Krokodilen
Vad ska jag ha för växt - blommande eller grön - i badrummet?

Placeringen är ganska ljust på en hylla rakt under ett takfönster i öster. Ganska varmt på vintern, med golvvärme. Nu står där en vit-grön murgröna som trivs väldigt bra, men den vill ha en kompis. biggrin.gif

Har haft en röd begonia där ända tills nu. Den inköptes i december förra året och har blommat oavbrutet ända tills nu. Men jag vill inte ha nån ny begonia, gillar egentligen inte dom.

Vad tror ni förresten om en cyklamen?
Nauti
Du kan ju välja någon växt som gillar fukt som du inte kan ha i andra delar av huset. Orkidéer och köttätande växter gillar ju fukt och jag skulle nog valt någonting av de två smile.gif
Krokodilen
Orkidéer har jag många men dom vill ha mer ljus. Köttätande är äckliga. sick.gif fear.gif

Fler förslag?
MariaS
Ormbunkar, finns många kul varianter, azalea...
Nauti
CITAT (Krokodilen @ 03-09-2009, 22:08) *
Orkidéer har jag många men dom vill ha mer ljus. Köttätande är äckliga. sick.gif fear.gif
Jaha, jag läste bara "ganska ljust" :/ Varför tycker du att de är äckliga? tongue.gif
Krokodilen
CITAT (Nauti @ 03-09-2009, 22:15) *
Jaha, jag läste bara "ganska ljust" :/ Varför tycker du att de är äckliga? tongue.gif

Vet inte riktigt, de ser äckliga ut bara.
kentbra
fredskalla är perfekt i badrummet. lummigt gröna och får den bara lite ljus så blommar den.
skogstroll
hängsparris
oliv
Här diskuterades en liknande fråga, kan vara intressant: länk till odla-tråd. tummenupp.gif

Sedan dess har jag haft en bergspalm i ett badrum och ett spjutbräken i det andra. Det har gått jättebra. Spjutbräken fick jag bättring på när jag helt enkelt ställde krukan på en mindre kruka som jag kunde fylla på med vatten, på vanlig fat torkade det ut för snabbt.
Krokodilen
CITAT (oliv @ 04-09-2009, 11:43) *
Här diskuterades en liknande fråga, kan vara intressant: länk till odla-tråd. tummenupp.gif

Sedan dess har jag haft en bergspalm i ett badrum och ett spjutbräken i det andra. Det har gått jättebra. Spjutbräken fick jag bättring på när jag helt enkelt ställde krukan på en mindre kruka som jag kunde fylla på med vatten, på vanlig fat torkade det ut för snabbt.

Tack för länken! Calathea hade varit ett perfekt val, i synnerhet som dom växer som ogräs hemma hos oss. Tyvärr blir dom så stora att en sån inte skulle få plats på hyllan under takfönstret i badrummet. (Köpte en liten för 1,5 år sedan. Den växte till sig och blev två i våras. Nästa vår tror jag den blir fyra. biggrin.gif

Ska försöka övertala maken att ställa in sin stackars bergpalm i badrummet. Han är lite för snål med vattningen och den stackaren mår inte bra.
ängsvädd
Garderobsblomma tror jag kommer att trivas. Den gillar fukt och behöver inte så mycket ljus smile.gif
Dilara
Cyklamen blie inte så bra, trivs inte i värme.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon