inte behöver en hel kärra sand och har svårt att hitta sand i små mängder.
Jag gjöt nyligen ett fundament till skorstenen på min stuga. Jag använde några säckar av ovan nämnda cement som hade legat ute under en presenning sedan i våras. Den hade börjat klumpa sig, men gick att krama sönder med handen. Sedan var den lite seg att röra ut med vattnet också, men slutresultatet blev bra.
Hmmm... det är inte cement jag har utan betong, dvs bara att blanda med vatten.
Måste gå och klämma lite på dem så att jag ser om jag ska köpa nytt... eller så får det bli gågelbad av dem! Mååååånga fågelbad! :-)
CITAT (Peztis @ 06-09-2009, 17:21)

Hmmm... det är inte cement jag har utan betong, dvs bara att blanda med vatten.
Måste gå och klämma lite på dem så att jag ser om jag ska köpa nytt... eller så får det bli gågelbad av dem! Mååååånga fågelbad! :-)
Det är alltså färdigblandat i säcken. Är det 20-literssäck, så får du 20 liter färdig betong till dina plintar. (Dyyyyrt om man ska blanda mycke!)
Hej
man kan känna att cement är bra eller inte genom att trycka på på påsar om de är krymliga , det betyder att de är dåliga.
H: Bassam
Var på ByggMax idag och han sa att det gåt åt 1,5-2 säckar betong till röret... mer än jag trodde.
Huuu, det blir tungt för bilen med ca 10 säckar betong till mina 6 plintar.
Huggorm
11-09-2009, 09:24
Ja, det går faktiskt åt mer cement än man kan tro när man skall gjuta
fredwel
12-09-2009, 19:43
Det står på säcken hur mycket betong det blir, vill minnas att det blir 13 liter av en påse maxit-betong.
/fredrik
Och kollar jag på ByggMax hemsida så står det att ett gjutrör med diameter 15 cm och 88 cm långt rymmer 14 liter!
Då borde det faktiskt räcka med 7 säckar till mina 6 rör!
En annan knasig fråga, kanske... låter man själva röret sitta kvar eller tar man bort det när det torkat? Har faktiskt aldrig stt någon skriva om det när man läser om hur man gjuter plintar... Så jag antar att det ska sitta kvar.
Även om man gjuter i papprör, så låter man pappen sitta kvar. Den är ju inte i vägen. Inte heller dina cementrör, de fyller ju också en funktion.
Huggorm
15-09-2009, 16:19
Problemet med att låta röret sitta kvar är att pappen suger åt sig vatten och transporterar upp det mot tex. en regel som den ligger emot. Vet inte hur stort problem det är i realiteten dock, förmodligen är det betydelselöst i de flesta fall. Det är ju inte direkt lätt att få lös rören efter man har gjutit, så jag antar att de flesta låter det sitta
Nu finns det tydligen ett plaströr som man kan använda flera gånger.
Har idag i alla fall varit och köpt till två rör samt några säckar betong.
Sedan får jag väl se om de sju säckarna räcker till de sex rören!
anne-li i olofstorp
15-09-2009, 21:40
Betongen drar ju också vatten mot reglar etc, därför lägger man ju alltid en bit takpapp el dyl mellan....
Huggorm
15-09-2009, 21:46
Tänkte inte på det. Att man lägger en bit tjärpapp mellan visste jag ju, men utan att tänka efter antog jag att betong inte transporterade vatten. Men det måste det ju göra eftersom man lägger dit den där pappbiten
Betongen slutar aldrig att "andas" vatten, ens efter att den brännt. Så då har det ingen betydelse om pappen sitter kvar eller inte, vattnet finns där i alla fall. Det är därför man alltid sätter någon form av vattenavvisande skikt på källarväggar, även om man har en bra dränering.
Ovanpå en betonggrund, lägger man alltid ett lager cyllpapp (tjärpapp) innan man sätter virke ovanpå. Just bara för att man inte ska leda in fukten från betongen in i virket.
Kanske ska påpeka det också... Man ska alltid ha något som skiljer olika material åt. Metall leder kyla vilket ger kondens, betong leder vatten, vilket ger fukt och trä leder värma, vilket kan ge mögel och svampangrepp. Så alltid någonting mellan olika material, så slipper man problemen senare.
Peo-Eskimo
18-09-2009, 10:24
Praktiskt tips!
OM det skall gjutas lite större mängder så blir stora cementhinkar tunga att bära... (svintunga faktiskt)
Har själv blandat i skottkärran. Den rymmer mycket och det är "hyfsat" lätt att tömm ur den i röret. Använde en gammal skyffel att röra med.
Om du skall sätta stolpskor i betongen skulle jag vilja rekomendera att montera stolpskon på en regel eller bräda. Själv missade jag det när jag gjöt för staket. Om skon är rak och regeln inte riktigt passar - går det inte att justera skon. Men om regeln är rak och skon sitter snett i betongen - har det ingen betydelse. Det är ju regeln som skall vara rak.
Se till att stolskon kommer ner ordentligt i betingen (skulle jag göra om mina skulle jag använda 2 plattjärn med hål att montera på bägge sidor om regeln. Enklare att får stabilt. På någon stolpe i mitt staket sticker inte stolpskon ner tillräckligt djupt - vilket gör att bara den del av kon som serut som ett armeringsjärn ligger i betongen. Man måste få ner Y-formen så att delningen kommer under ytan.
Mvh
Anton - den som slarvar får göra om ... fråga mig!
Till stommen till växthuset finns det delar som ska ned i betongplintarna.
Jag har en betonghing (jisses, var har jag ställt den någonstans!!!!) och jag har precis köpt en "visp" att montera på borrmaksinen.
Det är sex plintar så jag tycker att det borde fixa sig att göra det manuellt med dessa hjälpmedel.
Har förr gjort två hinkar med betong och det funkade bra med att röra runt med en spade.
Till mina sex betongrör på en diameter om 15 cm så gick det åt följande:
4 st 25 kg-säckar
5 st 20 kg-säckar
Så totalt 200 kg. Jisses vad jag har släpat, ser jag nu. Men det var inte så tungt att fixa och det gick förvånansvärt fort med betonghink, en vanlig trädgårdsspade att röra med och en båtskopa (!) att ösa ned i röret med.
Köpte en visp till borrmaskinen men det skvätte alldeles för hemskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.