Jag har en längtan till körsbär, eller ännu mer bigarråer, om man ska vara ärlig. Emellertid och emedan: Tomten är för liten och vi tycker för mkt om sol för ett stort träd, som väl alltid bigarråer blir?
Men jag har hört talas om att det finns s k körsbärsbuskar. Finns det verkligen, hur stora breda blir de, och är bären verkligen goda?
alla erfarenheter och tips mottages tacksammast, jag odlar i zon 1-2
Åsa, mälardalen zon 2
04-09-2009, 15:40
Buskkörsbär blir inte så små och buskkörsbär brukar höra till gruppen surkörsbär.
Man får nog räkna med runt 3-4m höga och ganska breda buskar.
Berit ska vara hyfsat söt för att vara ett surkörsbär.
Jag föreslår att du istället skaffar ett sötkörsbär (=bigarrå) som är ympat på grundstammen Gisela 5 då blir trädet bara runt 3-4m som ju är ungefär lika stort som en surkörsbärsbuske. Körsbär ympade på Gisela5 kallas ofta pysslingsträd i handeln, det finns massa olika sötkörsbärssorter numera som är ympade på denna grundstam som ger hyfsat små träd.
Jan Lindgren
04-09-2009, 18:05
Hej!
Jag är lite fundersam på hur luddkörsbär smakar. I amerikansk litteratur så kallas den Nanking Cherry och anses god att äta. Blomningen är fantastisk men jag har inte fått bär ännu, annars låter det som en perfekt buske för små trädgårdar.
MVH
Jan Lindgren
Jag har en Prunus avium 'Lettisk Låg' sen några år. Den är självfertil och busken blir inte mer än kanske 2 meter ungefär.
Klipp från Rydlinge Plantskolas (i Skellefteå) sida:
CITAT
Körsbär
Lettisk låg
Mycket vinterhärdigt körsbär härstammande från Dobele i Lettland. Busken blir ca 2 meter hög och 1,5 meter bred. Frukterna är vackert mörkröda och betydligt sötare än t ex Skuggmorell. Mognar 2 veckor tidigare än vanliga körsbär. Har klarat -39 grader helt utan problem. Mycket odlingsvärd och härdig!
Tack för svar. Jag måste fundera på detta, 3-4 meter högt det är onekligen lite i mesta laget där jag tänker mig att jag skulle kunna sätta spaden i jorden. Men å andra sidan kunde jag kanske hitta ett annat ställe, jag har ju mest av allt en naturtomt, själva tomten är ganska tilltagen, men den mer "civiliserde" delen rätt liten. Man kanske kan sätta ett träd där det är lite halvvilt?
Då följer några nya frågor: Hur djupt ner - och hur brett måste ett sånt litet träd ha hyfsat jord (min jord är sannolikt proppad av sten och rötter innan den bearbetas). Vad att tänka på?
CITAT (Betty @ 04-09-2009, 21:17)

Jag har en Prunus avium 'Lettisk Låg' sen några år. Den är självfertil och busken blir inte mer än kanske 2 meter ungefär.
Klipp från Rydlinge Plantskolas (i Skellefteå) sida:
Såg detta för sent, Betty. Men vet du något om hur dessa bär smakar? Är de söta och goda tro?
ingrids
07-09-2009, 12:29
Min lettisk låg gav nästan tre liter i år och bären gav supergod sylt. De bär jag hade tålamod att vänta ut tills de blev nästan svartröda gick bra att äta som de var, inte jättesöta dock. Busken står lite mörkt som den står nu (i norrläge) och jag hoppas på sötare bär när jag flyttar den. Jag grävde ur ett hål nästan 2x2 m och kanske 40-50 cm djupt ur det som varit asfalterad parkering och la dit schysst jord (försökte göra en liten kulle men den sjönk ihop), i år en rejäl giva kodynga och än så länge växer busken jättebra och ger som sagt bra med bär för att vara på tredje året (den var inte stor när den var ny).
Vill du ha ätbär håller jag med åsa att ett pysslingträd är bäst, kanske du har ett hörn där trädet skuggar på förmiddagen för oftast är man ju mest hemma på eftermiddagen.
CITAT (EKLO @ 04-09-2009, 22:57)

Såg detta för sent, Betty. Men vet du något om hur dessa bär smakar? Är de söta och goda tro?
Bären på min Lettisk Låg är söta och goda, busken står rätt soligt till. Och här uppe i Norrland skiner ju solen nästan dygnet runt sommartid vilket främjar både smak och vitaminhalt.
När mognar bären ung. på denna intressanta lettiska låga buske?
Jag odlar i zon 1-2, får jag fann i en buske kommer den att stå ganska soligt tror jag.
ingrids
07-09-2009, 14:50
Mina, som nog står skuggigare än Bettys var mogna ungefär i slutet av juli (om jag minns rätt, semester hade jag absolut och den tog slut i början av augusti). Jag borde skriva upp sån't där ...
Slutet av juli låter perfekt! Nu återstår bara att göra slag i saken, riktigt hur vet jag inte (utan bil i Göteborgsområdet). Några tips på ställen tro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.