emmsing75
Köpte i våras malört till en ny rabatt. visste att de skulle bli för höga men det var egentligen inget problem eftersom man kan klippa dem men däremot blev de alldeles för grova och buskiga så nu har jag grävt upp dem och har därför ett hål i rabatten. Skulle gärna ha några silverfärgade och sirliga plantor som inte blir för stora, helst ca 25-65 cm höga och inte alltför buskiga men finns det? Det ska vara en växt som passar till höstanemoner, rödbladig alunrot, lavendel och rose de recht. Läget är soligt och torrt i södersluttning zon 3-4.
MariaS
Purpurklätt kanske...

Finns även med vita blommor
emmsing75
De var fina! Hur höga brukar de bli?
Fny
vad tycker du om silverek? den blir riktigt fin tycker jag och inte särskilt hög.
diva&hero
Min purpurklätt är ca 60 cm hög. Blommar juli-aug. Min håller på att ge upp nu. Jättefin cerise färg.
ingrids
Sandmalört och lammöron, fast båda de sorterna kan vara bra på att sprida sig.
HelenJ
CITAT (diva&hero @ 06-09-2009, 16:18) *
Min purpurklätt är ca 60 cm hög. Blommar juli-aug. Min håller på att ge upp nu. Jättefin cerise färg.

Lite ogräsvarning över purpurklätt - de sprider sig hej vilt med frö. Men de är å andra sidan lätta att ta bort också.
lavendelgården
Japansk malört är fin, men lite buskig. Jag skulle prova den - i mitt tycke en perfekt växt för den plantering du beskriver.
Åsa www.lavendelgarden.nu
emmsing75
Purpurklätt kan nog vara nåt, får ta en tur till plantskolan och kolla vad de har. Silverek trodde jag var ettåriga och jag har tänkt att det ska vara perenner men jag kanske tänker på fel planta, i så fall vet jag inte vad silverek är. Japansk malört vet jag inte heller vad det är men spontant känns det lite tveksamt eftersom det var malört som inte passade (blev för stor och buskig) men får kolla upp den närmare, kom gärna med ytterligare förslag så har jag fler alternativ när jag åker och shoppar plantor.
octachoron
Stenkyndel, speciellt sorten 'Blue Cloud'!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon