Jag vet eg varför tulpanerna försvinner...men hur ofta försvinner de? Hur länge varar de? Jag hade tuklpaner här i 4-5 år, köpte sen fler och då försvann alla. Ska man ens satsa på tulpaner?
Funderar på narciss-mix istället. Hur ska man plantera dem?
- Alla huller om buller?
- Eller gruppvis?
Rabatten är rätt smal och omgärdar en sittplats, det är liksom U-formad.
Och hittar man lökar billigare på nätet? Utöver Odla.Nu:s lökar...skulle vilja ha krolliljor!!!
läste nånstans att varje tulpanlök bara blommar en gång... så vill man få nya måste man satsa på en sort som faktiskt ynglar av sig lätt! =) Men rätta mig gärna om jag har fel, hoppas också att de tulpanerna som jag i höst ska plantera kommer att återkomma flera år!
Chamomille
04-09-2009, 07:34
Gruppvis tycker jag absolut att du ska plantera narcissorna. Annars blir det bara rörigt. Tycker jag

Såvida du inte ska ha hela rabatten full vill säga
blomkronan
04-09-2009, 08:29
Lökarna behöver benmjöl för att växa, lägg ner det i jorden redan på hösten så finns det där när löken börjar växa. Sen får man fylla på varje år
Åhå...där sa du nåt. Det ska jag se till att göra! Hur mycket? I varje grop för varje lök, liksom?
ingrids
08-09-2009, 08:21
Benmjöl i varje grop brukar rekommenderas och sedan mylla ner benmjöl efter blomningen.
Jag, som också vill se tulpaner mer än en gång, har förstått det såhär: dubbla tulpaner är jättesvåra att få att blomma om så de räknar jag som ettåriga, vissa tulpansorter (alltså namnsorter) har gott rykte om sig att hålla sig kvar länge och två av dem som jag minns utan att ha botanicus katalog framför mig är Purissima och den rosa Purissiman (som jag glömt exakta sortnamnet på) och sedan finns det botaniska tulpaner som kan etablera sig bra om de får rätt förutsättningar. Bortsett från just botanicus katalog har jag inte riktigt hittat bra upplysningar i kataloger ifall tulpansorten kommer tillbaka, men jag tror att Allt om trädgård skrev något i en lökspecial för ett par tre kanske fyra år sedan.
Och just ja, påmind av Fnys tråd, om man tar upp och bakar tulpaner över sommaren kan tydligen många sorter komma igen.
tar upp och bakar? nu förstår jag inte!
ingrids
08-09-2009, 12:46
Det kallas så när man ger sina lökar en artificiell torrperiod i förrådet eller annat bra ställe där det inte regnar på dem under sommaren. Nästan alla tulpanlökar sover ändå på sommaren så de tar liksom mer skada av att bli för blöta än att bo i ett förråd. Där tulpaner kommer ifrån regnar det inte på sommaren så de tycker våran sommar är för blöt och det kan bidra till att de inte kommer igen. (Och nu skrev jag det jag mindes från det jag tror är senaste numret av hemträdgården, eller näst senaste.)
Gossen Ruda
08-09-2009, 14:32
Olika sorter har olika härdighet, att tulpanodlarna satsar på såna som närmast är ettåriga är kanske inte så konstigt med tanke på att folk måste köpa nya varje år. Jag har dock ett par sorter som snällt kommer igen varje år, det var min mamma som satte dom en gång och hon dog 1986... Den finaste är en Darwin-hybrid som heter Gudoshnik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.