carin1964
Ja, är det någon som vet om man kan odla kardemumma i Sverige zon 3? Hjälper växthus?
Alexander-VG-zon3
ute i marken går inte, men den går odla som krukväxt eller i växthus eller ute i ett varmt och soligt läge under den frostfria perioden.

tar man ut den får man avhärda den först mot ''uteliv'' och sol. den vill ha mycket vatten och näring under sommaren. och sedan tas den in och övervintras svalt och ljust eller i rumstemp och ljust.

odlar du den i växthus gäller samma sak som odling ute. odlar du den inne vill den stå i växt eller öst läge och torka ut lätt innan man vattnar igen och få normal dos näring.
Piccante
Kardemumma odlas som prydnadsväxt. Man lyckas nog inte med den utomhus eftersom den är en tropisk växt. Eventuellt kan man ställa ut den över sommaren.
MariaS
Jag har en stor rackare! Har provat den som vanlig krukväxt och även gett den särskild behandling med vintervila och så vidare. Den växer lika oförtrutet vidare. Det enda den inte gillar, är om det blir för mörkt. Ljus vill den ha.
carin1964
Tack för era svar. Har ni fått någon skörd? Är själva plantan dekorativ i sig? Hur får man tag i den förresten? Har ni frösått? Är väldigt förtjust i kardemumma så det vore kul att prova.
MariaS
JAg köpte min planta för några år sedan. Den ser ut som en tät vassrugge, kan man säga. Den har blommat en gång, men katterna hann före biggrin.gif Annars kan man använda även bladen, finhackade. Tar man på plantan ger den ifrån sig en svagt syrlig doft. Jag går ofta och sniffar på min i alla fall.
Alexander-VG-zon3
den går också att fröså och då varmt och ljust.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon