pysseltjejen
Jag flyttade i somras två vita vinbär och i jorden växte små små plantor som jag först tog för ogräs men sen tyckte att bladen var misstänkt lik vinbärens så jag lät dem vara. Nu har stammarna blivit vedartade och de ser verkligen ut som små vinbärsplantor. Är detta vanligt? Kommer det bli buskar av dem så de är värda att sparas el ges bort?
Maria
Peztis
Men vad skoj! Tror aldrig jag har hört talas om frösådda vinbär...

Du bör nog låta dem stå nu under vintern och sedan kanske du kan flytta dem till ett lämplgare ställe/ge bort nästa sommar.

Mina föräldrar har svarta, röda och vita vinbär och de vita är nog de som är godast!
Vad avundsjuk jag blir!
Åsa, mälardalen zon 2
Det är ganska vanligt att vinbär självsår sig och eftersom vinbär inte är fröäkta blir det en helt ny sort vid frösådd, den kan vara bra och den kan vara dålig. Jag har hittils inte hittat någon bra frösådd de plantor jag hittat hittills har fått mjöldagg ganska snart och plantor som är extra mottagliga för mjöldagg vil jag inte ha så jag har slängt plantorna ganska snabbt.
Christer i Falköping
Ja som Åsa säger, det händer rätt ofta. Här hittar man till exempel svartvinbärsbuskar ute i skogen lite här och var, för att inte tala om krusbärsbuskar. Har man tur kan det bli riktigt bra bärbuskar av dem.
Christer.
pysseltjejen
Hur yttrar sig mjöldagg?? så jag vet vad jag ska leta efter. Är det helt omöjligt att behandla? Har för mig att gamla krusbärssorter drabbas av det. Jag låter dem stå så får jag se om de klarar vintern. Har haft problem med ohyra på de stora med, men inte gjort ngt åt det, de har stått lite bortglömda tills nu. De har haft angripna blad (håliga) men gett lite bär ändå som dottern fra allt stoppat i sig. Hon älskar alla bär och frukter. Jag har inte matat henne med nåt olämpligt hoppas jag.....??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon