Calle Zon1
03-09-2009, 20:57
Hej, är i full färd med att planera en köksträdgård vid husets sydvästgavel. Ofta har vi ganska kraftiga vindar västerifrån som gärna viner runt husknuten och därför funderar jag över hur jag ska vindskydda mot nordväst.
Planen är att bygga en kraftig spalje med björnbär (thornless evergreen) planterat på nordvästsidan, dvs utanför själva köksträdgården. Innanför spaljen blir det ett ganska soligt läge som jag skulle vilja utnyttja till något ätligt, vindtåligt och som skyddar resten av köksträdgården. Spaljen blir 1,5x1,8m.
Tacksam för förslag på sådan växt som kan samsas med björnbären på andra sidan spaljen.
/Calle Zon1
Blir det inte lite för skuggigt för björnbäret om du planterar på andra sidan spaljen? Annars skulle jag satsa på bärbuskar - de behöver ju ingen spaljé - men vinbär och krusbär t ex tenderar ju att behöva grenstöd efter några år, och då kan spaljén vara till nytta för att binda upp, tänker jag. Bärbuskar skyfddar ju fint mot vind - det var fr a det jag tänkte på. Och hemkokt svartvinbärssylt är ju nedrans gott. För att inte tala om krusbärssylt till pannkakor...
Åsa, mälardalen zon 2
04-09-2009, 13:32
Jordärtskockor brukar ibland användas som vindskydd
Calle Zon1
04-09-2009, 19:58
Tack för svaren, angående skuggan för björnbären så har jag också funderat över detta och undrade om någon skulle påpeka det. Eftersom björnbäret skjuter så långa skott tänkte jag att den skulle klara att ha en granne som den så att säga kan sträcka sig över. Är detta en dålig ide?
Har själv funderat på jordärtskockor och det vore ett utomordentligt alternativ eftersom jag har en del bärbuskar redan. Hur ser jordärtsskockorna ut vintertid, är det något kvar ovan jord?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.