Hej
Har sått tomater för första gången. Kommer inte ihåg vilken sort. De har blivit jätte fina, stora buskar med mycket tomater. Men de är helt gröna. Hinner de mogna?
Om inte vad kan man göra?
mvh
Pia
Hej
Man kan lägga omogna tomater i mörk stället efter några dagar blir dom mogna.
H : Bassam
det var bra att få veta, för jag tvivlar också på att mina hinner mogna!
Malin_MeL
04-09-2009, 08:27
om man tar helt gröna tomater och lägger inne så har iaf jag aldrig fått dem att skifta färg. de måste ha börjat sin färgskiftning isåfall
men jag har hört att man kan klippa av grenar och ta in och hänga uppochnerpå. så mognar de efterhand, de tar näring från grenen.
blomkronan
04-09-2009, 08:32
Toppa plantan nu så den ger kraften till tomaterna som finns istället för att ta kraften till att växa vidare...
kentbra
04-09-2009, 09:36
ska man verkligen lägga omogna tomater på ett mörkt ställ.
själv har jag alltid tagit hela klasen / kvisten och hängt dem ljust i ett fönster, och de har skiftat färg.
nu är väl en bra tid att ta sticklingar på sina tomaplantor. låt dem rota sig och ha dem sedan ljust och svalt.
då har du stora plantor redo efter första frosten i vår.
För några år sedan hade jag massor av plantor och mängder av gröna tomater. Jag la dem i svalen på brickor och de mognade fint där. Det var så många att de räckte till jul, vi tog de 2 sista på lille-julafton!
Åsa, mälardalen zon 2
04-09-2009, 13:31
Man kan även göra god marmelad av de gröna tomaterna (recept hittas i receptforumet)
Hej
Min mamma alltid köpa omogna tomater och sätta dom i mörk stället så de blir mogna på olika tiden och vi äter färska lång tid .
H: Bassam
Tack för alla svar. Nu känns det bättre

Är det till första frosten man skall ha dem kvar där ute eller länge kan man ha tomaterna kvar på plantan?
Blev nyfiken på det där med att ta sticklingar. Hur gör jag då?
Mvh
pia
De får absolut inte frysa! Hade fina busktomater på friland ett år och de råkade få en frostknäpp. Såg fina ut men när vi tog in dem för att eftermogna blev de svartfläckiga och vätskade sig, ruttnade ihop liksom. Väldigt otrevligt. Jag undrar också hur man tar sticklingar och hur man håller dem så de inte vissnar eller ränner iväg?
Tomater skall såvitt jag vet förvaras ljust i 12°C. Man kan även förvara dem tillsammans med andra mogna frukter som då avger etylengas vilket påskyndar tomaternas mogningsprocess.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.