Tänkte använda den gamla ljusrampen från akvariet att sätta äver blommorna. Men vad ska det egentligen vara för ljusstyrka?
Har för mig att lysröret är ca 44 cm så jag hoppas att det finns något som passar...
Man brukar väl bara kunna använda en viss styrka till ett visst mått. På min lysrörsramp stod det på hur många watt den ville ha. Sedan mätte jag den även och kollade upp vilka watt det var på de måtten på T8-rör på PWSS. Jag tror att man vanligtvis bara kan köra med ett bestämt wattantal i en viss typ av armatur.
Det verkar som att T8-rör på 45cm är på 15W.
Tummelisa
03-09-2009, 22:47
vad har du tänkt odla och var? vilka önskemål och förutsättningar finns?
för sådd och unga planter är vanliga standardrör att föredra. fungerar de gamla akvarierören kan de med fördel användas till lite mer härdade plantor.
och ja, en viss längd har en viss watt. men sen skiljer sig kvaliten och styrkan mellan olika rör
Ja, men det är en del att läsa in på. Vilka rör som är bäst för akvarieväxter kan man i alla fall läsa om på Zoopet och även en del annat matnyttigt.
Om det är till uppdrivning av växter så skall det vara kallvitt ljus, det ligger kring 6400K och då skall röret heta någonting med 864. Men det finns lysrör med toppar i såväl det blå som det röda spektrumet(spektrat?) som brukar rekommenderas till odling. Men de har jag tyvärr ingen koll på vilka de är :/
Tack för alla svar, jag får kolla runt lite vad som kan tänkas passa i mitt befintliga armatur innan jag ev köper ett annat där standard passar.
Såg att Biltema har ett lysrör som ska var för växter och vara vitt ljus, men då måste jag köpa nytt armatur först.
Vill ju gärna använda det jag har om möjligt så jag slipper köpa nytt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.