Ja den tråkiga baksidan av vackra plantor: små otäcka kryp.
I vilket fall så har jag vattnat så gott som samtliga växter med calypso, ett vitt stinkande medel. Så läskigt kemiskt att man känner sig förgiftad bara man närmar sig en kruka. Några växter fick provadopinnar.
Odjuren var något slags sugande små saker som satt på rötterna, knappt synliga.
Hittills har jag inte känt nån lukt från provadon, fast det kan ju bero på att calypson tar över allt luktutrymme.
vad har ni för erfarenheter? Vilket tycker ni är bäst till succulenter?
Hej
Du kan duscha växter mera och om kan sätta en cup vatten under bladen hela tiden.
H : Bassam
Bassam,
Menar du att lukten försvinner med en dusch eller att mer fukt förhindrar kryp?
GoSatta
05-09-2009, 14:25
löser upp provado pinnar i vatten och vattnar med till alla mina suckulenter och det har fungerat utmärkt varje gång jag har fått något angrepp.
gillar itne att ha pinnen sittande i jorden eftersom det blir svårt att kontrollera näring etc. när du inte vet om den finns kvar eller ej.
tack GoSatta!
Jag tycker det är oerhört svårt att hålla koll på odjur som är i jorden. Det är nog dags att skaffa lupp för jag kan verkligen inte se dom. Bara spåren.
Calypso skall ju vattnas men enligt instruktionen skall man vattna mer än vad succulenter trvis med. Instruktionen är nästintill obegriplig.
Jag har köpt calypso, som jag borde använda en andra gång. Men jorden blir så läskig att jag inte vet om jag vill göra om det.
Men, hur mycket löser du upp provadon? en pinne till hur mycket vatten?
GoSatta
05-09-2009, 20:38
brukar köra en pinne i en vattenkanna (lärde mig tricket i orchidee världen men där var det en pinne på 10 liter) så typ 3 - 5 liter eller vad dom kan inehålla

använd riktigt varmt vatten så löser dom upp sig lättare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.